• 0

loon of vergoeding dieren oppas service

Op dit moment heb ik een kattenoppas(bij mensen thuis) en hondenoppas 1 a 2 honden bij mij thuis. De omzet per jaar is hoog uit Eur. 2000,- p/jaar. Nu wil ik gastgezinnen gaan inzetten om ook op 1 a 2 honden te passeen en deze hiervoor een vaste vergoeding te geven. Mijn vraag is hoe gaat dit met de vergoeding, is dit loon , moet het gast gezin een VAR hebben o.i.d.? Kan iemand mij vertellen hoe ik dit fiscaal moet gaan doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je loon uitbetaald, en dus personeel in dienst neemt, heb je direct met een fiscale administratie te maken en dien je loonbelasting en premie volksverzekeringen (bijv. AOW-premies) af te dragen voor personeel.

Een idee kan zijn om deze personen in te huren d.m.v. payroll.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hoeft niet, maar als je vergoeding als loon uitbetaald dien je dus wel de loonbelasting én de sociale premies als volksverzekeringen af te dragen. Dan betaal je als loon 10 uur bruto uit, na afdracht van de belasting/premies die je als "werkgever" afdraagt, ontvangt degene die je uitbetaald ca. 6 tot 7 euro netto (dit laatste bedrag uiteraard afhankelijk wat het precieze percentage afdrachten is).

Betaal je via payroll 10 euro, dan zorgt payroll bedrijf voor alle administratie en sociale premies en betaald het uiteindelijke netto bedrag als loon uit. Uiteraard kost het bedrijf welke de payroll uitvoert ook geld, maar het behoud je van alle administratieve handelingen/afdragen kosten e.d. m.b.t. zelf loon uitbetalen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Zie ook het "handboek loonheffingen 2015" die je op de site van de belastingdienst kunt vinden. Het begint ermee wat onder loon valt en wat niet. Ik lees o.a.

 

1.2 Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde

Als u iemand betaalt die niet als ondernemer bij u werkt en ook niet bij u in (fictieve) dienstbetrekking is, moet u die betalingen aan ons doorgeven. Dat geldt voor betalingen in geld en voor betalingen in natura. Dit zijn de zogenoemde uitbetaalde bedragen aan een derde. Denk aan:

- betalingen aan auteurs, sprekers en deelnemers aan medische proeven

- medewerkers voor wie de fictieve dienstbetrekking niet geldt, omdat ze niet voldoen aan alle

voorwaarden van bijvoorbeeld gelijkgestelden (zie paragraaf 16.9) of thuiswerkers (zie paragraaf 16.18)

 

Ik neem aan dat jouw betaling in deze categorie gaat vallen. Of anders toch de VAR regeling.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het gaat hier om Eur. 10,= per dag vergoeding. Kan me niet voorstellen dat dit via een payroll o.i.d. moet gaan?

Ik neem aan dat je per uur bedoeld? Althans, dat zijn de gangbare bedragen bij hondenuitlaat services, oppasdiensten katten e.d.

Zie bijvoorbeeld deze website.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Even ter verduidelijking: gaat het om een vergoeding voor langere termijn oppassen op een huisdier?

 

Ik heb vroeger katten bij mij thuis verzorgd voor en dierenasiel, die ter adoptie gesteld werden, want de stad was te klein om een asiel te hebben. De vergoeding was inderdaad ergens rond die koers. Ook werd bezoek bij een dierenarts, voer enzo vergoed of verzorgd. Voor honden was de vergoeding iets hoger, een hond is nu eenmaal mer werk.

 

Het is dan niet zo zeer loon, die per uur verrekend wordt.

 

Maar dat was in de VS, ik weet niet hoe dat hier bekeken zou worden.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dan ontving je een vergoeding in het kader van vrijwilligersbijdrage?

 

Doordat TS vraag formuleert met als onderwerp loon, ging ik uit van een bedrijfsmatige opzet. Maar op vrijwillige basis zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om vergoedingen uit te betalen.

Bijv. het optuigen van een stichting. Dan ontvang je qua inkomen een bedrag van de klant waar je de dierenservice aanbiedt en daarvan betaal je aan de 'oppasser' (gastgezin) een vrijwilligersbijdrage.

 

Voor nu maar even reactie van topicstarter JtB68 afwachten, voordat er advies gegeven wordt waar niet om gevraagd wordt ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Ik neem aan dat je per uur bedoeld? Althans, dat zijn de gangbare bedragen bij hondenuitlaat services, oppasdiensten katten e.d.

Zie bijvoorbeeld deze website.

Een tientje per uur? Dat lijkt me overdreven. Een vakantie van drie weken zou dan ruim 5000 euro aan opvang kosten. Een tientje per dag klinkt heel wat realistischer. Bij voorbeeld bij deze mevrouw (geen connectie) kan je kat al vanaf 7,25 per nacht terecht. Ik denk dat Jeannine en ook @Jtb68 dat soort opvang bedoelt en niet de vergoeding voor een uurtje wandelen. Een dergelijk dag/nachttarief lijkt mij dan ook niet onder loon te vallen, maar eerder een soort van huur, vergelijkbaar met een B&B. Wellicht moet dat op één of andere wijze wel aan de BD worden gemeld, maar mij lijkt het dan eerder te vallen onder Overige Inkomsten en is aangifte daarvan een zaak van de oppasser.
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dan zou ik qua business een hondenuitlaatservice opzetten. Een kennel/tijdelijk vakantieasiel voor honden en katten levert toch minder op.

 

Maar, zo zie je maar. Voor TS'er zijn er dus genoeg (bedrijfs)ideeën ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dan ontving je een vergoeding in het kader van vrijwilligersbijdrage?

 

Doordat TS vraag formuleert met als onderwerp loon, ging ik uit van een bedrijfsmatige opzet. Maar op vrijwillige basis zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om vergoedingen uit te betalen.

Bijv. het optuigen van een stichting. Dan ontvang je qua inkomen een bedrag van de klant waar je de dierenservice aanbiedt en daarvan betaal je aan de 'oppasser' (gastgezin) een vrijwilligersbijdrage.

 

Voor nu maar even reactie van topicstarter JtB68 afwachten, voordat er advies gegeven wordt waar niet om gevraagd wordt ;)

 

 

Daarom heb ik het als vraag gesteld, ik durf geen direct antwoord te geven want de grenzen zijn in de VS anders; in dit geval had een bedrijf een overeenkomst met de lokaal overheid om voor onderdak voor de dieren te zorgen.

 

In een stad met veel studenten hadden ze dan veel mensen die graag een huisdier zouden hebben, maar die het niet mochten, of voor wie het niet verstandig was: ik vond het als student zijnde niet verstandig om een huisdier zelf te nemen gezien de onzekerheid van de toekomst. Dan maar als pleeggezin; ik kreeg extra vergoeding omdat ik bereid was om met moeilijke dieren (gedragsproblemen, ziekte, verwarlozing, noem maar op) om te gaan. Ik heb wekenlang rondgelopen met een verwaarloosde poesje om mijn nek in een soort doek, meegenomen naar klas en alles, want ze kon haar lichaamstemperatuur niet regelen, zo ziek was ze.

 

Het bedrijf ontving een maandbedrag van de stad, met deze betaalde ze een dag- of week- of maandbedrag aan de studenten. Ook was de voedsel door het bedrijf geleverd, en de dierenartsen waren bij de uni aangesloten, volgens mij ook dierenartsen in opleiding.

 

Het was inderdaad eerder een soort huur dan een loon. Want er waren geen verplichte werkzaamheden en de tijd werd niet bijgehouden. De hoogte van de bijdrage werd per kop bepaald, en was wel hoger als er meer van je gevraagd werd kwa training of zorg.

 

Nu ben ik bijna verleid om nog een bedrijf op te zetten.... :P

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nu ben ik bijna verleid om nog een bedrijf op te zetten.... :P

En daar ga ik dan weer de mist in, mede gezien mijn bovenstaande reacties ;)

Maar afijn... het woord "bedrijf" triggert mij met de vraag: is het winstgevend? Of zou je dit dan meer in de vorm van een stichting doen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

En daar ga ik dan weer de mist in, mede gezien mijn bovenstaande reacties ;)

Maar afijn... het woord "bedrijf" triggert mij met de vraag: is het winstgevend? Of zou je dit dan meer in de vorm van een stichting doen?

 

Hier, of in de VS?

 

In de VS zou ik het denk ik als bedrijf doen, het zit daar anders in elkaar. Het wordt dan niet een subsidie maar de uitvoering van een overheidsfunctie, met nevenactiviteiten waarvoor je deels een subsidie aan zou kunnen vragen.

 

Hier zou ik eerst moeten kijken wat voor subsidie aanwezig zou zijn, en onder welke voorwaarden. Ik ga er vanuit dat het via een stichting zou moeten gebeuren, zou je subsidies aan willen vragen. Maar mijn onderbuik gevoel is vaak fout wat dat betreft, ik was een oud immigrant en mis de overzicht regelmatig.

 

Maar om terug te gaan naar de OP, want zij heeft het niet over asiel dieren maar huisdieren en oppas, er valt in principe meer te verdienen aan een oppas/b&b aanpak, want een uitlaatservice is allemaal uurtje factuurtje of zoals je zegt loondienst. It doesn't scale, hoe dan ook ik dat moet zeggen in het mooie Nederlands. Een om nog een stap achter te zetten, een platform die mensen en oppassers aan elkaar koppelt en ervoor zorgt dat er bepaalde grenzen voor de zorg en voor de betaling zijn? That scales.

 

[aanpassing: quote gereset :-)]

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.