• 0

boekhoudkundige verwerking inruil andere zakelijke auto

Hallo,

 

op 1 juli 2010 heb ik een zakelijke auto aangeschaft voor 7.250. De geschatte restwaarde over 5 jaar op 1 juli 2015 heb ik bepaald op 2.250

Als afschrijving per jaar boek ik 5.000/5 = 1.000 in de W&V. Verder activeer ik de auto ook op de Balans en is de huidige boekwaarde per 31 mei 2014: 3.333. Hierbij heb ik voor 2014 5 maanden afgeschreven, zijnde 5/12 * 1.000 = 417. Op deze 31 mei 2014 heb ik deze auto ingeruild voor een andere zakelijke auto.

 

De aanschafwaarde van de nieuwe auto is 5.950. Door een inruilwaarde op de oude auto van 1.550, heb ik 4.400 betaald voor de nieuwe auto. Ik weet hoe je de afschrijving van de nieuwe auto moet verwerken in de boekhouding, maar kan iemand mij helpen met de verwerking van de inruil en indien van toepassing het verlies op de oude auto en de eventuele inhaalafschrijving?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op 31-05-2014 verkoop je (ruil je in eigenlijk) een auto met een boekwaarde van 3.333,- voor 1.550,- euro, dus een boekverlies van 1.783,- euro. In 2014 natuurlijk.

 

Verder koop je een nieuwe auto op 31-05-2014 voor 5.950,- en daar moet je natuurlijk in 2014 ook op afschrijven. Daarnaast heb je ook in 2014 de afschrijvingen op de oude auto (417,- euro). Ook allemaal in 2014.

 

Inhaalafschrijvingen zijn niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

De verkoopwaarde van de oude auto is 1.550. De boekwaarde was op dat moment 3.333. Het verschil ad. 1.783 boek je in de V&W (als afschrijving).

 

De journaalpost zou er zo uit kunnen zien:

 

Vervoermiddelen (balans) 5950 Nieuwe auto

Afschr. vervoermiddelen (balans) 3917 Oude auto

a/ Vervoermiddelen (balans) 7250 Oude auto

Afschrijving vervoermiddelen (V&W) 1783 Oude auto

a/Bank 4400

 

Klinkt overigens wel als een huiswerkopdracht ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik worstel met de vraag hoe de journaalpost moet zijn bij privégebruik van de auto in een B.V.

In mijn loonjournaalpost boek ik het privégebruik debet als brutoloon, maar wat moet credit geboekt worden?

Autokosten credit boeken lijkt mij onlogisch, omdat je dan de volgende journaalpost krijgt:

brutoloon

aan autokosten.

Oftewel: Kosten, aan kosten.

Link naar reactie
  • 0

Als je een bijdrage aan de BV betaalt voor het prive-gebruik (stel 200 EUR) dan zou je loonjournaalpost er zo uit kunnen zien:

 

Brutoloon 4.000

aan loonheffingen/ZVW 1.800

aan autokosten 200

aan nettoloon 2.000

 

(De fiscale bijtelling wordt normaal gesproken niet geboekt, omdat het geen kosten zijn voor de BV)

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er dan met de fiscale bijtelling?

Want de bijtelling moet wel worden verantwoord op de loonstrook.

 

Als je een bijdrage aan de BV betaalt voor het prive-gebruik (stel 200 EUR) dan zou je loonjournaalpost er zo uit kunnen zien:

 

Brutoloon 4.000

aan loonheffingen/ZVW 1.800

aan autokosten 200

aan nettoloon 2.000

 

(De fiscale bijtelling wordt normaal gesproken niet geboekt, omdat het geen kosten zijn voor de BV)

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, maar alleen ten behoeve van de loonheffing. De loonstrook uit het voorbeeld zou er zo uit kunnen zien:

 

 

Grondslagen Uitbetalen

Brutoloon 4.000 4.000

Bijtelling auto 200

Eigen bijdrage auto -/- 200 -/-200

-------

Grondslag Loonheffing 4.000

LH over 4.000 -/-1.800

--------

Nettoloon 2.000

 

(pensioen, ZVW e.d. buiten beschouwing gelaten)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.