• 0

Inkoopverklaring (in het duits)

Sinds kort ben ik een kleine onderneming gestart in kunst en verzamelvoorwerpen. Volgens de belastingdienst val ik in de margeregeling met globalisatie. Dit betekent dat er aanvullende eisen worden gesteld aan mijn administratie.

 

Ik koop maandelijks voor meer dan € 500 aan goederen bij één leverancier in Duitsland. De individuele facturen zijn lager dan €500 maar bij elkaar opgeteld kom ik maandelijks ruim boven de €500. Met deze inkoopverklaring moet ik kunnen aantonen dat de goederen zijn gekocht zonder btw. Moet de inkoopverklaring in het Duits of in het Nederlands? De leverancier spreekt geen Nederlands dus dat lijkt me niet handig. Duits is eveneens lastig omdat ik deze taal niet machtig ben. Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen

 

Mijn tweede vraag betreft de inhoud van de inkoopverklaring. De verklaring moet een duidelijk omschrijving van de goederen bevatten. Kan worden volstaan door te verwijzen naar de individuele facturen? Daarnaast moet er volgens mij op de verklaring staan dat er geen BTW is betaald. Dat laatste lijkt mij gemakkelijk omdat de facturen staat dat het gaat om een intracommunautaire levering (0% belasting).

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit lijkt niet goed te gaan:

 

Als je een factuur voor een intracommunautaire levering krijgt, met 0% BTW erop dus, dan heeft de leverancier kennelijk afgezien van toepassing van de margeregeling.

Dan is dit een ‘gewone’ inkoop en bij de doorverkoop van deze goederen kan je niet de margeregeling toepassen.

 

Als het goed is doet de leverancier ook een ICP opgaaf en jij moet de aan jou verlegde BTW opnemen in jouw BTW aangifte (4b). Hetzelfde bedrag kan je ook als voorbelasting aftrekken.

Let er wel op dat ook jullie BTW nummers juist vermeld worden op de factuur.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus mijn eerste aanname (er moet een inkoopverklaring aanwezig zijn) blijkt dus niet correct. Ik ben dan toch even de draad kwijt hoe ik de aangifte moet doen.

 

Dit is de tekst die onder elke factuur (inkoop) staat:

Bel dieser Lieferung handelt es sich um eine steuerfreie, innergemeinschaftliche Lieferung nach § 4 Nr. lb Umsatzsteuergesetz

This is an Intra-community delivery free of tax according to § 4 Nr. lb Umsatzsteuergesetz

 

De verkoop van mijn goederen verloopt via een veilingbedrijf. Voorafgaand aan de veiling moet ik (nu als leverancier) een inkoopverklaring tekenen. Hierin moet ik verklaren dat er geen vooraftrek van BTW heeft plaatsgevonden.

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en aangeven hoe de verkoop van deze goederen het beste kan opgeven? En zou het helpen als ik de Duitse leverancier vanaf heden vraag om een inkoopverklaring te tekenen?

 

 

2015-01-05_13-34-28.thumb.jpg.5098b518b82eadd8f246889eb38d9ed2.jpg

Link naar reactie
  • 0

Je kan dan geen verklaring tekenen dat er geen aftrek van voorbelasting heeft plaatsgevonden voor deze goederen, want dat is onjuist.

 

Overigens ken ik de Duitse kreten niet echt, maar het lijkt er toch op dat de factuur voor een intracommunautaire (een 'gewone' dus) levering is. En dan moet jij de BTW hier in NL afhandelen.

 

Je kan natuurlijk vragen aan de leverancier of hij wél de margeregeling wil toepassen bij deze levering. Maar dan moet hij een stuk van zijn marge afstaan aan de Duitse staat, dus of hij daar toe bereid is moet maar blijken.

 

En wat bedoel je met "hoe je dit het beste kan opgeven"? Het zijn gewoon verkopen waar je BTW over verschuldigd bent.

Althans als de leverancier niet de margeregeling wil toepassen, zoals het hier lijkt.

Link naar reactie
  • 0

stel ik doe inkopen voor €1000. Dan moet ik hier additioneel €210 belasting over betalen, de inkoop is dan eigenlijk ex btw en de btw (€210) moet ik zelf afdragen?

 

Ik heb ook de optie om de artikelen als particulier in te kopen. Zou dit dan niet voordeliger zijn?

Link naar reactie
  • 0

Als je voor 1000,- inkoopt (intracommunautair) dan betaal je 1000,- aan de leverancier.

In je BTW aangifte betaal je verder niets (je moet 210,- aangeven, maar dat vraag je ook terug als voorbelasting).

 

Als je het straks verkoopt voor 2000,- dan ben je 347,11 kwijt aan de staat (BTW).

Als je de margeregeling kon gebruiken, dan was je 176,55 kwijt aan de staat (BTW over de marge).

 

Zo werkt het.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank!

 

en de marge verklaring kan ik dus niet tekenen want anders kan ik de 210,- over de aanschafwaarde niet voldoen.

 

Daarnaast zal ik mijn leverancier vragen of hij wil werken met de margeverklaring maar waarschijnlijk zal dit dan niet mogelijk zijn omdat hij dan belasting moet betalen over de €1000.

 

(en ik heb een afspraak gemaakt met een administratiekantoor, dat lijkt mij gezien mijn eerdere opmerkingen op zijn plaats :-[)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.