Hai!

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar kon het zo snel niet vinden (of ik heb verkeerd gekeken :)).

De site van de belastingdienst is er naar mijn mening wat vaagjes over.

De situatie:

- Auto, maar wordt nauwelijks zakelijk gebruikt; hoef bijna nooit te reizen voor m'n werk; als het 1x per 3 maanden is: dan is het veel.

- Omdat er dus nauwelijks gereisd hoeft te worden, is er geen KM administratie: dat leek me wel erg veel werk terwijl 99 van de 100 ritjes prive zijn.

- Voor het onderhoud van de auto e.d. trek ik dan normaliter ook helemaal niets af van de belasting, gezien ik hem zo super weinig voor zakelijk verkeer gebruik. (Misschien dom van mij... Heb vast *ergens* recht op teruggaaf, haha.)

Nu moest ik gister opeens last minute voor een nood-meeting naar Amsterdam.

Als je de bon van het tanken bewaard (heb vooraf eerst de tank volgegooid, die telt niet: maar na Amsterdam heen en weer ook weer getanked: zodat zichtbaar is hoeveel het gekost heeft.), mag je dit dan aftrekken van de (inkomsten)belasting...? Of mag dat echt enkel op KM basis? (En dan heb je administratie nodig.)

En de kosten voor de parkeergarage...?

Was benieuwd of dat mag, het was immers een puur zakelijke meeting omtrent een software probleem.

Het verhaal over de benzinekosten vind ik wat vaagjes, want er staat op de site van de belastingdienst het een en ander over wel of geen KM administratie hebben (en wat je dan wel/niet mag doen); staat er dan weer niets over parkeerkosten. Mij lijkt het dat dit gewoon valt onder je normale operationele kosten, maar met zaken die betrekking hebben tot de auto weet ik het nooit zeker met de belastingdienst...

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48903-onverwachte-autokosten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij een auto op de zaak kun je alle kosten aftrekken. Daarentegen heb je te maken met de bijtelling voor privegebruik.

Gezien het geringe zakelijke gebruik is hier m.i. geen sprake van een zakelijke auto maar van een prive auto waarmee incidenteel een zakelijke rit wordt gemaakt. In dat geval kun je de zakelijke kilometers tegen 19 ct per kilometer aan jezelf vergoeden en als kosten opnemen in de onderneming. Dit bedrag is inclusief parkeerkosten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Beste Marjan,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Precies, het gaat om een prive auto die af en toe zakelijk gebruikt wordt gezien het aanschaffen van een zakelijke auto nogal onzinnig zou zijn.

Naar wat ik begrepen heb, dien je voor die kilometer vergoeding wel een rittenadministratie bij te houden van alle ritten die met het voertuig gemaakt worden. Is dat correct?

Ik geloof wel, mits ik de belastingdienst site goed begrepen heb, dat er voor de BTW kennelijk een andere optie is: geen rittenadministratie, vervolgens *alles* van de BTW aftrekken (brandstof BTW + onderhoud BTW) en daarna 1.5% corrigeren via de cataloguswaarde. (Wel interessante optie, trouwens.)

Maar voor de inkomstenbelasting kan ik daar weer niets over vinden hoe dat precies zit als je geen rittenadministratie hebt. Op de site lijkt alles om de BTW te draaien, niet om de inkomstenbelasting waar ik juist naar zit te kijken hoe het precies zit qua kosten.

19 cent per kilometer inclusief parkeerkosten is overigens wel zeer summier, als je ziet dat de parkeerkosten in Amsterdam twee euro per 20 minuten is (dus voor een paar uur stilstaan, geen kilomters draaien dus, al snel 30 a 40 euro) kan je wellicht je parkeerkosten er wel uithalen, maar zijn de brandstofkosten vervolgens niet gedekt. Is dat niet wat vreemd, dat je dus niet gewoon een factuur kan overleggen met de daadwerkelijke kosten voor parkeren, en de kosten voor het gebruik? (Brandstof + afschrijving.)

Als je van ver moet komen is dat interessant, maar stel je woont 20KM van Amsterdam af; heb je 40KM * 0.19 cent = 7.60 EUR, heb je die parkeerkosten van 30 EUR a 40 EUR er natuurlijk nooit uit.

• 0

Helaas is de regelgeving nu eenmaal zo dat je voor de IB slechts 19 ct per kilometer die je zakelijk maakt kunt aftrekken, ook al zijn de daadwerkelijke kosten, inclusief parkeren, in de praktijk vaak hoger.

Van die zakelijke ritten moet je wel een kilometerregistratie hebben maar als het zo in incidenteel is lijkt het mij, zeker met je agenda ernaast, niet zo moeilijk om een dergelijke rittenregistratie bij te houden.

Voor de btw geldt dat je de btw over het zakelijk deel van het gebruik kunt terugvorderen. Heb je geen sluitende rittenregistratie waaruit de verhouding zakelijk/prive kan worden herleid dan geldt inderdaad dat je alle betaalde btw kunt verrekenen en voor het privegebruik 1,5% van de cataloguswaarde van de auto corrigeert.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar