• 0

Inboeken btw van bedrijfsinkopen binnen de EU

Hallo,

Ik ben nieuw hier op Higherlevel echter ben ik al even ondernemer maar ga ik nu meer richting de retail en zal ik hier waarchijnlijk veel wijzer kunnen worden. Op het moment ben ik producten binnen de EU aan het importeren. Ik krijg dus producten waarover 0% BTW is berekend maar hoe dien ik deze in te boeken aangezien bij de belastingdienst gesteld wordt dat ik hier zelf BTW over moet berekenen.

 

Stel dat ik 100 euro aan de betreffende Engelsman betaal incl 0% BTW. Nu dien ik dit in te boeken binnen Exact online. Wat moet ik op dit moment berekenen, afdragen en aangeven? Ben nog niet bepaald een boekhouding wonder.

 

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe je dat nou precies in Exact ga boeken, dat moet je eigenlijk zelf wel weten (min of meer).

 

In jouw voorbeeld moet de 100,- euro in ieder geval in de voorraad (of in de kostprijs van de verkopen) komen.

 

Voor de BTW aangifte moet je er voor zorgen dat de 100,- euro bij 4b vermeld worden en daarnaast ook de verschuldigde BTW (waarschijnlijk 21% hier over, dus 21,- euro) bij dezelfde rubriek.

 

Als je zelf met BTW belaste prestaties verricht (en dat zal wel, neem ik aan) dan kan je ook hetzelfde bedrag (dus de - waarschijnlijk - 21,- euro) als voorbelasting aftrekken bij 5b.

 

Het is overigens wel handig als je administratie (in Exact dus) aansluit met je aangiften, dus de verschuldigde BTW en de voorbelasting zou het liefst ook daar moeten verschijnen. Dan moet je daar een boeking van maken zodat het op de desbetreffende grootboekrekeningen komt te staan.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aangeven zoals Peter het hierboven beschrijft.

 

Invoeren in Exact online met een speciale btw-code, die voor deze transactie is aangemaakt. Zit standaard wel in Exact online denk ik, zo niet even Exact online helpdesk bellen die kunnen je wel helpen met aan het aanmaken van deze code. Die btw-code boekt op de achtergrond zowel te betalen btw als te vorderen btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.