• 0

IB laten heffen over youtube kanaal in ander land?(Marokko)

Dag allemaal,

 

Ik ben een gigantische noob wat betreft IB en dus hoop ik dat jullie wat vragen van mij kunnen beantwoorden.

 

Ik heb samen met mijn vriendin een Arabisch talig youtube-kanaal. Het kanaal begon als een hobby. Echter explodeert nu en gaat een serieuze vorm van inkomsten worden. (advertentie-inkomsten, product plaatsing etc.)

 

Eerst even wat belangrijke informatie:

 

Ik bezit de NL nationaliteit. Mijn vriendin de Marokkaanse nationaliteit. (verblijfsvergunning in NL)

Zij is geregistreerd (adres) in beide landen. We zijn de meeste tijd van het jaar in NL. (meer dan 183 dgn)

 

Gezien het belasting klimaat in Marokko een stuk aantrekkelijker is dan in NL, willen we daar IB over het kanaal laten heffen.

 

Mijn vraag is dan ook, is dit mogelijk op een legale manier?

 

Het youtube kanaal is aangesloten bij een youtube-netwerk dat gevestigd is in Libanon. De geldstroom is dus als volgt: Google>Libanon> NL of Marokko

 

Op dit moment is er in beide landen (NL of maroc) nog niets geregistreerd.

 

Ik heb wel het belastingverdrag tussen NL en Marokko door zitten spitten maar kan daar niet echt wijzer uit worden.

 

Zie: Belastingverdrag NL, Marokko

 

Als ik het goed begrijp is het belangrijk waar je je diensten uitoefent. Nu is dat in ons geval een beetje apart.

 

We maken en uploaden de filmpjes vanuit heel de wereld. (meerderheid vanuit NL, maar veel ook niet)

De filmpjes worden bekeken door mensen vanuit de MENA regio. (Middle east - and North Africa)

In wezen wordt daar dus het geld verdiend.

 

Dus nogmaals mijn vraag is:

 

Is er op een legale manier een constructie mogelijk waar wij inkomsten belasting kunnen laten heffen in Marokko?

 

Als er meer informatie nodig is of mijn idee gebaseerd is op waanzin dan hoor ik dat ook graag. Haha.

 

MvG,

 

Iruk4ndji

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ha, internationaal belastingrecht, gezellig!

 

Welkom op HL Iruk, interessante business hebben jullie! Kun je iets meer vertellen over de 'serieuze inkomsten'? Praten we over honderden euro's per maand? Duizenden? En hoe lang verwacht je die inkomstenstroom overeind te kunnen houden? Ik heb me laten vertellen dat het internet een hype is en dat we volgend jaar weer wat anders gaan doen :P

 

Inhoudelijk:

Ik ben een gigantische noob wat betreft IB en

...

Gezien het belasting klimaat in Marokko een stuk aantrekkelijker is dan in NL, willen we daar IB over het kanaal laten heffen.

 

Ik vind het bijzonder hoe je eerst je kennis over het Nederlandse belastingstelsel op 0 zet, en daarna wel een vergelijking maakt tussen NL en Marokko. In mijn hoofd botst dat. Of je hebt geen idee en dan weet je dus ook niet welk land aantrekkelijker is, fiscaal gezien, of je weet het wel, en als jij een geïnformeerde vergelijking kan maken tussen het NL en Marokkaanse belastingstelsel, dan ben je zéker geen noob. Ik doe het je in elk geval niet na ;)

 

 

Nog inhoudelijker:

Belasting wordt geheven in het land waar je woont. Waar je woont, wordt naar de omstandigheden beoordeeld. Dat is de hoofdregel. Dan zijn er nog 1000 uitzonderingen, bijvoorbeeld als je in land A woont, maar je hebt onroerend goed in land B, of je woont in land A maar je werkgever stelt je tewerk in land B, of (bijzondere gevallen) je hebt de nationaliteit van land U en enkel om die reden moet je daar ook elk jaar een papierwinkel naar toe sturen.

 

De hoofdregel is dus dat als jullie allebei wonen in Nederland, jullie inkomsten uit een onderneming in NL belast zijn. Dan kun je doen alsof je niet in NL woont. Of dat nou een goed idee is, gaat over meer dan alleen maar belastingen.

Je kunt een bedrijf in een ander land opzetten, en het bedrijf ook vanuit dat andere land (laten) besturen (gezellig heen en weer vliegen voor de bestuursvergaderingen en aandeelhoudersvergaderingen), maar zolang je geen brute multinational bent, kost dat meer dan het oplevert.

 

Is het waanzin? Nou, niet direct, maar ook niet direct haalbaar, mijns inziens.

Maar wees gewaarschuwd, ik bleek in een Belgisch geval er ook wat naast te zitten. Internationaal belastingrecht is als een stuk zeep, zullen we maar zeggen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Marcel.

 

Met serieus doel ik op duizenden, haha.

 

Als ik kijk naar de ontwikkelingen van youtube in die regio dan zie ik eigenlijk geen eind. In de VS is youtube al een soort van vervanger voor TV geworden. De Mena regio loopt daar iets van vijf jaar op achter.

 

M'n kennis wat betreft het Marokkaanse belastingstelsel is niet meer dan google-werk en kennis van m'n vriendin.

 

Als ik het goed begrijp heeft een startende onderneming in Marokko de eerste 5 jaar vrijstelling en gaat daarna 30% betalen. En het schijnt vrij makkelijk te zijn om in de 17,5% catogerie te komen.

 

Ik denk omdat m'n vriendin de Marokkaanse nationaliteit bezit én ook in Marokko is ingeschreven we daar wel gebruik van kunnen maken.

 

Daarnaast is deze business voor mij ook nieuw. Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om te zeggen waar het werk plaatsvindt. De filmpjes maken we niet alleen in NL en de conversie word behaald doordat bijvoorbeeld een Saudi een advertentie filmpje kijkt. (vanuit NL hebben we misschien 0,1% kijkers, kanaal is in klassiek Arabisch)

 

Hieronder nog een stukje uit de Marokkaanse belasting.

 

CORPORATE INCOME TAX

 

The definition of ‘corporation’ covers limited liability companies, limited partnerships

by shares, general and limited partnerships in which at least one partner is a

corporate entity, civil companies, branches of foreign corporations, public sector

companies having profit-oriented activity and joint ventures having business-oriented

activity. General partnerships and limited partnerships in which all partners are

individuals may elect to be taxed under the corporate tax regime. The same applies to

joint ventures in which all parties are individuals.

The normal rate is 30% with a 37% rate applying to leasing companies and credit

institutions. Foreign contractors carrying out engineering, construction or assembly

projects relating to industrial or technical installations may opt to be taxed at a rate of

8% calculated on the total contract price net of VAT and similar taxes.

Companies are always subjected to a legal minimum tax (cotisation minimale (CM))

of MAD 1500 or 0.5% of the annual turnover. The CM is based on turnover, income

from interest, subsidies, bonuses or donations received. The CM is not payable by

companies during their first 36 months of operation.

There are also specific rates of corporate income tax detailed as follows:

-

8.75% a

pplying to companies that operate in free zones export, during the

20 consecutive years following the fifth year of full exemption and service

companies with the status of “Casablanca Finance City” in accordance with the

laws and regulations, beyond the five years of exemption

-

10% f

or organisations with regional or international status “Casablanca City

Finance”, according to the laws and regulations, from the first year of granting

such status and optionally for offshore banks during the 15 first consecutive

years following the date of obtaining approval

-

10% a

applying for companies with a fiscal net income of less than or equal to

MAD 300,000

-

17.5% f

or companies operating in some northern and southern regions and

also for companies exporting products or services after the total exemption from

corporate tax for a period of five consecutive years calculated from the year in

which the first export operation was performed.

Companies are taxed on the difference between their trading income and

expenditure. Business expenses incurred in the operation of the business are

generally deductible unless specifically excluded. Expenses not permitted include:

fines, penalties, interest on shareholder loans where the stock is not fully paid up,

and interest on shareholder loans in excess of the official annual interest rate.

Morocco operates a territorial tax system. Companies (both resident and non-

resident) are generally subject to corporate tax only on income generated from

activities carried on in Morocco. Foreign corporations are subject to taxation on

income arising in Morocco if they have, or are deemed to have, a permanent

establishment in Morocco. A company is resident in Morocco if it is incorporated

there or its place of effective management is in Morocco.

The calendar year is normally the fiscal year although a company may opt for a

different fiscal year. Accounts for income tax purposes must be filed within three

months after the end of the relevant accounting period.

Link naar reactie
  • 0

Met enige vertraging:

 

het stukje tekst wat je quote gaat volgens mij over "corporations", ofwel "limited liability companies, limited partnerships by shares, general and limited partnerships in which at least one partner is a

corporate entity" etc etc.

 

Een individu c.q. natuurlijk persoon die belasting betaalt over zijn/haar winst valt hier per definitie niet onder. ALs je hier onder wil vallen zul je dus een rechtspersoon (bijvoorbeeld een BV of liever de Marokkaanse variant hiervan) in Marokko moeten hebben.

 

Zoals ik hiervoor schreef, als een BV in Marokko belast wil worden moet ze in Marokko gevestigd zijn, en dat wordt naar de omstandigheden beoordeeld. Bijvoorbeeld: waar wonen de bestuurders, waar worden de aandeehoudersvergaderingen gehouden, waar zitten de klanten, waar worden de werkzaamheden uitgevoerd, is er een fysiek kantoor, etc.

 

 

Als jij met je vriendin een Nederlandse VOF opricht, zijn jullie allebei volledig aansprakelijk voor de zakelijke schulden van het bedrijf. Ik heb het idee dat dat niet zo'n punt is omdat er wellicht geen hele grote verplichtingen aan zitten.

Zolang je in Nederland nog zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling hebt, kun je met die VOF vervolgens een winst (dus na aftrek van kosten) van pakweg 100.000,- ; dat 50/50 verdelen en daarover betaal je dan ieder ongeveer 11.000 á 12.000 inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet, dus 20 tot 25%.

 

Je hebt het over duizenden euro's per maand die binnen (zouden kunnen) komen. Dat klinkt nog niet alsof je al meer dan 100k winst hebt met z'n tweeën, maar hopelijk vergis ik me.

 

Dan denk ik (maar wie ben ik) dat je voor een belastingtarief dat pakweg 5 tot 10% lager ligt je echt niet allerlei fiscale constructies op de hals moet gaan halen. Alleen al de kosten voor het oprichten en in stand houden van zo'n verhaal wegen misschien al niet op tegen het vermeende voordeel.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
We zijn de meeste tijd van het jaar in NL. (meer dan 183 dgn)

Hé, een gek idee misschien, maar waarom niet gewoon als Nederlandse onderneming en dan ook hier belasting afdragen, aan het land waar je ook de voordelen ondervindt van de economische, sociale en maatschappelijke voorzieningen? Misschien is dat fiscaal niet het meest aantrekkelijk, maar op zich een best logische deal toch? Scheelt ook een hoop ingewikkeld gedoe want uit de meer technische antwoorden maak ik ook op dat ze toch gaan kijken naar je feitelijke locatie en dan kom je volgens mij ook hoofdzakelijk uit op Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.