• 0

Vraag prive onttrekkingen - inkomstenbelasting

Hallo Mensen

 

Ik doe dit jaar voor het eerst zelf mijn IB voor ondernemers. Tot nu toe gaat alles goed, toch heb ik een aantal vragen. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

 

1) Ik stort vrij vaak geld van mijn zakelijke rekening naar mijn zakelijke spaarrekening (om bijv geld voor de belasting aangifte te reserveren en om alles een beetje overzichtelijk te houden op mijn zakelijke rekening). Nu is mijn vraag of dit gezien wordt als "privéonttrekkingen in contanten" of bijvoorbeeld "overige privéonttrekkingen".

 

Een zakelijke spaarrekening is altijd gekoppeld aan je zakelijke rekening. Maar ziet de belastingdienst dit ook zo ?

 

2) Ik heb ook een aantal keren geld van mijn privé rekening direct overgemaakt naar mijn zakelijke spaarrekening. Dit heb ik op mijn aangifte ingevuld bij privéstortingen. Doe ik dit correct ?. Door dit bedrag gaat mijn ondernemingsvermogen wel omhoog. Terwijl het in principe helemaal niets met mijn onderneming heeft te maken.

 

3) Mijn laatste vraag: Hoe en waar kan je de bankkosten van je zakelijke rekening afschrijven (het bedrag dat de bank elke maand of elk kwartaal van je bank afhaald). Banken zijn vrijgesteld van BTW. Maar het zijn toch kosten voor mijn bedrijf. Ik heb de volledige bedragen van de bankkosten nu bij (Financiële baten en lasten -> Kosten van schulden, andere rentelasten en soortgelijke kosten) ingevuld. Is dit correct, of heb ik het fout gedaan ?

 

Voortaan ga ik proberen om privé en werk zoveel mogelijk gescheiden te houden. Scheelt een hoop gedoe.

 

Alvast bedankt

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Ik stort vrij vaak geld van mijn zakelijke rekening naar mijn zakelijke spaarrekening (om bijv geld voor de belasting aangifte te reserveren en om alles een beetje overzichtelijk te houden op mijn zakelijke rekening). Nu is mijn vraag of dit gezien wordt als "privéonttrekkingen in contanten" of bijvoorbeeld "overige privéonttrekkingen".

Ook girale privéontrekkingen zijn "privéonttrekkingen in contanten".

 

Een zakelijke spaarrekening is altijd gekoppeld aan je zakelijke rekening. Maar ziet de belastingdienst dit ook zo ?

Als je bijvoorbeeld bij de ING of Knab zit, dan is je zakelijke spaarrekening eigenlijk onlosmakelijk verbonden met je betaalrekening. In dat geval is het lastig om de spaar- van de betaalrekening te scheiden. Bij andere banken krijg je voor je spaarrekening meestal een ander rekeningnummer. Waar het eigenlijk om gaat is wat je zelf hebt gekozen. Als je ervoor kiest om een bepaalde rekening zakelijk te maken, dan moet je hem ook als zodanig in de boeken opnemen, maar dan telt hij niet meer mee als privé-rekening.

 

Ik zou het alleen niet te ingewikkeld maken. Als je rekening tenaamgesteld staat op je zaak, dan zou ik het gewoon als zakelijke rekening beschouwen en het saldo op die rekening meenemen onder het kopje "Liquide middelen".

 

2) Ik heb ook een aantal keren geld van mijn privé rekening direct overgemaakt naar mijn zakelijke spaarrekening. Dit heb ik op mijn aangifte ingevuld bij privéstortingen. Doe ik dit correct ? . Door dit bedrag gaat mijn ondernemingsvermogen wel omhoog. Terwijl het in principe helemaal niets met mijn onderneming heeft te maken.

Ja, dat doe je correct. Alle stortingen van privé naar zaak: daarmee gaat het ondernemingsvermogen omhoog. Net zo goed als het ondernemingsvermogen omlaag gaat als je er privé geld uit haalt. En het heeft alles met je onderneming te maken. Als het namelijk van je onderneming is, is het niet van iemand anders. Maar vooral bij een eenmanszaak moet je enige administratieve schizofrenie aan de dag leggen. :)

 

3) Mijn laatste vraag: Hoe en waar kan je de bankkosten van je zakelijke rekening afschrijven (het bedrag dat de bank elke maand of elk kwartaal van je bank afhaald). Banken zijn vrijgesteld van BTW. Maar het zijn toch kosten voor mijn bedrijf. Ik heb de volledige bedragen van de bankkosten nu bij (Financiële baten en lasten -> Kosten van schulden, andere rentelasten en soortgelijke kosten) ingevuld. Is dit correct, of heb ik het fout gedaan ?

Dat zijn inderdaad kosten voor je bedrijf. Je zou ze bijvoorbeeld onder 'Overige bedrijfskosten' ('verkoopkosten' of 'andere kosten') kunnen invullen. Bij kosten van schulden moet je eerder denken aan rente die je betaalt als je rood staat of als je geld leent.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie. :)

 

Heb nog 1 eenvoudige vraag, dan is het voor nu wel duidelijk.

 

Als overschrijvingen van mijn zakelijke rekening naar mijn zakelijke spaarrekening privé onttrekkingen zijn. Dan is het omgekeerd ook zo is neem ik aan; van zakelijke spaarrekening naar zakelijke rekening ?

 

Stel ik stort €200 van mijn zakelijke rekening naar mijn zakelijke spaarrekening. Van dat geld stort ik een dag later €100 terug naar mijn zakelijke rekening.

 

Moet ik dan €300 (€100+€200) optellen bij mijn privé onttrekkingen. Of €100 (€100-€200),aangezien het in principe om hetzelfde bedrag gaat).

 

Het nadeel van dit onnodig bankverkeer is wel dat mijn privé onttrekking erg hoog wordt.

 

Daarbij komt nog eens kijken dat ik in 2014 wegens familie/privé omstandigheden niet zo heel veel tijd in mijn bedrijf heb kunnen steken.

 

Mijn uiteindelijke ondernemingsvermogens zou dus best eens in de min kunnen komen te staan.

 

Heeft dit verdere gevolgen als de belasting dit te zien krijg ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als overschrijvingen van mijn zakelijke rekening naar mijn zakelijke spaarrekening privé onttrekkingen zijn. Dan is het omgekeerd ook zo is neem ik aan; van zakelijke spaarrekening naar zakelijke rekening ?

Oh, sorry, ik had je verkeerd begrepen! Ik dacht dat je geld overmaakte van een privébetaalrekening naar een zakelijke spaarrekening. Dát zouden namelijk privéstortingen zij. Als je echter geld overmaakt van zakelijk naar zakelijk, dan zijn dat uiteraard geen privéstortingen of -onttrekkingen. :)

 

Het boeken van zakelijk naar zakelijk kan overigens boekhoudkundig even een beetje wennen zijn. Als je namelijk het geld overmaakt dan verdwijnt het geld van je betaalrekening. Deze moet je dan even boeken naar een 'tussenrekening' (bijvoobeeld "Kruisposten liquide middelen"). Als je vervolgens je spaarrekening gaat verwerken, zie je daar het geld weer verschijnen. Die boek je dan weer van de "Kruisposten liquide middelen" af. (ik hoop dat ik het nu niet al te verwarrend maak).

 

Mijn uiteindelijke ondernemingsvermogens zou dus best eens in de min kunnen komen te staan. Heeft dit verdere gevolgen als de belasting dit te zien krijg ?

Als je meer geld uit de zaak haalt dan dat er winst is gemaakt, dan ontstaat er een negatief eigen vermogen. In sommige landen wordt dat al meteen gezien als een faillissement. In Nederland niet, maar ik zou het wel als een signaal zien.Een negatief eigen vermogen is namelijk een soort 'gratis' lening van de zaak aan jou privé. Op zich is een (tijdelijk) negatief eigen vermogen niet zo erg, al zou ik die situatie proberen te voorkomen of minstens binnen 12 maanden weer op te lossen (als dat lukt).

 

Je kunt echter ook een negatief eigen vermogen opbouwen als je niets uit de zaak haalt, maar verlies draait. Als je dus verlies draait, zou je eigenlijk geld moeten storten vanuit privé om het ondernemingsvermogen aan te zuiveren.

 

Persoonlijk probeer(de) ik bij de eenmanszaak nooit onder de nul uit te komen. Dus dat in ieder geval NIET meer uit de zaak wordt gehaald dan dat er aan winst is gemaakt. Vervolgens betaal je privé dan uiteraard je inkomstenbelasting over die winst van het geld dat je uit de zaak hebt gehaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn IB is ingevuld en alles ziet er goed uit. Zie ook geen foutmelding meer. En mijn ondernemingsvermogen staat gelukkig niet in de min ;D

 

Toch had ik nog 1 vraagje:

 

Ik zie dat ik recht heb op de kleine ondernemersregeling.

 

Nu kan ik makkelijk een suppletie formulier invullen (wat ik ook van plan ben). Echter heb ik de laatste BTW aangifte van 2014 in 2015 betaald (kon tot 31 jan). Maakt dit wat uit ?

 

Nu is mijn vraag of ik de BTW van kwartaal 4 nog met terug werkende kracht kan terugkrijgen ? Of alleen de BTW van de 3 andere kwartalen van 2014 ?

 

Als ik de afgedragen BTW van kwartaal 4 (2014) niet kan terugvorderen, zou ik in mijn IB bij (kortlopende schuld -> schuld omzetbelasting) het BTW bedrag van het laatste kwartaal van 2014 moeten invullen als ik het goed heb.

 

Echter kan ik het bedrag van de 3 overige kwartalen dan niet invullen bij “vordering omzetbelasting” en “buitengewone baten”. Je kan namelijk geen schuld én vordering hebben bij de BD.

 

Kan ik dan het BTW bedrag van het laatste kwartaal aftrekken van de totale afgedragen BTW van 2014. En dit bedrag invullen bij “vordering omzetbelasting” / “buitengewone baten” en “schuld omzetbelasting” leeglaten ?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn IB is ingevuld en alles ziet er goed uit. Zie ook geen foutmelding meer. En mijn ondernemingsvermogen staat gelukkig niet in de min ;D

Mooi! :)

 

Ik zie dat ik recht heb op de kleine ondernemersregeling. Nu kan ik makkelijk een suppletie formulier invullen (wat ik ook van plan ben). Echter heb ik de laatste BTW aangifte van 2014 in 2015 betaald (kon tot 31 jan). Maakt dit wat uit ?

Nee, hoor, helemaal niet. Als je eigenlijk nog geld terugkrijgt, zou ik dat zelfs zeker doen! De Belastingdienst zal je nieuwe suppletieaangifte namelijk verrekenen met wat je al had opgestuurd. Als je de aangifte van het vierde kwartaal gewoon op tijd hebt gedaan en die aangifte ook op tijd hebt betaald, dan mag je altijd nog 'suppleren'. ;) Dat kan on-line, maar ook via het PDF-formulier:

 

Suppletie omzetbelasting

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/suppletie_omzetbelastingx

 

Let overigens wel op dat hierdoor je winst- en verliesrekening en eindbalans er voor 2014 alsnog anders uit gaat zien! De kleine ondernemersregeling krijg je terug via de omzetbelasting, maar je moet het meteen weer toevoegen aan de winst van 2014 (Bijvoorbeeld onder "incidentele baten")!

 

En omdat de Belastingdienst dat bedrag nog niet heeft terugbetaald, moet je die baat inderdaad ook in de boeken opnemen als nog te betalen schuld van de Belastingdienst (kortlopende schuld -> schuld omzetbelasting).

 

De vervelende van de kleine ondernemersregeling is dat het op jaarbasis werkt, terwijl je - als ik het goed begrijp - op kwartaalbasis hebt aangegeven. Daarom kun je eigenlijk pas aan het eind van het jaar echt goed berekenen of je recht hebt (gehad) op de KOR. Als dus aan het eind van het jaar blijkt dat je minder dan 1.345 euro hebt afgedragen over alle kwartalen tezamen, mag je álle btw terugvragen. Als je minder dan 1.883 euro hebt afgedragen, mag je alsnog een deel daarvan terugvragen. Ook de btw die je al in voorgaande al hebt afgedragen.

 

Hoe bereken ik mijn korting vanwege de kleineondernemersregeling?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/hoe_bereken_ik_mijn_korting/hoe_bereken_ik_mijn_korting_vanwege_de_kleineondernemersregeling

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als ik de afgedragen BTW van kwartaal 4 (2014) niet kan terugvorderen, zou ik in mijn IB bij (kortlopende schuld -> schuld omzetbelasting) het BTW bedrag van het laatste kwartaal van 2014 moeten invullen als ik het goed heb.

 

Echter kan ik het bedrag van de 3 overige kwartalen dan niet invullen bij “vordering omzetbelasting” en “buitengewone baten”. Je kan namelijk geen schuld én vordering hebben bij de BD.

 

Voor een KOR 'correctie' kun je beter een suppletie indienen over het gehele jaar als tijdvak.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.