• 0

Kantoor in een pand met winkel/horeca bestemming?

Deze vraag gaat over bedrijfsruimte en bestemmingsplannen, maar ik wist niet goed waar ik deze het best kon plaatsen.

 

Ik heb een bedrijfspand op het oog met de bedoeling om daar kantoor in te gaan houden (webdesign). Het betreft echter een winkelpand waarin altijd een kapsalon heeft gezeten, en waar de eigenaar nu (ook) een horeca bestemming voor heeft aangevraagd en gekregen. Er mag volgens de makelaar ook detailhandel worden bedreven. Maar kantoor zou dus lastig worden volgens de makelaar. Behalve als ik een paar m2 zou inrichten als winkeltje, maar dit lijkt me een nogal vreemde constructie en vraag me af of dit wel wordt toegestaan. Hoe groot moet bijv. het percentage winkel zijn in een pand met winkelbestemming? Of zijn hier geen wetten voor?

 

Heeft iemand ervaring met zo'n situatie? Hoe streng is de gemeente in dit soort dingen?

En zou het aanvragen van een kantoorbestemming of een ontheffing op grote bezwaren kunnen stuiten ? En hoe lang duurt zo'n traject ongeveer?

 

Ik weet dat ik contact op zou moeten nemen met de gemeente, maar het heeft nogal haast.

Ik hoor graag van mensen die hierover iets zinnigs te zeggen hebben.

Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo

 

Volgens mij is er geen formele belemmering om hier een dienstverlenende activiteit webdesign te starten. De gemeente kan geen gegrond bezwaar maken.

 

Vestigingsbeleid van de gemeente is er op gericht om qua ruimtelijke ordering de juiste (milieu)belasting te ordenen binnen de gemeentegrenzen. De activiteit webdesign is niet bezwaarlijker dan detailhandel.

 

Dat dit de functie van een winkelgebied uitholt is niet jouw zaak.

 

Of dit bedrijfseconomisch (te dure locatie) verstandig is een een andere vraag.

 

Onder deze omstandigheden zou ik de ruimte huren en in gebruik nemen. Echter in de huurovereenkomst zou ik laten opnemen dat de huurovereenkomst tot ontbinding komt wanneer de beoogde activiteiten op basis van gemeentelijke verordeningen of regelgeving niet meer kunnen worden uitgeoefend. Dan heb je extra zekerheid.

 

groet en succes

 

Peter Schuitmaker

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat wanneer je er webdesign gaat doen dat je deze dienst wilt verkopen. Houd je dan de deur dicht voor klanten die langslopen en een design willen? Nee toch?

 

Ik zou in dit geval de winkelfunctie juist uitbuiten om omzet te genereren. (Wanneer je alleen maar een kantoorplek zoekt zijn er vast voordeliger locaties)

Link naar reactie
  • 0

Echter in de huurovereenkomst zou ik laten opnemen dat de huurovereenkomst tot ontbinding komt wanneer de beoogde activiteiten op basis van gemeentelijke verordeningen of regelgeving niet meer kunnen worden uitgeoefend. Dan heb je extra zekerheid.

 

Als de verhuurder daarmee akkoord gaat absoluut doen.

 

Of de gemeente kan gaan bokken valt te bezien: misschien zullen ze toch proberen je het leven zuur te maken als je in een winkelstraat of iets dergelijks zit. Uiteraard zitten daar wel meer bedrijven die je kunt zien als dienstverlening (of iig niet al retail), makelaars, uitzendbureaus, dat soort dingen. Verschil is wel dat die normaliter 'open' zijn voor publiek.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Het betreft een (klein) kooppand in een winkelstraat. Kopen van dit pand komt in dit geval voordeliger uit dan het huren van hetzelfde aantal m2, mede gezien het feit dat ik het zonder hypotheek zou kunnen kopen (en spaargeld op dit moment weinig opbrengt).

 

Na overleg met de gemeente blijkt dat er op dit moment alleen een horecabestemming op het pand zit. Dit zou dus de mogelijkheid van een winkelgedeelte sowieso onmogelijk maken. Nu gaan we dus proberen om deze bestemming weer om te zetten naar winkel (en het liefst kantoor), maar dit duurt minimaal 6 weken. Dit zou wellicht een ontbindende voorwaarde kunnen zijn voor de koop, maar dit moet ik nog bespreken met de makelaar.

 

Ik vraag mij nog wel af of er misschien een minimum grootte moet zijn voor het gedeelte dat aan de bestemming voldoet. Het is tegenwoordig toch logisch dat een winkel ook een kantoorgedeelte moet hebben voor het bijhouden en ondersteunen van een eventuele webshop, maar ik kan hierover niets vinden.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.