• 0

Tincturen

Hallo, ik ben van plan om me eigen tincturen te gaan verkopen, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met het registeren van zo'n product.

 

Ik weet dat een tinctuur onder kruidenpreparaten is;

 

Kruidenpreparaat: Preparaat dat wordt verkregen door

kruidensubstanties te onderwerpen aan behandelingen

als extractie, destillatie, uitpersen, fractionering,

zuivering, concentratie of fermentatie. Voorbeelden

zijn vermalen of verpoederde kruidensubstanties,

tincturen, extracten, etherische oliën, geperste sappen

en bewerkte exsudaten.”

 

Waar moet je als een producent, distributeur en een verkoper bent van je eigen merk tincturen(kruidenpreparaten) aan voldoen?

 

Alvast Bedankt, SLTincturen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf met kruiden en alcohol aan de slag gaan en deze vragen stellen lijkt mij vragen om moeilijkheden. Ik had laatst wolfskers in de tuin tussen de munt. Nu ben ik redelijk op de hoogte (ben/was IVN gids) over de inlandse planten en kruiden dus ik zie in één oogopslag het gevaar maar het zou zomaar fout kunnen gaan als je geen of weinig kennis hebt.

 

Maar als je toch echt weet wat je doet, kan je hier een tinctuur registeren en informatie zoeken. Het kan wel een lucratieve markt zijn met heel aantrekkelijke marges.

Link naar reactie
  • 0

Zelf met kruiden aan de slag gaan en deze vragen stellen lijkt mij vragen om moeilijkheden. Ik had laatst wolfskers in de tuin tussen de munt. Nu ben ik redelijk op de hoogte (ben/was IVN gids) over de inlandse planten dus ik zie het verschil maar het zou zomaar fout kunnen gaan als je geen of weinig kennis hebt.

 

Maar als je weet wat je doet, kan het me moeilijk voorstellen gezien de vragen kan je hier een tinctuur registeren en informatie zoeken.

 

 

Top, dank u wel. Mijn tinctuur is geen traditionele kruidengeneesmiddelen en ik ben het ook niet van plan om het zo de markt te brengen, maar als een kruidenpreparaat.

 

 

Kruidenpreparaten zijn eet- en drinkwaren die plantensubstanties of extracten daarvan bevatten. Van kruidenpreparaten wordt vaak beweerd dat ze een gezondheidsbevorderende werking hebben.

 

 

Voorbeelden hiervan zijn voedingssupplementen met kruiden, kruidenthee of frisdranken met kruidenextracten.

 

Wettelijk kader

Er bestaat geen Europese wet- en regelgeving voor kruidenpreparaten. In Nederland geldt voor kruidenpreparaten de Warenwet, in het bijzonder het Warenwetbesluit Kruidenpreparaten:

 

kruidenpreparaten mogen zonder toestemming vooraf op de markt gebracht worden

kruidenpreparaten mogen geen stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de volksgezondheid

 

Echter,

Kruidenpreparaten mogen geen ingrediënten bevatten die je als geneesmiddelkunt zien. Op de verpakking mag dus ook niet staan dat het preparaat een ziekte kan voorkomen, genezen of behandelen. `

 

 

Nou is mijn vraag ; mag ik kruidenpreparaten zonder toestemming op de markt mag brengen mits ik daarbij geen gezondhiedsclaim op het etikket zet? Krijg ik dan een handelsvergunning als mijn product niet geregistreerd is?

 

Alvast Bedank, SLTincturen

Link naar reactie
  • 0

er is uitgebreidere regelgeving voor kruidenpreparaten in de maak, aansluitend op wetgeving die nu al voor supplementen en homeopathie geldt.

Ik denk dat je nog een hoop leeswerk te doen hebt...

 

overigens zijn er al heel veel kruidentincturen op de markt en ze mogen allemaal geen claims voeren, dus waarom denk jij dat je hier nog iets aan toe te voegen hebt?

merken als Bonusan, Zonnegoud en Cruydhof leveren al een gamma van honderden tincturen!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Dat ze geen stoffen mogen bevatten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid is denk ik een probleem, afhankelijk van hoe de wetgever dat precies gaat uitleggen.

 

Vanuit toxicologie is 'it is the dose that makes the poison' een vrij bekend concept. Probleem is dat allerhande plantenextracten stoffen bevatten die in grote concentratie schadelijk zijn.

 

Als het je verder niet om marketing van doen is maar puur om distributie van bepaalde stoffen zou je ze mogelijk kunnen markeren als 'niet voor inwendig gebruik'. Wat de consument er dan verder wel mee moet doen is vaag, maar als ze het innemen met schadelijk gevolg is dat in zo'n geval minder jouw probleem.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou is mijn vraag ; mag ik kruidenpreparaten zonder toestemming op de markt mag brengen mits ik daarbij geen gezondhiedsclaim op het etikket zet? Krijg ik dan een handelsvergunning als mijn product niet geregistreerd is?

 

Alvast Bedank, SLTincturen

 

Waarom denk je dat je een handelsvergunning nodig hebt? Zolang je voldoet aan de warenwet en het warenwettelijk besluit kruidenpreparaten mag je een product gewoon als voedingsmiddel op de markt brengen :

 

Warenwetbesluit Kruidenpreparaten:

kruidenpreparaten mogen zonder toestemming vooraf op de markt gebracht worden

kruidenpreparaten mogen geen stoffen bevatten die schadelijk zijn voor de volksgezondheid

 

Als je kruiden gebruikt die veilig zijn, daar is tegengesteld aan de (wetenschappelijk bewezen) werkzaamheid veel over bekend, loop je betreffende schadelijkheid weinig risico.

 

Welke claims je op de verpakking en in de marketing communicatie mag gebruiken is voor mij behoorlijk troebel. Volgens de wet moet je die claims kunnen onderbouwen:

 

De verhandelaar die een kruidenpreparaat met een bewering over de werking of eigenschappen daarvan voor de eerste keer in de handel brengt, beschikt over objectieve gegevens waaruit die werking of eigenschappen blijken.

 

Wat zijn dan objectieve gegevens? Persoonlijk zou ik uitgaan van de vaak vage claims die de gevestigde partijen gebruiken en daar de gegevens bij zoeken in de litteratuur.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de toegestane gezondheidsclaims is de laatste jaren flink wat veranderd. Grofweg komt het erop neer dat de claims waar moeten zijn, wetenschappelijk onderbouwd. De europese commissie heeft een register van stoffen met bijbehorende toegelaten gezondheidsclaims.

 

Let wel dat dit alleen op gezondheidsclaims slaat, niet op andere aanprijzingen. Je mag best iets marketen als 'ruikt lekker' zonder daar onderzoek naar te doen, maar niet een claim als 'voorkomt kanker'. Uiteraard zijn er genoeg tamelijk grijze gebieden, bijvoorbeeld 'goed voor het humeur'. Zo'n claim kun je ergens uitleggen als wat koffie smorgens doet (niet bewezen, algemeen aanvaard), maar ook als een werking vergelijkbaar met een anti-depressivum (waarvoor geen kruid officieel gekwalificeerd is).

 

Als je het zonder dergelijke claims op de markt wilt brengen rest alleen het criterium voedselveiligheid. Dat is echter minder triviaal dan het lijkt, als er een ingredient in zit dat niet GRAS is heb je mogelijk al een probleem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.