• 0

Bijtelling

Twee jaar geleden heb ik de achterbank en het tussenschot (dubbele cabine) uit mijn bestelauto gesloopt en heb hem laten keuren bij de rdw.

Sindsdien rijd ik dus rond in een bestelauto zonder tussenschot en met, aan beide zijden, ramen in de laadruimte.

De auto, een lange Hyundai h 200, is 11 jaar oud.

Nou ben ik persoonlijk van mening dat ik de bijtelling achterwege kan laten, omdat ik denk dat de auto door de veranderingen, dermate "privé onvriendelijk" is geworden dat geen belastinginspecteur er privé in zou willen rijden.

Nou ben ik zelf geen inspecteur der rijksbelastingen, dus ik rij er wel privé in. Weliswaar niet veel in verhouding, maar wel meer dan 500 km. Zo'n 2000 van de totale 14000 op jaarbasis.

Zakelijk gebruik ik hem voor het vervoer van op maat gemaakte meubelen en de basismaterialen om deze te maken.

Mijn vraag is: kan ik met een gerust hart de bijtelling niet toepassen of gaat me dit juist extra geld kosten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt met een gerust hart een briefje naar de inspecteur sturen, en daarin nauwkeurig de staat van je busje beschrijven. Voeg foto's toe, zodat de inspecteur kan zien wat je bedoelt. Als de inspecteur vind dat je gelijk hebt, krijg je dat zwart of wit retour (wel om vragen natuurlijk).

 

Om de bijtelling achterwege te laten is het niet van belang OF er privé in gereden wordt, maar of de auto "door aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen".

Ik moet zeggen dat ik in je post weinig aankopningpunten zie om dat standpunt in te nemen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Doordat het tussenschot verwijderd is is de auto veel lawaaiiger. Op het dashboard ligt een dikke laag stof doordat ik er meestal met mijn houtbewerkerskleren in zit. Ook is hij buitenom voorzien van reclame. (OK, misschien wat minder sterk dat laatste). De laadruimte is niet ingericht, om zoveel moge lijk ruimte te houden voor lange planken en platen en voor gereed product voor vervoer naar klanten.

Op het kentekenbewijs staat vermeld, bij voertuigcategorie, :"N1 BB/bedrijfsauto".

 

Hoe schatten jullie het voorgaande in bij beoordeling door de inspecteur?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.