• 0

Hevelen naar privé met korting ivm aanhorigheden privé woning

.. ik verzocht aan de belastinginspecteur, om bij het hevelen naar privé van mijn niet meer operationele bedrijfspand met ondergrond en buiten terrein, rekening te houden met waarde drukkende omstandigheden bij de afrekening hiervan. Het bedrijfsterrein is aanhorig aan mijn privé woning en is de toegangspoort direct aan de privé woning. Er is geen grensafscheiding tussen beide percelen die wel kadastraal zijn gescheiden.

.. Vanuit een nieuwbouw pand op een elders gelegen industrieterrein exploiteren we sinds een aantal jaar de zelfde onderneming.

 

.. Was in de veronderstelling dat voor deze situatie de zelfde korting werd gehanteerd als bij zakelijke woningen die overgaan naar privé. De korting is dan afhankelijk van de leeftijden van de ondernemer(s).

 

.. Echter wijst de inspecteur de korting af omdat er akkoord is gegaan met de splitsing hiervan bij aanschaf en dit geen waarde drukkende factor kan zijn op het hevelen naar privé.

.. het bedrijfsgedeelte is zakelijk door onze VOF aangekocht en de woning privé.

 

.. zijn er deskundigen die hierover iets kunnen mededelen waardoor het standpunt van de inspecteur inzichtelijk wordt voor mij of beter nog mij argumenten aan de hand kunnen doen om de inspecteur van repliek te dienen..

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kadastraal gesplitst en zelfstandig te gebruiken en te verkopen - ik kan me wel iets voorstellen bij het standpunt van de inspecteur. Het bedrijfspand wordt niet bewoond (het is niet eens een woning), dus kan er ook geen sprake zijn van waardedrukkende zelfbewoning. Het pand is gewoon vrij beschikbaar.

 

Je zal zelf met feiten en omstandigheden moeten komen waarom jij vindt dat de waarde lager moet zijn dan de waarde waar jullie nu kennelijk vanuit gaan. Hoe is deze waarde tot stand gekomen? Is dat in overleg met de inspecteur, op basis van een of meerdere taxaties, of op nog een andere manier?

 

Ik zou me kunnen voorstellen dat er bijvoorbeeld beperkingen aan het gebruik kunnen zijn op basis van de omgeving (woonwijk?), beperkte bereikbaarheid, etc. Maar een 'standaardkorting' zie ik niet zo snel gebeuren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het pand is met de ondergrond en buitenterrein getaxeerd door een erkend makelaar die wij daartoe opdracht gaven. De inspecteur ging hiermee akkoord.

Het woonhuis en de onderhavige opstallen zijn destijds gebouwd door de ondernemer die achter zijn woning in de opstallen zijn zaak exploiteerde. Waarschijnlijk zijn deze percelen later gesplitst vanwege verkoop aan de BV van de zoon des huizes die de zaak overnam en later de activa aan onze Vof verkocht. Wij kochten de woning in privé die integraal werd opgenomen in de koopakte.

Eigenlijk heeft alleen degene die ook de woning bewoont de meeste baat bij de opstallen voor eventuele exploitatie.

Anders gezegd, de exploitatie zal veel overlast opleveren voor degene die de woning bewoont.

Of dit steekhoudende argumenten zijn die korting rechtvaardigen weet ik niet. Vandaar mij oproep en bedank ik u voor de genomen moeite.

Link naar reactie
  • 0
Anders gezegd, de exploitatie zal veel overlast opleveren voor degene die de woning bewoont.

Of dit steekhoudende argumenten zijn die korting rechtvaardigen weet ik niet. Vandaar mij oproep en bedank ik u voor de genomen moeite.

Volgens mij wordt daarmee het bedrijfsgebouw niet minder waard, maar de woning wél.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.