• 0

rente familielening

Hallo,

ik ben nog in de opstartfase van mijn onderneming (eenmanszaak). Financiering heb ik kunnen regelen via mijn broer. Hij weet dat hij voor de IB geen voordelen daar meer van kan krijgen, maar dat is geen probleem. Hij wil mij nml graag helpen.

Waar ik wel tegen aan loop is de rente.

Bij de belastingdienst heb ik navraag gedaan en zij hebben mij verteld dat er een marktconforme rente gerekend moet worden. Als dat niet gedaan wordt, kan de lening als schenking gezien worden. Overigens hoeven wij volgens de belastingdienst de overeenkomst niet bij heb te laten registreren.

 

Via google heb ik gelezen dat er wettelijke rente vergoed moet worden. Aangezien het niet om een handelstransactie gaat, is dat natuurlijk een stuk voordeliger voor mij. Maar ja, ik wil niet het risico lopen dat ik straks een aanslag voor schenkingsbelasting aan mijn broek krijg.

 

Ik hoop dat iemand enig idee heeft of de wettelijke rente voldoende is.

 

De lening mag achtergesteld gemaakt worden, als dat nog van invloed is daar op.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Registreren hoeft inderdaad niet, maar een onderhandse akte maken en deze van een datumstempel laten voorzien door een officiële instantie is aan te bevelen. Dit voorkomt een eventuele discussie dat iets "achteraf" is opgesteld.

Ik heb mijn zakelijke leenovereenkomst op advies van de accountant laten stempelen door de belastingdienst. Voor zover ik weet rekent de belastingdienst hier geen kosten voor.

Link naar reactie
  • 0

Hallo dvanderven,

 

Als het om minder dan 2000 euro gaat kun je inderdaad prima toe met 3% rente. Maar als je die lieve broer van je echt dankbaar bent voor zijn hulp, kun je er natuurlijk ook 4, 5 of 6% van maken. ;)

Als jij dat geld zakelijk wilt lenen bij een financiële instelling betaal je waarschijnlijk meer.

 

Een serieus contract van een datumstempel laten voorzien vind ik bij zo'n bedrag wat veel werk. Als je voor het geval er met een van jullie iets gebeurt gewoon even op een A4tje zet:

- welk bedrag wie van wie leent (jullie officiele namen dus)

- welk rentepercentage je per welke periode betaalt (3% per jaar dus?)

- of je die rente daadwerkelijk betaalt of dat hij wordt bijgeschreven op de lening (zodat het bedrag groter wordt

- of en zo ja wanneer je het bedrag in delen of helemaal aflost

- en wat er met de lening gebeurt als een van jullie overlijdt voor die is afgelost

- en hoe snel je hem moet aflossen als je broer daarom vraagt.

 

Jullie moeten er dus samen ook even over nadenken hoe snel je de lening aflost. Bij veel zakelijke leningen is het (voor zover ik uit eigen ervaring weet) gebruikelijk elk kwartaal een aflossing te doen en een lening in een jaar of 5 af te lossen. Maar als jij je broer meer rente betaalt dan hij bij de bank krijgt (momenteel weinig tot niks), kun je ook op het A4tje zetten dat je niets aflost op de lening. En dan kunnen jullie samen kijken wanneer het voor jullie beiden handig is dat je de lening - ineens of in delen - aflost.

 

Dat laatste is wat ik je adviseer te doen. Als je broer het geld zelf niet nodig heeft (is wrs zo anders zou hij het je niet willen lenen) geeft nu afspreken dat je niets aflost jou nu minder druk. Want ook jij kunt vast niet in de toekomst kijken en veel startende ondernemers gaan later geld verdienen dan ze bij aanvang denken. En als jij zo goed gaat draaien dat je de lening kunt aflossen, is het vast leuk je broer te verrassen met die mededeling.

 

Tot zover mijn twee centen. Veel succes met voor jezelf beginnen!

 

Karen (die ook een lieve broer heeft die dat lang geleden gedaan heeft)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Het dient wel een zakelijke overeenkomst te zijn. Niet aflossen is dus geen optie. In de overeenkomst vastleggen dat partijen op enig moment samen zullen beslissen wanneer en hoe wordt afgelost is al voldoende.

 

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

De rente die je broer vraagt zou je juist moeten proberen om zo hoog mogelijk te stellen, uiteraard binnen de kaders van wat als zakelijk gezien kan worden; gezien het risico van een eenmanszaak kan dat best hoog zijn!). Kijk maar eens wat Qredits rekent.

 

Immers, de rente zorgt voor een aftrekpost in jouw onderneming tegen het progressieve tarief. De rente is bij je broer niet direct belast, alleen zijn vordering wordt tegen de bekende 1,2% in box 3 belast.

 

Bij een rente hoger dan 4% is dat dus altijd voordeliger. Ervan uitgaande dat je een redelijke winst maakt in de eenmanszaak.

 

Daarnaast: altijd even een leningsovereenkomst maken. Met daarin ook wanneer aflossing plaats vindt, dat mag ook pas over jaren zijn, als er maar een termijn in staat. Anders is het civielrechtelijk en daarmee fiscaal gezien geen lening.

 

Het feit dat je broer dan eigenlijk wel wat veel rente krijgt kun je natuurlijk als broers onderling oplossen, dat is het mooie van broers zijn! Dat doe je echter in de privé sfeer en dat dient dus onvoorwaardelijk te zijn (dus je moet wel een goede verstandshouding met je broer hebben).

Slugo.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.