• 0

Voorbeeld overeenkomst/contract Vof?

Zijn er voorbeelden beschikbaar voor een Vof contract of overeenkomst? I heb er één van de kamer van koophandel, maar wil wat meer voorbeelden en wat meer informatie over wat er allemaal af te spreken is. Ik wil zelf de overeenkomst maken en deze uiteindelijk voorleggen aan een jurist. Alle tips zijn welkom. Het gaat over een over te nemen Horeca onderneming.

 

Ik ben benieuwd op de reakties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Boop,

 

Wat zoek je precies? Je hebt het over een Vof overeenkomst en een over te nemen horeca onderneming. Dit is niet met elkaar te rijmen, tenzij jij gaat deelnemen (als mede-eigenaar) in de horeca onderneming. Indien het de bedoeling is dat jij de activa van de onderneming overneemt dan heb je aan een model vof-overeenkomst net zoveel als aan een rol behangpapier. Kun je iets specifieker zijn in wat je precies wil vastleggen in de overeenkomst?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

::)Aha, nee ik was misschien niet zo duidelijk... Nou bij deze,

 

Ik ga samen met een collega het bedrijf overnemen waar wij nu al een aantal jaren werkzaam zijn. We willen daarvoor een Vof oprichten. Om een aantal afspraken vast te leggen willen we een Vof -contract opstellen. Om te weten hoe of wat zoeken we voorbeeldcontracten.

 

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan hoor ik het natuurlijk ook graag!

Link naar reactie
  • 0

Helder. Voor de samenwerking wil je de vof overeenkomst gebruiken. Je hebt het model van de kvk reeds. Op zich is deze niet slecht. In grote lijnen komt het model wat wij als basis hanteren daarmee overeen. Volgens mij moet je daarnaast met Google meerdere vof overeenkomsten kunnen vinden.

 

Edit: Ik heb even gezocht en in ieder geval deze voor je kunnen vinden:

Vof overeenkomst. Er zijn ongetwijfeld nog meer te vinden. Succes.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De standaard-VOF-contracten zitten juridisch meestal wel goed in elkaar, maar praktisch kunnen ze vaak wel beter. Met een beetje gezond verstand kom je daar ook zelf wel uit!

Kijk bijvoorbeeld eens naar artikel 14 over arbeidsongeschiktheid in het contract van Edward; in feite staat er dat de arbeidsongeschikte partner volledig in de winst blijft meedelen terwij hij niet meewerkt. Vind je dat terecht? Ik zou denken aan een vaste vergoeding en een lager deel van de winst. Wanneer mag je deze partner uitkopen (na 1 jaar, boven 80% arbeidsongeschiktheid)?

 

Onderbelichte aandachtspunten in een VOF- of BV-contract zijn meestal:

Arbeidsongeschiktheid.

Spreek af dat je een arbeidsongeschiktheidsverzekering sluit, met een bepaalde wachttijd en verzekerd bedrag. Spreek af welke vergoeding je elkaar geeft. Spreek af wanneer je de ander mag uitkopen. Spreek eventueel een uitkoopprijs af op basis van een vaste waarderingsmethode (is wel lastig!).

 

Overlijden.

Als je zakelijke partner mocht komen te overlijden dan willen de nabestaanden natuurlijk hun deel van de onderneming (de waarde). Om liquiditeitsproblemen te voorkomen kun je een overlijdensrisicoverzekering op elkaar sluiten (compagnonsverzekering). Spreek dit dan ook af in het contract (de hoogte van het bedrag, looptijd, etc). Spreek af hoe je de waarde van de onderneming uitkeert; in 1 keer of in termijnen. Wel of niet afhankelijk van de winst, etc.

 

Uittreden van de partner.

Hoe bepaal je de waarde; laat je dat door de genoemde arbiters doen of bepaal je samen een waarderingsmethode (wel goed jaarlijks bijhouden en bijstellen!)? In het voorbeeldcontract wordt het bedrag in 5 jaar uitgekeerd, maar stel dat de winst niet voldoende is? Maak hierover ook afspraken.

 

Wij zijn zelf net standaardteksten over deze onderwerpen aan het bedenken, omdat het vaak onderbelichte punten zijn (ten onrechte!).

Belangrijk is dus om deze aandachtspunten samen met je zakelijke partner(s) te bespreken en je eigen wensen voorop te stellen.

Als ik wat voorbeeldteksten gereed heb, zal ik ze op het net plaatsen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.