Jump to content

CLabs

Senior
  • Content Count

    79
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2
  1. Dank voor uw antwoord! Gaat dat ook op als je dat dus zelf niet wilt? :) Ik ben absoluut niet voornemens om terug te keren naar IB-ondernemer, denk ook niet dat ik nog eens echt fulltime ZZP-er wil worden. Ik wil ofwel in loondienst of misschien een keer een BV oprichten met een stel zakenpartners, maar het ZZP gebeuren is denk ik niet langer aan mij besteed. Althans, niet op die schaal; nogmaals: het klein beetje hobbyen met een selecte groep klanten en af en toe wat doen voor vrienden wil ik blijven doen. Ik denk dat ik zelf juist ook terugwil naar enkel ondernemer voor de omzetb
  2. Enkele dagen geleden had ik hier een vraag gesteld over het wijzigen van wel of geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. (https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66917-geen-aangifte-als-ondernemer-19-terwijl-je-wel-ondernemer-was-in-18/?sortby=date) Het lijkt er op dat tot dusver niemand het antwoord weet. Helaas wist men bij de afdeling Wet & Regelgeving van de belastingdienst eigenlijk ook niet zo goed hoe het zit en ze vinden het uiterst complex. :P Want volgens de checklist ben ik "waarschijnlijk" geen ondernemer meer voor de inkomstenbelasting, maar voor de omzetbelasting ben ik he
  3. Hallo, Zoals gewoonlijk kreeg ik bij de belastingdienst aangifte de vraag of ik ondernemer (ZZP) was of niet. Ik zag toevallig dit topic: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63613-wanneer-ben-je-ondernemer-voor-de-belastingdienst/?sortby=date En na wat Google'en kwam ik niet veel verder dan dit topic: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44296-veranderen-van-ondernemer-naar-resultaatgenieter/ Het merendeel van de Google resultaten geeft enkel antwoord op de vraag wanneer je een ondernemer bent voor de belastingdienst, maar niet op de vraag wanneer je het n
  4. Hi! Vraagje, vanmiddag kon ik vanwege een storing niet inloggen bij de belastingdienst. Nu heb ik zojuist mijn aangiftes ingediend, maar volgens de belastingdienst is het 2 uur later... Dus in plaats van 31-07-2020 om 23:52 staat er dat het ingediend zou zijn op 01-08-2020 om 01:52. :P Ik weet dat er een week uitstel is verleend vanwege de storing vanmiddag, maar toch ben ik erg benieuwd: wat nou als er geen uitstel was geweest? Ik weet dat er een x dagen coulance meestal is, maar in principe ben je te laat. Hoort de tijd bij de belastingdienst dan niet gewoon te
  5. Volgens mij moest het de 20e, vandaag, binnen zijn bij de belastingdienst. Dus als het gister niet is verstuurd per post vóórdat de brievenbus werd geleegd, dan ben je sowieso al te laat om per 1 januari mee te kunnen doen. Wel wordt je dan aangemeld voor het tweede kwartaal. Als je meer BTW moet afdragen dan dat je terugkrijgt en minder dan 20K omzet hebt is het best interessant. Ook hoef je minder te administreren, enkel je inkoopfacturen en je jaaroverzicht van de bank moet je volgens mij nog bewaren - voor de rest hoef je niets te doen. Als je meer BTW terugvordert dan da
  6. Bedankt! Okee, maar het omzet bedrag in de linkerkolom is toch altijd exclusief BTW? Dus dat moet je dan verhogen met €90,91 in plaats van met die €110? Als 110 marge reeds incl BTW is, dan is het excl. BTW €90,91 en is de BTW inderdaad €19,09. De site van de belastingdienst zegt helemaal niets over de linkerkolom bij de margepagina, enkel dat je dus de te betalen belasting moet verhogen met die €19,09. (Afrondingen daargelaten.) Ze vermelden niet met welk bedrag die linkerkolom dan verhoogd dient te worden hehe.
  7. Hallo, Het zal vast aan mij liggen, maar hoe komt het dat bij de margeregeling de BTW-bedragen net iets afwijken? Stel ik zou iets verkopen voor €110 onder normale regeling. Incl. BTW is het €133,10; de BTW is €23,10. Afgerond €23. Nu gebruik je de margeregeling. De inkoop was €1400, verkocht voor €1510. Marge volgens globaliseringsregeling: €110. €110 * 21/121 = €19,09. Tussen normale BTW en BTW berekend over de margeregeling zit dus een verschil van €4,04 in mijn voordeel. Nu heb je een gecombineerde aangifte. Dus bijvoorbeeld €500 normale BTW en die €110 uit de margereg
  8. Hallo! Zomaar een vraag. Ik had het er laatst over dat bedrijven geen facturen mogen verwijderen onder het vergeetrecht, omdat ze verplicht zijn die te bewaren voor de belastingdienst. Je kan dus niet aan een bedrijf vragen om even al jou facturen weg te doen. (Tenzij ze oud genoeg zouden zijn voor bewaartermijn.) Maar is dat eigenlijk wel zo? Je bent niet verplicht te factureren aan particulieren. Het is wel zo handig, maar er bestaat geen wettelijke verplichting om het te doen. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat als je ze wél uitschrijft: dan moeten ze
  9. Klopt! :) Daar komt men echter niet verder dan "Je moet dat Pack gewoon geheel opvoeren" en "Volgens mij mag dat niet hoor" of "Gewoon doen." :P Dan kijk ik toch liever even of iemand hier weet hoe je dat het beste aan kan pakken/wat wel en niet mag of dat het een lastige situatie is en je beter toch gewoon los kan lappen voor de zakelijke rekening, ongeacht dat het dan dubbel zo duur is. Liever wat meer zekerheid/onderbouwd antwoord dan zomaar wat te gaan doen. :)
  10. Hallo, Sommige van jullie zullen vast bekend zijn met Bunq Pack. Een Pack van de bank Bunq waarbij je voor €239,88 per jaar 1x zakelijk en tot maximaal 3x Premium (particulier) rekeningen mag openen. Maar hoe zit dat fiscaal? Scenario 1: je laat die 3x premium gratis meeliften Scenario 2: je laat die 3x premium hun "deel" van het pack betalen. De factuur van Bunq rept enkel over het pack, niet over individuele accounts. Als je ze laat betalen, verkoop (doorverkoop) je dan niet in principe een bankrekening? Mag dat wel zomaar? En hoe zit het dán met de
  11. Hartelijk dank beiden :) Al had die Google link weinig zin gezien je dan uitkomt bij dezelfde redirect die niet werkte... Trust me, I Google'd. ;) Het ging inderdaad om de direct/alternatieve link naar de ondernemerslogin, wilde een correctie indienen voor de MOSS-aangifte. Ik heb de link meteen even opgeslagen! Intussen is het op de website van de belastingdienst ook opgelost zie ik.
  12. Long shot, zeker op dit tijdstip; maar heeft iemand hier misschien een directe URL naar de inlog voor ondernemers? :) Op de belastingdienst website zijn op het moment van schrijven alle inloglinkjes dood (404). Zowel voor particulieren als ondernemers. Je wordt dus niet doorgestuurd naar het loginscherm. Ik dacht, misschien dat iemand toevallig wakker is en de directe link nog in zijn/haar favorieten heeft staan. :) [verandering: titel]
  13. Was sowieso al van plan iets te vragen, maar zag dit voorbij komen in de zoekresulten en dacht: mooie inhaker eigenlijk. Als je als eenmanszaak ingeschreven bent dan wordt je hier al gedwongen om je BSN te openbaren, met alle risico's van dien. Zou toch fijn zijn als ze dat eens oplossen. Maar inderdaad, tot overmaat van ramp wordt ook nog eens je adres gepubliceerd. Nu vroeg ik me eigenlijk af hoe dat tegenwoordig juridisch zit. Een BSN is zeer duidelijk een persoonsgegeven, waarom mag je nog altijd gedwongen worden om die te openbaren? Ten tweede, waarom wordt je adres eig
  14. Dank voor de reacties. :) Het gaat om een aardig dure TV. Ik denk inderdaad ook niet dat je de factuur zomaar buiten je boeken kan houden. Immers zal die factuur bij de tegenpartij ook aan jou uitgereikt zijn. Maar dat was ook niet m'n intentie. :) Gewoon op naam van de zaak kopen en vervolgens als privé-onttrekking aanmerken. Het bedrag stort ik vanaf privérekening naar zakelijk, dan is de balans onder de streep 0; evenveel privé uit als in voor deze bestelling. Volgens mij ben je niet verplicht om de BTW terug te vorderen en later weer te corrigeren, dat mag je ook zelf verrekene
  15. Hallo! Vraagje. (Situatie: ZZP) Ik wil een nieuw apparaat kopen met daarbij een speciale verzekering voor dat apparaat. Voor privégebruik. Nu blijkt dat de webwinkel 10% korting biedt op het product (niet de verzekering) als je zakelijk besteld. De consumentenrechten maken niet zoveel uit gezien de verzekering voor zowel particulieren als zakelijk hetzelfde is en de dekking uitgebreider is dan de standaard garantie. Door dat verzekeringspakket te kopen heb ik dus exact dezelfde rechten qua schade/garantieafhandeling. Nu is de vraag, mag je iets op bedrijfsnaam kopen dat je d
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept