Zwaltje5

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Zwaltje5's trofeeën

  1. Hallo, Met ingang van dit jaar maak ik gebruik van de kor. Mijn eenmansbedrijf produceert oa keukens en een flink deel van mijn omzet bestaat uit inkoop materiaal. Nou heb ik het plan die inkoop rechtstreeks door de klant te laten betalen zodat mijn omzet dus voornamelijk uit arbeidsloon bestaat. In de meeste gevallen is dat geen probleem, maar soms ben ik afhankelijk van een leverancier die uitsluitend de facturen op mijn naam wil zetten. Kan ik problemen verwachten als die facturen wel op mijn naam staan maar dat die betaald worden door mijn klant?
  2. Ik wil de volgende vraag stellen. Sinds ruim een jaar zit ik in de IOAZ. Door een burn-out kon ik mijn bedrijf (fotografie) niet meer overeind houden en ben ik in deze regeling beland. Inmiddels gaat het wat beter met mij. Graag zou ik dan ook weer wat van mijn werkzaamheden op willen pakken (vooralsnog op therapeutische basis). De IOAZ regeling staat dit echter niet toe (ik mag mijn bedrijf of beroep niet hervatten). Zijn er toch mogelijke opties?
  3. Goedendag, Voor een bouwproject krijg ik hulp van personeel van de opdrachtgever. Het is de bedoeling dat ik deze mensen aanstuur. Hoe zit het met aansprakelijkheid voor schade, zowel immateriële als materiële? Alvast bedankt.
  4. Bedankt voor de reacties. Doordat het tussenschot verwijderd is is de auto veel lawaaiiger. Op het dashboard ligt een dikke laag stof doordat ik er meestal met mijn houtbewerkerskleren in zit. Ook is hij buitenom voorzien van reclame. (OK, misschien wat minder sterk dat laatste). De laadruimte is niet ingericht, om zoveel moge lijk ruimte te houden voor lange planken en platen en voor gereed product voor vervoer naar klanten. Op het kentekenbewijs staat vermeld, bij voertuigcategorie, :"N1 BB/bedrijfsauto". Hoe schatten jullie het voorgaande in bij beoordeling door de inspecteur?
  5. Zwaltje5

    Bijtelling

    Twee jaar geleden heb ik de achterbank en het tussenschot (dubbele cabine) uit mijn bestelauto gesloopt en heb hem laten keuren bij de rdw. Sindsdien rijd ik dus rond in een bestelauto zonder tussenschot en met, aan beide zijden, ramen in de laadruimte. De auto, een lange Hyundai h 200, is 11 jaar oud. Nou ben ik persoonlijk van mening dat ik de bijtelling achterwege kan laten, omdat ik denk dat de auto door de veranderingen, dermate "privé onvriendelijk" is geworden dat geen belastinginspecteur er privé in zou willen rijden. Nou ben ik zelf geen inspecteur der rijksbelastingen, dus ik rij er wel privé in. Weliswaar niet veel in verhouding, maar wel meer dan 500 km. Zo'n 2000 van de totale 14000 op jaarbasis. Zakelijk gebruik ik hem voor het vervoer van op maat gemaakte meubelen en de basismaterialen om deze te maken. Mijn vraag is: kan ik met een gerust hart de bijtelling niet toepassen of gaat me dit juist extra geld kosten?
  6. Goedemorgen, Tijdens een recent bezoek aan de VS heb ik me enthousiast laten maken voor het verkopen van een door mij ontworpen kinderstoel. Tijdens het onderzoeken van de mogelijkheden zie ik een heleboel apen en beren opdoemen betreffende productaansprakelijkheid, transportkosten, douaneformulieren en belastingen, etc.. Is diit alles (of gedeeltelijk) te omzeilen door het product ter plaatse in de VS, in licentie, te laten maken? Zijn er andere redenen waarom dit een goed of slecht idee is? Valkuilen? Alvast bedankt
  7. Bedankt iedereen. Mochten er mensen zijn met aanvullingen en/of verdere tips dan hou ik me aanbevolen
  8. Als ik het goed begrijp heeft registratie geen zin meer. Wat me nou nog niet duidelijk is: is het ontwerp nou beschermd of niet. Ik kan aantonen dat het ontwerp al langer bestaat, door de oude registratie bij de belastingdienst. Bovendien staan beide uitvoeringen al langer op mijn website. Of is dit juridisch te zwak?
  9. Goedemorgen, Ik heb een vraag betreffende de bescherming van een model. Het verhaal: In 1986 heb ik een, door mij ontworpen kinderstoel, laten registreren bij de belastingdienst. Na al die jaren heb ik nu het plan opgevat het ontwerpn toch maar eens te gaan produceren en verkopen. Met name de westkust van de VS lijkt me een aantrekkelijk afzetgebied, maar uiteraard ook Europa. Destijds heb ik 1 exemplaar gemaakt en, n.a.v. mijn plannen, onlangs een prototype voor een gewijzigde versie. (ikea concept) Nou is mijn vraag: Heeft het zin de ontwerpen van beide uitvoeringen te beschermen, of zijn ze al beschermd doordat ze reeds gemaakt zijn?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.