• 0

IDEE Samenwerking en bemiddeling voor ondernemers

Omschrijving van je concept:

Het idee is om een bedrijf neer te zetten waarbij bemiddeling en samenwerking tussen ondernemers centraal staat. Concurrentie hoef je niet altijd als concurrentie te zien, beschouwen en daar naar handelen. Misschien kan je wel een hele leuke, fijne maar vooral belangrijk een winstgevende samenwerking aangaan waarbij beide partijen erop vooruit gaan en er wat aan hebben. In dit geval zou het zonde zijn om deze partij(en) als negatieve concurrentie te zien. De meeste ondernemers hebben dezelfde doelen en visie’s, waarom zou je hier niet samen aan werken om tot meer succes te komen? Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld: arrangementen samenstellen waarbij producten en/of diensten samenkomen en jullie hierdoor leuke acties voor de consument kunt neerzetten, je zou een wederzijdse kortingsactie bij aankoop van een product en/of dienst kunnen starten, wederzijds promotiemateriaal kunnen plaatsen, wederzijds aanbevelingen doen, kortom de mogelijkheden zijn eindeloos voor samenwerkingen tussen ondernemers. Samenwerken is niet alleen kostenbesparing en winstgevend, het maakt het ondernemerschap ook een stuk leuker dan perse veel collega ondernemers als concurrentie te beschouwen in negatieve zin. Ook kan je altijd wat leren van je collega ondernemers, je kan ze beter te vriend houden dan vijanden zijn.

Hoe het idee in zijn werk gaat is als volgt. Wanneer een bedrijf interesse heeft in de door ons aangeboden dienst, kan hij of zij contact opnemen. In dit gesprek worden er een aantal vragen gesteld zodat duidelijk word naar wat voor samenwerkingen de ondernemer opzoek is en waar hij of zij voor openstaat, ook word er gevraagd of de ondernemer nog speciale wensen heeft binnen dit concept die wij dan uiteraard mee kunnen nemen. Voor de rest geeft de ondernemer alles uit handen en gaan wij opzoek naar eventuele samenwerkingen binnen de regio van het bedrijf. Wij nemen contact op met verschillende bedrijven waar wij een leuke samenwerking in zien, staat deze collega ondernemer ook open voor een leuke en vruchtbare samenwerking? Dan gaan wij kijken naar de eventuele mogelijkheden natuurlijk in overleg met beide partijen. Wij werken op "No Cure No Pay" basis. De ondernemer neemt geen enkel risico en betaald dus alleen voor een daadwerkelijke samenwerking die tot stand is gekomen.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Tot nu toe nog vrij weinig, aangezien ik alleen nog heb zitten brainstormen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik merk zelf aan veel ondernemers in mijn omgeving dat ze soms weinig tijd overhouden om te netwerken en zich te oriënteren op andere ondernemers uit de buurt voor eventuele samenwerkingen. Met samenwerken valt geld te verdienen en vooral te besparen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Op dit moment ben ik nog niks tegen gekomen wat lijkt mijn concept.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Zoals ik al eerder vermeld, ik heb me nog nergens echt in verdiept en eigenlijk tot nu toe alleen nog maar gebrainstormd en wat dingen op papier gezet. Ik hoop wat meningen over mijn idee binnen te krijgen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Waarom ben je nog niks tegen gekomen wat op jouw concept lijkt, dat kan twee redenen hebben.

 

1. Er is geen markt voor

2. Het bestaat nog niet, je bent de eerste en er is markt voor.

 

Conclusie:

Je huiswerk maken en marktonderzoek doen.

 

Je wilt de bedrijven alleen laten betalen als er een samenwerking tot stand komt. Maar kunnen de bedrijven dan niet zeggen dat er geen samenwerking is terwijl dat wel zo is?

 

gr,

 

Maarten

 

Link naar reactie
  • 0

Beste maarten, het is een spontaan idee wat opkwam bij het meedenken aan me zusje der schoolproject.. Vandaar dat "het idee" ook nog niet echt doordacht is en er weinig research gedaan is. Toch wou ik er wat feedback over ontvangen, bedankt daarvoor! We gaan het voor der project gebruiken en zullen dan zien of het inderdaad een gat is of juist iets waar totaal geen vraag naar is.

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Het is tegen de regels om een schoolproject hier te bespreken. Waarschijnlijk krijgt dit topic binnenkort een slotje.

 

Maar los daarvan, je kan het ondernemingsplan maken dat maakt niet uit. (ik neem aan dat dat haar schoolproject is). Als haar eindconclusie kan zij zeggen of de onderneming wel of niet realistisch is tenzij in de opdracht staat dat het plan realistisch moet zijn dan zou ik het niet aanraden.

 

Mvg,

 

maarten

Link naar reactie
  • 0

Of iets al bestaat, vraagt soms wat creativiteit in hoe je dat opspoort. Een grote concurrent van de iPad is niet enkel Samsung, maar bijvoorbeeld ook pen en papier. Als je inspiratie en voorbeelden zoekt, probeer dan je blik breder te krijgen :)

 

Internationaal zijn er bijvoorbeeld veel organisaties die doen wat jouw idee is: ondernemers elkaar laten leren kennen. Een voorbeeld is http://www.marketlink.se/nl/, die ik ken van een recent BNR-interview wat interessant is om te horen om te zien hoe hun model in elkaar zit. Je vindt de uitzending hier: http://www.bnr.nl/radio/bnr-wereldveroveraars/263640-1411/uitzending-4-november-wereldverbeteraars-zweden-en-kaas

 

(P.S. Een aantal van de grootste bedrijven zijn voortgekomen uit schoolopdrachten, denk aan FedEx.)

Link naar reactie
  • 0

Toevoeging: Je hebt overigens wel positieve concurrentie maar dan noem je concurrentievoordeel. Het idee dat ze eigenlijk wil uitvoeren is een tussenhandelaar voor bedrijven om concurrentievoordeel te behalen. Concurrentievoordeel leidt soms tot afspraken en samenwerkingen tussen ondernemers/bedrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.