• 0

kantoor aan (in) huis

Hallo,

 

ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken hoe ik het beste kantoor aan (in) huis kan gaan houden. Er is mij de afgelopen periode veel duidelijk geworden door onze forumleden. Dank hiervoor.

 

Om nu onder de TBR regeling uit te komen kwam een collega met hetvolgende voorstel.

 

Even ter info, ik heb met mijn partner het huis in eigendom. Het huis is al voorzien van 2 aparte huisnummers. Het kantoor krijgt een eigen ingang met eigen pantry. Het kantoor zit wel inpandig (geen aparte garage of zo). Het kantoor zou ook zelfstandig te verhuren zijn. Ik heb nu nog alleen een werk BV, maar daar komt waarschijnlijk binnenkort een beheer BV bij, waar oa de mogelijk aan te kopen onroerend goed (kantoorgedeelte) in komt. Ik ben eigenaar van de werk B.V. (DGA), mijn partner staat hierbuiten.

Aangezien ik in de toekomst niet met de TBR regeling te maken wil hebben zou dan hetvolgende een oplossing kunnen bieden.

 

Ik splits mijn hypotheek in een prive gedeelte en in een zakelijk gedeelte. De beheer BV koopt het inpandige kantoor. De werk BV betaalt maandelijks huur aan de beheer BV. De volledige nuts-voorzieningen worden zakelijk betaald. Dit wordt met de belastingaangifte voor het privegedeelte verrekend.

 

 

Voorkom ik hiermee in de toekomst de ter beschikkings stellings regeling?

Wat vergeet ik?

Mogelijk andere oplossingen?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

 

groetjes

wend

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo

 

Lastige casus om in zijn algemeenheid te beantwoorden. In ieder geval lijkt me de overdracht van het als zakelijk aan te merken gedeelte belast met overdrachtsbelasting 6%.

 

In de nieuwe situatie is de Holding de eigenaar van het bedrijfsmatige gedeelte. De verkoopopbrengst wordt gebruikt om een deel van de hypotheekschuld af te lossen. Bij de bank zal een nieuwe hypotheek worden aangevraagd. Met als zakelijk kenmerk en ter financiering van de koop. De bank zal wellicht een deel (bijvoorbeeld 70%) van de koop willen financieren. Het verschil zal door jou moeten worden gedaan. Dit deel valt dan (bijvoorbeeld 30%) in de TBS regeling. De renteopbrengsten zijn dan IB belast, met toepassing van MKB winstvrijstelling.

 

Ik denk dat de optie inbreng in de BV even concreet naast het in privé houden van het bedrijfspand moet worden gelegd. Zeker ook gelet op toekomstige ontwikkelingen, zoals de fiscale gevolgen bij de latere verkoop van het pand (winst).

 

Groet

 

Peter

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.