• 0

Correctie op invoerrechten als gevolg van mancolevering mogelijk? - Curacao

Casus:

 

Klant uit Curacao bestelt bij mij product x. Wij leveren aan NL transporteur die namens klant het transport naar Curacao doet. Klant betaalt invoerrechten over het gehele factuurbedrag.

 

Bij aankomst blijkt er een aantal manco´s te zijn en slechts een deel van de zending ontvangen.

 

Het gevolg is dat het ontbrekende deel moet worden nageleverd, echter moet klant nu wederom invoerrechten betalen, waar dit op de eerste factuur ook al gedaan is.

 

Is het mogelijk dit te corrigeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Klant heeft dus teveel betaald op de eerste zending en zal dat bij de douane terug moeten vragen. Het handigste is waarschijnlijk om de manco's te crediteren en de de nalevering gewoon te factureren (niet gaan rommelen met gratis na-zending of iets dergelijks)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie

 

Dus creditfactuur maken en nieuwe factuur voor mancolevering, en klant met originele factuur en credit in de hand naar de douane sturen begrijp ik.

 

Ik begreep gisteren van de (in Nederland gevestigde) vervoerder dat terugvorderen/corrigeren van de eerste betaling bij de douane in Curacao meestal niet werkt.

 

Heb je daar ervaring mee?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets soortgelijks aan de hand.

Levering uit china blijkt bij aankomst bij ons voor 75% niet aan de specs te voldoen en voor ons van geen waarde.

 

De leverancier is bereid om voor de afkeur gratis nieuwe produkten te leveren, maar ik moet de adminstratieve kosten voor inklaring en transport vanaf rotterdam tot aan huis wel zelf voldoen.

 

Vraag:

Wat ik opmaak uit dit topic is dat ik het beste een credit factuur van de leverancier kan vragen waarop 75% van de orginele rekening gecrediteerd wordt, en een nieuwe rekening voor datzelfde bedrag voor de komende levering die vervolgens intern bij de leverancier verdisconteerd wordt met de credit nota??

 

Ik wil dit graag correct afhandelen, graag zou ik willen weten of het verstandig is zo te doen.

Hoe kan ik dit fiscaal/douane juist afhandelen?

 

Link naar reactie
  • 0

Frans, wat moet in praktische zin nageleverd worden? Qua waarde en omvang in relatie tot vrijstellingen? Kun je dit ook niet weer op papier compenseren?

 

Heb je ooit contact met de Curaçaose Belastingdienst/Douane gezocht voor advies, zolang zich hier maar weinig (ervarings)experts melden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vraag:

Wat ik opmaak uit dit topic is dat ik het beste een credit factuur van de leverancier kan vragen waarop 75% van de orginele rekening gecrediteerd wordt, en een nieuwe rekening voor datzelfde bedrag voor de komende levering die vervolgens intern bij de leverancier verdisconteerd wordt met de credit nota??

 

Ik wil dit graag correct afhandelen, graag zou ik willen weten of het verstandig is zo te doen.

Hoe kan ik dit fiscaal/douane juist afhandelen?

 

 

Paleo,

 

Eerst maar even een misvatting uit de weg werken.... de douane kent (enkele hier niet van toepassing zijnde uitzonderingen daargelaten) geen "gratis" goederen. Alles wat de grens over gaat heeft waarde. Gratis nieuwe producten laten leveren is m.i. geen oplossing want iedere levering wordt door de douane apart beoordeeld. De douane zal dan toch invoerrechten gaan heffen, en bij afwezigheid van een factuur op basis van een pro-forma factuur of zelf de waarde bepalen. Waardoor je dus toch nog invoerrechten betaalt. Zoals je zelf al voorstelt kan het beste de "foute" levering gerepareerd worden. Hiervoor bestaat de mogelijkheid om met een creditnota een teruggaafverzoek te doen. Dat zal waarschijnlijk door de douane-expediteur die de aangifte ingediend heeft gedaan moeten worden, tenzij hij de aangifte als direct vertegenwoordiger heeft gedaan, dan kun je het ook zelf rechtstreeks met de douane afhandelen (dat kan ik van hieraf niet beoordelen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.