• 0

na uitschrijven Kvk een BTW-nummer aanvragen

Hallo,

Van 1-1-2013 tot 20-2-1-2015 heb ik een hoveniersbedrijf gestart. Vanwege onvoldoende omzet is mijn deelname aan de BBZ-regeling beeindigd. Ik heb nu een Wwb(bijstands)uitkering moeten aanvragen en ben een baan aan het zoeken.

Vanwege de aanvraag van een bijstandsuitkering heb ik mijn bedrijf bij de Kvk moeten uitschrijven.

Vraag : ik wil graag op kleine schaal wat opdrachten als hovenier blijven doen,( naast een baan in loondienst) heb geinformeerd bij de belastingdienst en de kvk, ze geven het advies eventueel een Btw-nummer aan te vragen zodat je tot een bepaald bedrag mag bijverdienen naast een baan ( tot pl/m 2000 per jaar ).

Is dit juist, en daarbij, stel dat ik een tijdje geen werk kan vinden, mag ik dan tijdens het hebben van een bijstandsuitkering een BTW-nummer hebben?

Is het ook mogelijk om me weer bij de kvk in te schrijven zodra ik weer een baan heb ( omdat hovenierswerk soms seizoenswerk is, heb ik s winters regelmatig een paar maanden een bijstandsuitkering )

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Wouter,

Ik denk dat je veel vragen ook zou moeten overleggen met je werkcoach. Ik weet niet of het gebeurd is, maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je wel iets aan omzet hebt en dit voor een deel dermate representatief dat de SoZaWe je maandelijks veel minder bijstand hoeft te verlenen, dit enige mogelijkheden geeft, al dan niet als marginaal zelfstandige. Het is te overleggen met je coach of je dus dan ook een btw-nummer mag hebben zolang je bijstand krijgt.

Verder kun je ten alle tijden, op het moment dat je uit de bijstandssituatie komt (en dus niet gebonden bent aan de regels van je bijstandsuitkering) je weer inschrijven bij de KvK.

• 0

Hallo Romano,

Heb overleg gehad met mijn coach over de kvk-inschrijving, om te trachten werk te vinden voor alle papieren tbv bijstandsuitkering ingevuld moesten worden, zodat ik me niet zou hoeven uitschrijven.

Ga zeker hierover met mijn coach overleggen.

Ook is er dan de vraag, behoud je je btw-nummer als je je uitschrijft bij de kvk ? Volgens mij wel want ik ben nu uitgeschreven en moet nog de laatste btw-aangifte 1e kwartaal doen.

Dankje voor je moeite, Wouter

• 0

Beste Wouter,

Op het moment dat je je uitschrijft bij de KvK gaat er automatisch een melding van de uitschrijving naar de belastingdienst. Dat je nog een laatste aangifte BTW kunt doen is logisch omdat in veel gevallen de stakingsdatum van je onderneming niet overeenkomt met het aangiftetijdperk.

Je BTW nummer blijft in principe bestaan maar je bent ook zelf verantwoordelijk voor afmelding bij de belastingdienst. Als de belastingdienst na verloop van tijd merkt dat je steeds 0-aangiftes blijft doen omdat je geen activiteiten hebt verricht of opeens weer wel aangiftes ziet zullen ze ongetwijfeld contact met je opnemen om te vragen hoe het zit.

Hartelijke groeten,

Manon Kuijlenburg

06-51078327

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar