• 0

Welke delen van een investering zijn investeringen voor de investeringsaftrek

Beste lezer,

 

Inmiddels halverwege de 30 en het ondernemersbloed begint na een tijdje loondienst weer te stromen. Samen met een goede vriend ben ik bezig met het uitwerken van een businnesplan. Daarbij gaan we een investering doen. Om de financiële cijfers compleet te hebben berekenen wij zelfs de belasting. Ook maken we een vergelijk tussen het huren van de benodigde hardware en het zelf investeren in hardware. En daarin zit onze vraag. In een offerte die wij hebben opgevraagd zit behalve de hardware ook software en support gebakken. Cijfervoorbeeld bij benadering:

 

€ 12.500 hardware

€ 2.500 softwarelicentie voor drie jaar, daarna bij niet verlengen geen updaterechten meer. Wel gebruikersrecht.

€ 1.500 onsite support voor drie jaar.

 

Wat mogen wij nu aanmerken als investering en dus voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek? Het totale bedrag? Of alleen de hardware + software (want zonder de software is de hardware nutteloos). Of alleen de hardware?

 

Uiteraard hebben we google en de site van de belastingdienst geraadpleegd maar daar geen sluitend antwoord kunnen vinden. Wel denken we dat sowieso het supportgedeelte er niet bij hoort, de software twijfelen we nog het meeste over. We hebben een Niet-tijdelijk gebruikersrecht en dat zou inhouden dat het wel in aanmerking komt voor de investeringsaftrek.

 

 

Mvg,

 

IvovW

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ivov,

In principe beantwoord je je eigen vraag goed. Hardware gewoon Kleinschaligheidsaftrek (KST). Software, de fiscus vind van niet, de Hoge Raad heeft daar een genuanceerder beeld over. Nu het een driejarig gebruik is, zou ik het claimen. Enige onzekerheid blijft er wel. Het is 1 van die zaken in een grijs gebied. Nu het ook niet om een wereldbedrag aan KST gaat, zou ik er verder geen tijd insteken als ik jou was.

Realiseer je even 28% van 2500, 700 extra aftrek van de winst. Ik weet niet hoeveel je winst gaat worden, maar de max is dan 52% van 700, ofwel 350 minder belasting betalen. Ik verwacht dat je starter bent, en ook nog eens samen de winst deelt, zou het wel eens kunnen dat je weinig of niets aan belasting bespaart.

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beste Frits,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik realiseerde me al dat het voordeel minimaal zou zijn, maar wij willen onze financiële overzichten zo compleet mogelijk hebben. Ook zijn we drie verschillende scenarios aan het berekenen, waarbij bij 1 scenario de investeringen in het tweede jaar, door grote groei, veel hoger zullen zijn. Dan wordt automatisch het voordeel van de aftrek hoger.

 

Gr IvovW

Link naar reactie
  • 0

Als je in het tweede jaar nog méér moet investeren, waarvoor heb je al die hardware en software dan nodig? Op "bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur" mag je namelijk geen investeringsaftrek toepassen.

 

Houd in je berekeningen daarnaast rekening met de desinvesteringsbijtelling. Op bedrijfsmiddelen waar je bij aanschaf een investeringsaftrek toepast, moet je bij verkoop een deel van die aftrek terugbetalen in de vorm van een bijtelling. Computerhardware veroudert snel, maar is bij verkoop nog wel wat waard. Daardoor valt het effectief fiscaal voordeel lager uit dan max. 52% IB x 28% aftrek.

Link naar reactie
  • 0

Dat apparaten die bestemd zijn voor verhuur aan derden niet in aanmerking komen voor de investeringsaftrek weten we. Het gaat om capaciteitsuitbreiding om de dienst aan te kunnen bieden aan meer klanten, zonder teveel in te boeten op de performance.

 

En ook van de desinversteringsbijtelling zijn we op de hoogte. Alleen zullen we de eerst aangeschafte hardware uiteindelijk niet verkopen na drie jaar, maar gebruiken voor de testomgeving (die in eerste instantie zal worden opgezet op gehuurde hardware).

 

We willen zo compleet mogelijke cijfers maken zodat we bij geldschieters niet voor gek staan als ze met zoiets als de investeringsaftrek aankomen. Dan willen we met een goed antwoord terug kunnen komen, hoe klein het voordeel ook is. Vandaar de vragen m.b.t. de software.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.