• 0

inboeken inkopen aliexpress

Graag had ik een duidelijk antwoord op mijn volgende dilemma.

Ik bestel bij aliexpress 400x per jaar, kleine orders, betaal geen BTW bij aankoop.

Ik heb wel genoeg bewijzen van aankoop.

Ik wil dit nu gaan inboeken en zie dat mijn betaling gaat naar aliexpress in GB.

Ik krijg dus geleverd uit China maar betaal aan Engeland.

Boek ik dit nu in als invoer buiten of binnen de EU.

 

Vraag 2: Is het verstandig/ handig, (ik heb de aanvraag al klaar liggen) om artikel 23 aan te vragen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De betaling is niet heel erg belangrijk, het gaat erom met wie je zaken doet.

 

Nee hoor, het gaat er zelfs niet om met wie je zaken doet maar waarvandaan de goederen (fysiek) geleverd worden. Verder is voor de vraag de leveringsconditie van belang, m.a.w. wie doet de invoeraangifte bij de douane?

Het lijkt me verder logisch dat TS aan de Chinese leverancier (ik neem tenminste aan dat ze dat bedoelt) geen BTW betaalt. Als de Chinees niet voor de invoeraangifte zorgt moet TS de invoerrechten en BTW zelf of via een douane-expediteur (koeriersbedrijf waarschijnlijk) bij de douane afrekenen, als de Chinees de invoeraangifte doet mag hij TS geen BTW in rekening brengen want die moet worden verlegd naar de NL koper. Verder nog kans dat er geen BTW geheven wordt, mogelijk vallen de aankoopprijzen nog onder de vrijstellingsgrens.

 

Als je veel BTW moet betalen bij de douane is het handig om een vergunning aan te vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zal in de praktijk wel vaak gebeuren: Een bestelling 'komt gewoon door de douane' zonder dat er btw of invoerrechten over geheven worden. Logischerwijs kun je dan ook geen btw aftrekken.

 

Je kunt het dus wel boeken als kosten als de facturen verder in orde zijn, maar geen btw verrekenen als je die niet betaalt.

 

Wat nogal vaak gebeurd is dat de factuur per mail oid gaat, tewijl het goed verzonden wordt met een lage waarde op het douanelabel waardoor geen btw of invoerrechten worden geheven. De verkopers van aliexpress doen dat natuurlijk vooral om de particuliere klant niet op te zadelen met de btw, terwijl dat als ondernemer geen bezwaar is.

 

Als je het 'goed' wilt doen kun je de leverancier vragen de werkelijke waarde van de goederen op het label te vermelden, waarna je van de douane een rekening voor de btw krijgt, die vervolgens weer aftrekbaar is. Netto schiet je er niets mee op natuurlijk, maar formeel is het de correcte methode.

Link naar reactie
  • 0

Dat zal in de praktijk wel vaak gebeuren: Een bestelling 'komt gewoon door de douane' zonder dat er btw of invoerrechten over geheven worden. Logischerwijs kun je dan ook geen btw aftrekken.

 

Je kunt het dus wel boeken als kosten als de facturen verder in orde zijn, maar geen btw verrekenen als je die niet betaalt.

 

Wat nogal vaak gebeurd is dat de factuur per mail oid gaat, tewijl het goed verzonden wordt met een lage waarde op het douanelabel waardoor geen btw of invoerrechten worden geheven. De verkopers van aliexpress doen dat natuurlijk vooral om de particuliere klant niet op te zadelen met de btw, terwijl dat als ondernemer geen bezwaar is.

 

Als je het 'goed' wilt doen kun je de leverancier vragen de werkelijke waarde van de goederen op het label te vermelden, waarna je van de douane een rekening voor de btw krijgt, die vervolgens weer aftrekbaar is. Netto schiet je er niets mee op natuurlijk, maar formeel is het de correcte methode.

 

 

Ik heb net een pakketje uit die hoek gehad de waarde was ook lager opgegeven als ik betaald heb en het is door de douane gekomen. kan ik de factuur die ik betaald heb wel in mijn boekhouding vermelden of moet het overeenkomen met de waarde die met verzenden opgegeven is ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.