• 0

Investeren investeerders in eenmanszaken?

Er wordt gesteld dat de ondernemer in spe geen al te hoog salaris in het ondernemersplan dient op te nemen. Maar in een BV moet de ondernemer minimaal een DGA salaris van €38.000 per jaar aan zichzelf toerekenen. Daarnaast kan geen gebruik worden gemaakt van de fiscale voorzieningen zoals starters- en zelfstandigenaftrek en de ondernemer dient zich particulier tegen ziektenkosten te verzekeren.

Als ik het goed heb begrepen dan wordt de investeerder voor een deel eigenaar van het bedrijf via aandelen. Dit kan alleen via een BV constructie. Ergens zit hier een tegenstelling in die ik niet goed begrijp. Het zou toch veel logischer zijn om eerst met een eenmanszaak te starten ?

 

Kan iemand mij dit uitleggen ?

 

Gr, Niek

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je (nog) geen winst maakt, hoef je het DGA salaris niet uit te betalen. En ja, investeerders participeren bij voorkeur in BV's. Dan krijgen ze aandelen. Bij grotere bedragen is de zelfstandigen aftrek niet relevant. Bij kleinere bedragen geen het geen zin om apart aandelen uit te geven. Dan kan je beter werken met een (persoonlijke) lening.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je (nog) geen winst maakt, hoef je het DGA salaris niet uit te betalen.

 

Aha, dat is het geheim. ;)

 

Is het nu verstandig om in het ondernemersplan het DGA salaris op te nemen of mag je bijvoorbeeld ook net onder de ziekenfondsgrens gaan zitten ? Uiteraard ga ik ervanuit dat de ondernemer met dat lagere bedrag ook rond kan komen.

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Als je (nog) geen winst maakt, hoef je het DGA salaris niet uit te betalen.

 

Aha, dat is het geheim. ;)

 

Is het nu verstandig om in het ondernemersplan het DGA salaris op te nemen of mag je bijvoorbeeld ook net onder de ziekenfondsgrens gaan zitten ? Uiteraard ga ik ervanuit dat de ondernemer met dat lagere bedrag ook rond kan komen.

 

Gr, Niek

 

Dat laatste is de normale gang van zaken. Zie ook "ondernemers faq" over DGA salaris.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.