• 0

Prive auto en belaste omzet

Hallo allemaal,

 

Ik zit al een tijdje met enkele vragen en na lang zoeken en contact met de belastingtelefoon ben ik niet veel wijzer geworden.

 

Ik ben zelfstandig ondernemen en wil een auto aanschaffen. Ik ben van plan om de auto prive aan te schaffen.

 

Nu heb ik hier enkele vragen over.

 

Op de site van de belastingdinest kwam ik het volgende tegen:

Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.

 

Nu heb ik volgende vragen.

 

Vraag 1:

Stel dat ik 100 kilometer woon-werkverkeer heb gemaakt. Ik mag mezelf dus 19 cent per kilomter vergoeden.

Datt komt dus neer op 19 euro welke ik van de omzet mag aftrekken.

 

Tevens heb ik intotaal 1210 euro aan kosten gemaakt voor belaste omzet.

Ik mag hiervan dus (21%) 210 euro van de BTW terugvorderen.

 

Mag ik de overgebleven 1000 euro vervolgens van de omzet aftrekken?

 

 

Op Wiki in het artikel Privégebruik auto staat het volgende:

Een ondernemer bepaalt bij de aanschaf van een auto of deze tot het ondernemers- of privé-vermogen behoort. Deze afweging moet voor zowel de omzetbelasting als de inkomstenbelasting afzonderlijk gemaakt worden. Dit wordt ook wel vermogensetikettering genoemd. Privégebruik van de auto is alleen van toepassing op de ondernemer die zijn auto als ondernemingsvermogen heeft geëtiketteerd en deze ook privé gebruikt.

 

Vraag 2:

Stel dat ik volgende opties kies:

Omzetbelasting: Zakelijk

Inkomstenbelasting: Privé

 

Wat bedoelen ze hiermee en wat zijn de voor- en nadelen hiervan.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0