• 0

Slim of niet? [samenwerking partner in dochteronderneming]

Mijn naam is Steven en ik zal in het kort uitleggen hoe ik de afgelopen twee jaar zelfstandig ondernemer ben geworden en op zoek ben naar een ……….

 

Ik heb een opleiding afgerond in de Handel en Verkoop en uiteraard ligt daar mijn passie. Eerst ben ik aan de slag gegaan als vertegenwoordiger voor diverse producten en ontdekte dat een vorm van verkoop (colportage) die mij in eerste instantie niet veel leek, achteraf juist een zeer grote potentiële markt bleek te zijn. Omdat een eigen bedrijf echter mijn ideaal was, heb ik gezocht naar een product dat iedereen heeft en waarvan dagelijks gebruik wordt gemaakt: “bedden/matrassen”. Een matras past echter niet in de wasmachine en is ook niet hanteerbaar om naar de stomerij te brengen en, na flink wat speurwerk op internet, bleken er bedrijven te zijn die zich specialiseren in de reiniging hiervan.

 

Met mijn zoektocht kwam ik ook een franchise organisatie tegen die een compleet pakket aanbiedt voor een X bedrag. De voordelen, maar vooral de nadelen, hebben mij de conclusie gegeven dat ik liever volledig zelfstandig zou willen opereren en heb daarom SleepBedter opgericht. Uiteraard heb ik veel werk, geld en tijd moeten steken in het laten ontwerpen van foldermateriaal, fotograaf en model inhuren, algemene voorwaarden laten opstellen, drukwerk, aanschaf reinigingsmachine enz. enz.: de consequentie van het starten van een eigen bedrijf.

 

Het eerste jaar heb ik mij gericht op deur aan deur verkoop omdat ik wist: als dit werkt, dan is het een goed concept. “Learning by doing” in de praktijk en na verloop van tijd begon het te lopen waardoor ik gemiddeld met maar 6 uur per dag werken, een omzet van gemiddeld 175 euro per dag genereerde.

 

Na ruim een jaar begin ik mij nu vooral te richten op de zakelijke markt wat hogere omzetten biedt en een breder publiek. Een kleine greep uit de marktpotentie:

 

Cruiseschepen, hotels, bed & breakfasts, bungalowparken, chalets, kinderdagverblijven, kazernes enz. enz.

 

De reden van mijn vraag is dat ik er over na zit te denken om op zoek te gaan naar een betrouwbare ondernemer om samen naamsbekendheid te crëeren. Mijn eigen onderneming heet SleepBedter en de onderneming die ik dan wil aanbieden heet BedterSleep, een volwaardige dochteronderneming met vooral als voordeel volledige onafhankelijkheid maar wel het voordeel van dezelfde huisstijl en gebruik maken van het beschikbare promotiemateriaal.

 

Met vriendelijke groet,

 

Steven Tiemens.

 

[aanpassing: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Steven,

 

Welkom op het forum. Je vraag is, als ik het goed begrijp, of het slim is om met een partner in zee te gaan om je te richten op de zakelijke markt met een dochteronderneming. Dat doe je echter al met je huidige site, zie ik, dus waarom een dochteronderneming om te concurreren met jezelf? Ga je de zakelijke markt dan geheel loslaten met je huidige onderneming?

 

Ik keek even op je site en daar viel me een aantal dingen op. Is ongevraagd advies ook welkom?

 

Probleem: dit is erg incompleet. Allergie is er voor de uitwerpselen van de huisstofmijt, niet voor de mijt zelf. Als je hier wat meer (juiste) informatie geeft, kun je jezelf meer profileren als betrouwbare autoriteit op dit vlak. Ik maak er trouwens uit op dat je dienst alleen bedoeld is voor allergiepreventie, niet voor complete reiniging.

 

Prijzen: ik zie geen reiskosten. Ik woon in Enschede, stel dat ik een matrasje wil laten reinigen voor 32,50 dan kan dat natuurlijk nooit uit!

 

Vragen: “Tevens wordt de levensduur ongeveer met 20% verlengd.” Dus iedere keer dat ik hem laat reinigen wordt de levensduur verlengd… dus kan de levensduur oneindig worden… dat kun je beter anders formuleren. Met zo’n claim kun je aardig in de problemen komen.

 

Oplossing: hoe schoon wordt het nu eigenlijk? Hoeveel procent van de huismijt krijg je weg? En belangrijker: hoeveel van de uitwerpselen van de mijt die zich al hebben opgehoopt in het matras? Gezien de methode (trillen en zuigen) worden er dus geen andere problemen opgelost zoals vlekken, geurtjes, enzovoort. Matrasreiniging vind ik dan wel een groot woord. “Matrasreining voor de schone slaper” is dan ook wel wat overdreven, want visueel schoner wordt het blijkbaar niet.

 

Kortom, nu ik er langer over nadenk wordt het voor mij als consument steeds minder interessant. Misschien leent het zich daarom wel voor colportage, waarbij je mensen ter plekke ovetuigd. Mogelijk kun je in de slipstream ook anti-allergische producten verkopen zoals kussenslopen en matrashoezen tegen huismijt, al is het denk ik lastig daar nog marge op te maken want die krengen zijn niet goedkoop weet ik uit ervaring.

 

Voor de zakelijke markt die je wilt aanboren is het visuele aspect denk ik erg belangrijk. Men wil ook graag dat de gast ziet dat er moeite is gedaan. Daarvoor nog een extra suggestie: je kunt de zakelijke opdrachtgevers bij elke reiniging een certificaatje geven die ze kunnen ophangen en/of zelf een gedateerde sticker op het matras plakken. Dat is ook meteen reclame. Verder ben ik niet bekend met de professionele markt zoals jij die wilt bestoken, misschien zijn ze al voorzien.

 

Als ik even Google vind ik diverse concurrenten die dit beter hebben uitgewerkt en een breder pakket aan diensten bieden. Hun teksten lijken soms wel erg op die van jou en ze lijken hetzelfde apparaat te gebruiken. Verschilt jouw dienst wezenlijk of zit het verschil vooral in het verkoopkanaal colportage?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.