• 0

IT diensten verrichten voor klant buiten EU, maar op servers in EU

Hoi allemaal,

 

ik heb de mogelijkheid om een IT opdracht voor onbepaalde tijd te doen voor een VPS hoster in Australie. Ik ben via een wereldreis met mensen daar in contact gekomen. Ik woon gewoon in NL, en ze willen hier wat servers neer zetten, en ook in andere EU landen, vandaar.

 

Nou zal het niet heel veel gaan opleveren, misschien rond de 1000 per maand, en ik zal maandelijks een factuur sturen voor mijn gemaakte uren, zo'n 10 uur per week maar dat kan verschillen. Volgens mij kan ik dat gewoon opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden" in mijn aangifte.

 

Tot zo ver duidelijk. Maar ik twijfel over de BTW wel of niet in rekening brengen. Als ik de "Diensten in en uit het buitenland" hulp van de BD doorloop dan kom ik uit op "De dienst is belast in het land van uw afnemer." Maar is dit wel zo, als ik te werk ga met en op servers die in NL staan te draaien?

 

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nu nog een eenmanszaak maar ik heb zo weinig omzet dat ik in aanmerking kom voor de KOR. Ik heb ook niet genoeg opdrachtgevers en besteed ook geen 1225u p.j. aan ondernemen. Ik heb ook nog iets in de verhuur, mijn ouders schenken me elk jaar een beetje, en samen met deze nieuwe opdracht is dat voldoende om van te leven en me ook met andere (niet zakelijke) projecten bezig te houden. Dus ik denk erover de volgende aangifte een biljetwissel aan te vragen en mijn boekhouding te versimpelen.

 

Maar dat terzijde, want volgens mij maakt het niets uit of je wel of niet geregistreerd staat bij de KvK m.b.t. ondernemer zijn voor de BTW. Dat kun je ook zijn als "particulier" terwijl je op zakelijke wijze diensten of goederen verkoopt. Dan moet je daar gewoon BTW voor doorrekenen en afdragen.

 

Mijn vraag echter, gaat over of er überhaupt BTW moet worden ingehouden in de situatie wanneer er een electronische dienst (via internet) wordt verleend aan een bedrijf buiten de EU, maar die wel betrekking op servers in NL (en trouwens ook wel apparatuur wat buiten de EU). Volgens mij maakt het niet uit of men dan als particulier of als ondernemer voor de IB gezien wordt. Ik kan in ieder geval dat verschil niet terug vinden.

 

Het is me nog steeds niet duidelijk. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.