• 0

Juridische kosten verhalen

Goedemiddag,

 

Ik heb zojuist te horen gekregen van een advocatenbureau dat ik binnenkort een dagvaarding zal ontvangen.

 

Allereerst een omschrijving waar het om gaat:

Tegenpartij is een grote koeriersdienst. Zijn hebben in Q4 2014 een aantal facturen naar mijn onderneming gestuurd voor invoerrechten. Echter, het gaat om zendingen die helemaal niet van ons zijn, noch om goederen waar wij iets mee te maken hebben. Het is simpelweg abusievelijk aan ons in rekening gebracht. Dit is uitgebreid met de koeriersdienst besproken, en zij hebben in eerste instantie aangegeven de facturen te zullen crediteren (communicatie zwart op wit). De facturen zijn echter uiteindelijk nooit daadwerkelijk gecrediteerd, en vervolgens zijn de (foutieve) facturen uiteindelijk bij hun incasso afdeling terecht gekomen. Vervolgens het hele verhaal weer uitgelegd, etc etc. Lang verhaal kort: uiteindelijk zijn de foutieve facturen uit handen gegeven aan een advocatenbureau. Nogmaals alles uitgelegd.. en uiteindelijk zullen ze toch over gaan tot een dagvaarding.

 

Het lijkt mij een typisch gevalletje van een groot bedrijf waarvan de ene afdeling geen flauw benul heeft wat de andere afdeling doet, met alle gevolgen van dien.

 

Het staat voor mij vast dat ik de juridische kwestie zonder moeite zal winnen.

 

Wat ik me nu echter afvraag:

 

1. Zal ik mijn kosten op de tegenpartij kunnen verhalen?

2. Zal ik om de kosten te kunnen verhalen een afzonderlijke rechtszaak moeten opstarten, of kan dit ook wanneer ik zelf aangeklaagd wordt?

3. Kan ik de kosten van mijn eigen tijd verhalen? Of kan dit alleen wanneer ik er een advocaat op zet, en dan vervolgens zijn/haar kosten verhalen?

4. Kan ik ook de kosten van mijn tijd verhalen, die betrekking hebben op het buitengerechtelijke traject (de tijd die ik heb gespendeerd aan de communicatie omtrent deze kwestie - aangezien ik daar nogal wat tijd aan kwijt ben geweest)?

 

Ik stel deze vragen voornamelijk omdat het mij in deze kwestie niet nodig lijkt om een advocaat in de arm te nemen. Het staat als een paal boven water dat de tegenpartij de plank volledig mis slaat, en ik zal dat zonder moeite kunnen aantonen. Echter, indien ik enkel kosten kan verhalen als ik er een advocaat op zet, dan kan ik het m.i. beter aan een advocaat over laten, zodat ik er zelf verder geen/minder tijd aan kwijt ben.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Waarom zou je moeilijk doen als het gemakkelijk kan.

 

Volgens mij mag je zelf verweer voeren bij de kantonrechter (als het tenminste tot een procedure komt) en dat kan gewoon schriftelijk. Dus niet groter maken dan het is.

 

Waar ik me meer zorgen over maak is het blijkbaar aanwezige verschil van inzicht hoe de vork in de steel zit. Is alle communicatie per telefoon gegaan? Op een juridische afdeling werken meestal geen dommeriken.

 

Waarom zou je (extra) kosten willen maken om die vervolgens proberen te verhalen?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.