• 0

Studiekosten als zakelijke kosten

Beste dames en heren,

 

Ik ben een zzp’er en geef gitaarlessen. Nu volg ik een naast mijn werkzaamheden als gitaardocent een particulieren (conservatorium) studie Bachelor Of Music aan de Schumann Academie (Utrecht). Ter voorbereiding voor mijn afstuderen speel ik elke week onder begeleiding van een docent in een Jazz Combo aan het VAK (Centrum voor de Kunsten Delft). Ik doe deze opleiding zodat mijn onderneming na het behalen van dit diploma sterker in de markt staat.

 

Mag ik de inschrijf/lidmaatschap kosten van het Jazz Combo als zakelijke kosten zien voor mijn onderneming?

 

Met vriendelijke groet,

Caspar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

opleidingskosten, altijd lastig.

 

De algemene regel is dat als het gaat om het op peil houden van vaardigheden die je in je onderneming gebruikt, de opleidingskosten aftrekbaar zijn. Als het gaat om het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden, zijn het geen ondernemingskosten, maar kun je de kosten wel opvoeren als persoonsgebonden aftrek. Aan deze aftrek zijn iets meer voorwaarden verbonden.

 

Als ik je conservatorium-opleiding even wegdenk uit het stukje, staat er: "ik ben gitarist en speel tegen betaling mee in een jazz-combo om mijn vaardigheden op peil te houden en te verbeteren". Dan zijn de kosten daarvoor m.i. gewoon aftrekbaar in je onderneming.

 

Ter overweging de uitspraak van Hof Den Haag van 20 oktober 2009 over een ondernemer die haar volledige hbo-opleiding in de onderneming wilde schuiven.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.