• 0

BTW over kosten/vergoedingen vermogensbeheer

Ik heb sinds kort binnen mijn BV (geen stamrecht) een zakelijke rekening voor vermogensbeheer (bij Alex). Zij brengen daarvoor een prestatievergoeding in rekening. In de overzichten staat vermeld dat zij BTW over deze prestatievergoeding afdragen met een specificatie van dat bedrag.

 

Kan ik die zonder problemen verrekenen als voorbelasting? Alex geeft geen echte factuur af en verrekend het bedrag met het saldo op de rekening-courant van de vermogensrekening.

 

Alex zelf geeft aan dat dit mogelijk is maar ik twijfel. Ik merk dat men bij Alex nog weinig ervaring met zakelijke beleggers, vandaar.

 

BVB en groet...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joechei, mijn favoriete belasting!

 

Art. 15 van de Wet Omzetbelasting stelt, als je een hoop wegstreept:

De belasting welke de ondernemer in aftrek brengt is [...] , [...], [...], een en ander voor zover de goederen en de diensten door de ondernemer worden gebruikt voor belaste handelingen.

Ik heb het belangrijke deel even vet gemaakt.

 

Jouw BV heeft verschillende activiteiten. Btw die aan jouw BV in rekening wordt gebracht, is aftrekbaar als de kosten waar die btw aan hangt, rechtstreeks toerekenbaar zijn aan btw-belaste prestaties. Jij verkoopt terrasmeubelen (best wel btw-belast) en krijgt een factuur van de drukker van je reclamefolder: rechtstreeks toerekenbaar.

 

Het vermogensbeheer van de overtollige liquiditeiten van je BV vind ik daarin een lastige. Kun je m.i. twee kanten mee op. Of het beheren van vermogen is een aparte activiteit van de BV, dat is géén btw-belaste handeling en de voorbelasting die daarmee samenhangt is dan ook niet aftrekbaar.

Of, optie twee, de kosten van vermogensbeheer behoren tot de algemene kosten van de BV, net zoals de kosten van de bankrekening en de aansprakelijkheidsverzekering. In dat geval is de btw aftrekbaar naar rato van de belaste omzet in de totale omzet (u verdient 60% met terrasmeubelen en 40% met kinderopvang (btw-vrijgesteld): 60% van de btw op de algemene kosten is aftrekbaar.

 

De tweede optie zal je in de meeste gevallen wel aftrek opleveren, de eerste niet. Om die tweede optie staande te houden bij een controle moet dat vermogensbeheer in mijn ogen dan ook van bijkomstige betekenis zijn, om maar even in het jargon te blijven.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. De omzet in mijn BV is altijd volledig belast (geweest). Uitsluitend de tuinstoelen dus. Dat pleit dus voor optie 2.

 

Maar in mijn oprichtingsakte staat als doel van de onderneming ondermeer ook het 'het verkrijgen, beheren en exploiteren van registergoederen, effecten en andere vermogensbestanddelen'. Bindt dat me dan vanzelf aan optie 1? Omdat het als aparte activiteit van de BV in de doelstelling is opgenomen?

 

Bij voorbaat dank weer...

Link naar reactie
  • 0

Maar in mijn oprichtingsakte staat als doel van de onderneming ondermeer ook het 'het verkrijgen, beheren en exploiteren van registergoederen, effecten en andere vermogensbestanddelen'. Bindt dat me dan vanzelf aan optie 1? Omdat het als aparte activiteit van de BV in de doelstelling is opgenomen?

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij ligt het er ook nog aan wat is aan te merken als 'actief vermogensbeheer'. Een gewone spaarrekening is dat bijvoorbeeld niet. Maar misschien dat Marcel hier iets zinnigers over kan melden. :)

 

In dit specifieke voorbeeld (waarbij je gebruik maakt van Alex), zou ik me zo kunnen voorstellen dat je onder optie 1 valt als je kiest voor "Alex Zelf Beleggen". Daarbij kiest de BV dan zelf voor het actieve beleggen. Als je echter kiest voor "Alex Vermogensbeheer" is dat wellicht optie 2, omdat Alex het beleggen uit handen neemt

 

[Mod edit: off topic reacties verwijderd. Graag on topic blijven]

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het gaat om de verhoudingen. De doelstelling van je BV zoals ie in de statuten staat heeft er bar weinig mee te maken, de btw kijkt naar wat er echt gebeurt.

 

Als je in je BV 2 miljoen omzet draait met tuinstoelenhandel, en je hebt een ton op een Alex-beleggingsrekening gezet, kan ik me goed voorstellen dat de kosten van Alex als 'algemene kosten' gezien mogen worden en de btw dus volledig aftrekbaar is.

 

Als de BV 70.000 aan consultancy-omzet factureert en er daarnaast 500k op een Alex-rekening staat, zou ik durven beweren dat de BV twee activiteiten heeft, consultancy (belast) en vermogensbeheer (btw-vrij).

 

Om het zeker te weten stuur je een brief naar de Belastingdienst, of je wacht tot iemand die hier meer verstand van heeft, mij verbetert.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.