• 0

stamrecht vrijvallen

Goedenavond,

 

Op het forum gelezen dat men een oud stamrecht voor 1992 vrij kan laten vallen in de winst zonder revisierente en kan dit dan opnemen als dividend in box 2.

 

Is dit ook mogelijk als je daarnaast een lening/hypotheek hebt in de bv.

 

Voor dit stamrecht zijn er voldoende geldmiddelen. Voor de hypotheek staat als zekerheid het huis tegenover, hetgeen voldoende dekking geeft.

 

Ik hoor graag.

 

Hartelijke groet,

 

Ellie

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ellie

 

Ik ga er vanuit dat dit stamrecht opkomt uit een gestaakte onderneming pré 1992.

 

Het is inderdaad mogelijk om van een zogenaamd oud regime stamrecht af te zien. Dan maakt de BV daarop winst zodat de vrijval van het stamrecht tot de winst van de BV gerekend moet worden. Inderdaad is geen revisierente van toepassing.

 

De winst in de BV wordt belast met 20 of (mogelijk deels) 25% VPB.

 

Wat na de VPB resteert als winstreserve kan uitgekeerd worden als dividend aan de aandeelhouder. Daarop is in 2014 een tarief van 22% van toepassing. In 2015 wordt dat 25%. Keer je geen dividend uit dan blijft het geld in de BV staan totdat wel besloten wordt tot uitkering.

 

In de excel bijlage 4 voorbeelden van de belastingdruk. Die varieert van 37,6% in 2014 tot 43,75% in 2015.

 

Of je dit moet willen doen hangt dus ook af van wat je aan inkomen verwacht vanaf de AOW-leeftijd. In box 1 kan dat al zo laag belast worden als 18,35 of 24,1%. Daar komt wel nog de premie ZVW bij van (nu) 5,4%. Totaal dus 23,75 of 29,5%. Maar als je na je AOW al een inkomen hebt uit pensioen AOW en andere voorzieningen (bijv. lijfrente) van meer dan 33.636 er jaar dan beloopt de heffing al meteen 42% IB + 5,4% = 47,4% over elke stamrecht euro (aftrekposten als eigen woning werken daar ook nog eens in door)

 

Wat je nu opgeeft als stamrechtuitkering door het afzien ervan kan dus na je AOW-leeftijd wel eens veel lager belast blijken. Maar dat is dus een kwestie van rekenen.

 

Succes

Joost

 

Voorbeelden_belastingdruk_afkoop_stamrecht.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Hartelijk dank voor je reactie en advies omtrent het stamrecht.

 

Ik heb nog geen antwoord op de vraag of ik het stamrecht dit jaar vrij kan laten vallen in de winst, omdat ik ook een lening/hypotheek bij de bv heb, waarvoor als zekerheid de woning is gesteld, hetgeen de lening dekt.

 

Ik hoor nog graag.

 

Hartelijke groet,

 

Ellie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.