• 0

Prive auto en belaste omzet

Hallo allemaal,

 

Ik zit al een tijdje met enkele vragen en na lang zoeken en contact met de belastingtelefoon ben ik niet veel wijzer geworden.

 

Ik ben zelfstandig ondernemen en wil een auto aanschaffen. Ik ben van plan om de auto prive aan te schaffen.

 

Nu heb ik hier enkele vragen over.

 

Op de site van de belastingdinest kwam ik het volgende tegen:

Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.

 

Nu heb ik volgende vragen.

 

Vraag 1:

Stel dat ik 100 kilometer woon-werkverkeer heb gemaakt. Ik mag mezelf dus 19 cent per kilomter vergoeden.

Datt komt dus neer op 19 euro welke ik van de omzet mag aftrekken.

 

Tevens heb ik intotaal 1210 euro aan kosten gemaakt voor belaste omzet.

Ik mag hiervan dus (21%) 210 euro van de BTW terugvorderen.

 

Mag ik de overgebleven 1000 euro vervolgens van de omzet aftrekken?

 

 

Op Wiki in het artikel Privégebruik auto staat het volgende:

Een ondernemer bepaalt bij de aanschaf van een auto of deze tot het ondernemers- of privé-vermogen behoort. Deze afweging moet voor zowel de omzetbelasting als de inkomstenbelasting afzonderlijk gemaakt worden. Dit wordt ook wel vermogensetikettering genoemd. Privégebruik van de auto is alleen van toepassing op de ondernemer die zijn auto als ondernemingsvermogen heeft geëtiketteerd en deze ook privé gebruikt.

 

Vraag 2:

Stel dat ik volgende opties kies:

Omzetbelasting: Zakelijk

Inkomstenbelasting: Privé

 

Wat bedoelen ze hiermee en wat zijn de voor- en nadelen hiervan.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Basale antwoorden op je vragen:

 

1. Als je een privéauto zakelijk gebruikt dan mag je inderdaad 19 cent per (zakelijk) gereden kilometer als bedrijfskosten ten laste van de winst brengen. Verder mag je geen andere kosten voor de auto als zakelijk beschouwen.

BTW op verbruik (benzine + onderhoud) zou je eventueel beperkt kunnen terugvragen/verrekenen.

 

2. Of het zinvol is om een auto zakelijk of privé aan te schaffen, valt zo niet te zeggen. Daar is meer info over de situatie nodig (Wat voor auto? Hoeveel ga je rijden? Enz.).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Buiten het feit wat voordeliger is snap ik gewoon niet waarom je bij de ene wel als zakelijk opgeeft en bij de andere niet.

 

Dus wat is de reden dat je je auto aanmerkt als zakelijk voor OB en prive voor IB.

 

Is het dan zo dat je btw mag terugvorderen en geen bijtelling hoeft te betalen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.