Beste forumleden,

Graag doe ik weer een beroep op jullie kennis.

Ik ben eigenaar van een bedrijf dat chauffeursdiensten verleent.

Te verstaan: verhuren van privé chauffeurs van ons in auto's van klanten.

Het verhuren van een privé chauffeur valt in het 21% BTW tarief.

Steeds vaker krijg ik de vraag om een auto+chauffeur te leveren.

Ik heb een onderaannemer gevonden waar ik dit aan uit wil besteden. Zij rijden op blauwe kentekens en vallen in het 6% BTW tarief.

De vraag:

Ik verkoop klant X een opdracht van EUR 500,- excl. BTW en laat het voor EUR 300 uitvoeren door bedrijf Y met de blauwe kentekenplaten. Ik krijg een factuur van EUR 300 + 6% BTW van bedrijf Y over de door hun geleverde diensten.

Hoe moet ik mijn klant X factureren? Mag ik ook 6% rekenen over mijn factuur van EUR 500,-?

Bij voorbaat grote dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47311-facturatie-met-verschillende-btw/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarom zou iemand liever 500,- euro aan jou betalen dan 300,- aan desbetreffende taxionderneming voor dezelfde rit?

Wat doe jij extra om de bijna dubbele tarieven te rechtvaardigen?

Het is namelijk van belang om te weten wat voor diensten je nou precies verricht, want daar gaat het om m.b.t. BTW tarieven.

• 0

In principe wel natuurlijk, maar nadeel daarvan is toch wel dat de klant een overeenkomst met dat taxibedrijf aangaat en niet met jou.

Ik kan me zo voorstellen dat klanten regelmatig gebruik maken van je diensten, en je ergens de flexibiliteit wilt hebben om andere aanbieders/onderaannemers (dwz taxibedrijven) te gebruiken.

Wat ik me alleen afvraag: waarom zou jij 21% moeten hanteren en een taxibedrijf die dezelfde dienst levert tegen hetzelfde tarief 6%? Zakelijke klanten zal het worst wezen, maar voor particulieren is zoiets toch wel raadselachtig.

• 0

Bij het auto met chauffeur principe is de rol inderdaad bemiddelend. We hebben veel klanten waaraan wij op regelmatige basis hun vervoersoplossing leveren, ik wil deze klanten gewoon zelf de factuur kunnen sturen met het bedrag die ik met hen overeen ben gekomen. Ik zie er niks in om de taxibedrijven direct mijn klanten te laten factureren.

Eigenlijk lijkt dit hetzelfde principe als Uber. Zij hebben geen eigen auto's maar bemiddelen. Volgens mij factureert Uber ook direct haar klanten en betaald vervolgens haar chauffeurs uit voor 80% van de opbrengst. De overige 20% houden ze zelf.

• 0

Ik zie er niks in om de taxibedrijven direct mijn klanten te laten factureren.

Dan wordt het (denk ik) complexer. Volgens mij moet jij de eindklant met 21% BTW factureren (jouw bemiddelingsdiensten vallen namelijk niet onder de Wet personenvervoer volgens mij).

Anders zou je misschien een 'outsourcing' overeenkomst met de taxiondernemer kunnen aangaan (zodat jij in naam en voor rekening van hem/haar de factuur aan de eindklant mag uitreiken). Dan zou nog steeds 6% BTW van toepassing zijn en jij verzorgt de 'third-party-billing'.

Overigens is hier wel een complicatie dat de taxiondernemer zelf helemaal geen factuur hoeft uit te reiken voor zijn diensten. Dus of hij/zij daar via jou toe bereid is, dat vraag ik mij af (maar dat terzijde).

• 0

Overigens is hier wel een complicatie dat de taxiondernemer zelf helemaal geen factuur hoeft uit te reiken voor zijn diensten. Dus of hij/zij daar via jou toe bereid is, dat vraag ik mij af (maar dat terzijde).

Mwoah, als ie betaald wil worden door een zakelijke klant denk ik toch van wel ;)

• 0

Jij bent in deze situatie geen taxichauffeur, maar een bemiddelaar. Als jij de klant factureert dan dien je over het volledige bedrag 21% btw te berekenen. Vaak denken ondernemers dat als het product of onbelast is of met 6 % belast dat zij dat dan ook zo mogen doorberekenen. Dit is dus niet zo. Alles wat jij factureert als ondernemer zijnde is jouw omzet. Over wat je factureert dien je 21 % btw te heffen (uitgezonderd ondernemers die diensten, denk bijvoorbeeld aan voedsel, leveren tegen 6 %).

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar