Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
brood
Bij de opgave van de omzetbelasting per tijdvak (meestal per kwartaal) kan er een extra saldo in de BTW balans ontstaan door vergeten of foutief ingegeven bedragen vanuit het verleden, dus die geen betrekken hebben op de actuele termijn van aangifte. Deze correcties zijn mogelijk met een suppletie. Hier pdf-suppletie genoemd. Alles is te lezen in de toelichting_suppletie_omzetbelasting.
De belastingdienst geeft evenwel 'toestemming' om bij een saldowaarde kleiner dan € 1000 dit in de meest actuele OB-aangifte mee te nemen. Hoe dit buiten-het-tijdvak-komende-saldo ingevuld moet worden, is in de toelichting niet gegeven. Dat is wellicht in de online aangifte beter te structureren, maar op zich is daar nu een zekere welkome vrijheid in en moeten we het daardoor maar zo laten. In ieder geval wil ik dit hier buiten beschouwing laten.
In een eerder draadje kwam aan de orde of het meenemen van een saldo uit het verleden in de actuele OB aangifte wel zo "handig" is . Dit 'meenemen' heeft tevens de benaming meegekregen van 'suppletie gering belang'. Om dat draadje niet onnodig op te blazen heb ik deze kwestie hier geplaatst.
De onhandigheid van de 'suppletie gering belang' werd hierbij ondersteunt door een quote naar een voorbeeld waar de dit onoverzichtelijk zou gaan, volgens fiscalisten van Elsevier. Hieronder de betreffende quote met Elseviers voorbeeld.
Ik acht het juist handig om kleine buiten-tijdvak-liggend saldo in de eertsvolgende OB aangifte mee te nemen. Echter met dit voorbeeld van een foutenketting van OB aangiftes wil men toch suggereren dat het toepassen van de 'suppletie gering belang' onoverzichtelijk kan worden, dan wel dat administratie en aangiftes uit elkaar kunnen lopen en soms onhandig zijn, zeker wanneer het over verschillende boekjaren gaat.
Het zou fideler geweest zijn wanneer men ook daadwerkelijk een vergelijking zou hebben gemaakt en deze suggesties zou onderbouwen door de verschillen specifiek aan te wijzen. Dus die nalatigheid heb ik maar op me genomen en een vergelijking proberen te maken met de betreffende aangiftes. Zie de bijvoeging.
Ik heb naast elkaar de 2 methodieken geplaatst:
A : Aanvankelijk met pdf-suppletie. en B: Aanvankelijk met 'gering belang' .
Ik heb begrepen dat er 4 achtereenvolgende aangifte momenten voorkomen om de 'ontdekte' fouten (of wijzigingen) van BTW aangiftes in dit voorbeeld te corrigeren.
Aangiftes 3 en 4 zijn voor beiden noodzakelijke pdf-suppleties, omdat de afwijking groter is dan 1000.
Indien ik de twee methoden naast elkaar zie kan ik niet begrijpen dat de verzonnen uitspraken op methode B van toepassing zouden zijn. In ieder geval dat men dat zo zwaar benadrukt. Men maakt alleen een beschrijven van suppletie 3B alsof deze uitzonderlijk is, maar het is vanzelfsprekend alles weer mee te nemen bij de correctie van het tijdvak (1kw 2012).
Bij de methode (A) wordt de laatste correctie separaat op de eerste suppletie voor de correctie op 2011 toegepast. Dat is inderdaad het enige overzichtelijke, maar dat had bij B ook gekund hoor, door de laatste pdf-suppletie te splitsen. Dat maakt van deze methode de oplossing eveneens over 4 stappen, die bij A noodzakelijk zijn. Echter ik vind het resultaat van 3 trappen op zich al best 'handiger'.
De balansen ontwikkelen zich volgens mij gelijksoortig voor beide methoden. Zie de afdracht bedragen. Tenminste ik kan het uit deze gegevens globaal niet verwachten dat er meer hinder is bij de ene t.o.v. de andere. De opmerking dat bij methode B de aangifte en administratie "uit elkaar lopen" zou men dus niet zo stellig moeten verkondigen. Of iemand moet laten zien (onderbouwd) dat mijn conclusie geheel onjuist is. Natuurlijk verneem ik ook graag reacties van degene die er enigszins mee eens zijn.
Er bestaat overigens ook al een draadje uit 2012 over de invoer van BTW-suppletie kleine bedragen.
Wel is mij bekend dat wanneer de KOR gecorrigeerd moet worden over een boekjaar heen men wel verplicht is een pdf-suppletie hiervoor te gebruiken.