• 0

iDEAL en conversietracking Google Analytics / Adwords

Hallo allemaal,

 

Ik heb een probleem waar ik zelf niet uitkom en ik hoop dat er iemand is die een oplossing kent en/of wil meedenken met het zoeken naar een oplossing.

 

Wij exploiteren een webshop waar klanten onder meer kunnen betalen met iDEAL.

 

De conversie van de verschillende kanalen (organisch, Adwords, Facebook etc.) meten we via conversietracking in Analytics.

 

Dit gaat voor een groot deel goed, echter zo'n 25% van de sales die we daadwerkelijk doen wordt niet toegewezen in Google Analytics (oftewel niet gemeten).

 

Ik denk, na het nodige onderzoek, dat dit komt doordat klanten die met iDEAL betalen na de betaling niet op 'Bestelling afronden' klikken en zodoende niet terugkeren naar onze website waar de conversie gemeten wordt.

 

Een optie zou zijn om de conversietracking plaats te laten vinden op het moment dat klanten naar de iDEAL pagina gaan. Probleem is dan echter dat niet iedereen zijn/haar bestelling daadwerkelijk betaalt en je hierdoor juist weer teveel conversies meet.

 

In het mooiste geval zouden mensen na de betaling automatisch terug moeten keren naar onze website/bedankpagina, zonder dat ze daarvoor op een knop moeten drukken.

 

Is zoiets in te stellen of heeft iemand een andere suggestie?

 

BVD!

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat een gedeelte van die 25% Ghostery heeft geïnstalleerd (dat Google Analytics standaard blokkeert) en/of Google Analytics anderszins niet toelaat (via NoScript of andere add-ons).

 

Kun je de knop "bestelling afronden" niet verwijderen? Ik begrijp uit je verhaal dat de klant deze nog moet indrukken nadat hij (zij) al betaald heeft, dus dat klinkt als een mogelijk overbodige tussenstap.

Link naar reactie
  • 0

Je weet voordat ze naar iDEAL gestuurd worden het ordernummer, dus dan is de daadwerkelijke betaling toch een perfecte manier om je conversie te registreren? Je moet dan alleen je betalingen achteraf koppelen aan je analytics gegevens - dat mensen niet op 'Terug naar de webshop" klikken kun je domweg niet voorkomen, dus moet je het wel anders meten.

Link naar reactie
  • 0

Dag Ronald,

 

25% is wel een erg hoge percentage van klanten die niet 100% zeker willen zijn of hun bestelling en betaling goed is aangekomen bij de shop. De verklaring die Ajos geeft is realistisch. Wellicht dat je een test kunt uitvoeren door naast Google analytics (of ipv) een andere analytics tool te nemen. Kijken of het daar beter gaat.

 

Wellicht kun je ook eens kijken naar http en https settings. Als ik me niet vergis wordt je, als je niet op “bestelling afronden” klikt, automatisch door Ideal doorverwezen naar de succes pagina, als je maar lang genoeg wacht. Wellicht zit er een verschil in registratie tussen mensen die wel op de knop drukken en mensen die wachten om geredirect te worden.

 

Succes met het vinden van de juiste oplossing!

 

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.