• 0

Studiekosten oude werkgever aftrekbaar

Ik heb al op het forum e.e.a. gelezen, maar kan nog geen sluitend antwoorden vinden op mijn vraag.

 

Ik ben per 1 januari 2015 als ZZP'er begonnen. Mijn formele arbeidsovereenkomst met mijn oude werkgever liep tot 1 februari 2015, waarbij op mijn laatste loonstrook een bedrag van circa € 1.400 aan studiekosten is ingehouden (terugbetalingsregeling). Dit betroffen studiekosten voor een opleiding tot registeraccountant.

 

Nu ben ik van mening dat deze kosten aftrekbaar zijn en daarmee als kostenpost mogen worden verantwoord in mijn eenmanszaak. Klopt dit? En zo ja, hoe dien ik dit dan te verantwoorden in mijn administratie:

-kosten (volledig), kosten (73,5%), of kosten en de btw terugvorderen.

 

Alvast bedankt voor de reactie(s).

 

Groeten,

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ronald,

 

Welkom op het forum.

 

BTW terugvorderen kan hier sowieso niet, omdat er vast geen BTW vermeld is op de loonstrook. Maar dat maakt niet uit, want opleidingskosten voor nieuwe kennis zijn uberhaupt geen bedrijfskosten volgens de belastingdienst, kosten tot onderhouden van bestaande kennis wel. De uren die je besteed aan de opleiding voor nieuwe kennis tellen ook niet mee voor het urencriterium.

 

In privé zou je deze opleidingskosten wel af kunnen trekken. Kijk voor de voorwaarden en drempelbedragen bij de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.