• 0

Welke grootboekrekeningen te gebruiken

Goedendag,

Mijn webshop begint al enig vorm te krijgen maar ik wil nu facturen inboeken in Exact Online waar ik tot nu toe weinig ervaring mee had maar op het moment heb. Ik vroeg me af waar moet ik bepaalde kosten en opbrengsten op zou moeten inboeken? Ik dacht zelf aan het volgende:

 

7100 inkoopkosten - Inkoopkosten van verpakkingsmateriaal zoals dozen en opvulling (of is dit 5540 - verkoopkosten? )

7100 inkoopkosten - Inkoopkosten van comics?

 

8010 Omzet binnenland laag tarief - Omzet van comics met btw

8020 Omzet binnenland nultarief - Omzet van marge-comics

8000 Omzet binnenland hoog tarief - Omzet van verzendkosten

 

Zou ik ook iets met 3000 - voorraad moeten doen?

 

Ik wil graag een zo basis mogelijke administratie waarin dus:

 

[*]Inkopen van materiaal voor onderneming (scanner, taperoller, snijmachine etc)

[*]Inkopen van comics

[*]Inkopen van verzendmateriaal

[*]Inkopen van de verzendleverancier

[*]Verkopen van 0/marge, lage btw en hoge btw

 

Dit lijkt me door mijzelf te moeten kunnen doen, een boekhouder lijkt me nog iets te veel voor in dit stadium.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1450

Je kunt zelf grootboekrekeningen aanmaken in exact online je zit voor de meeste kosten al in de goede nummerreeks dus voeg daar toe wat jij nuttig acht. op basis van jou genoemde posten zou je de volgende nummering aan kunnen houden

 

 

 

[*] 7100 Inkopen comics

[*] 7110 Inkopen verzendmateriaal

[*] 7120 Inkopen van de verzendleverancier

 

Deze post hoort wel in bedrijfskosten 4 of 5

[*]Inkopen van materiaal voor onderneming (scanner, taperoller, snijmachine etc)

voor bedragen boven de 450 euro gebruik je de balansrekening 0xxx of 1xxx inventaris of bedrijfsmiddelen (weet ff niet waar exact ze zet in het standaard schema) en die moet je in 5 jaa afschrijven.

 

voor bedragen onder de 450 euro gebruik je de rekening 4xxx Kleine investaris of kleine aanschaffingen. (of iets met een dergelijke benaming)

 

De omzetrekeningen zijn op zich prima alleen je verzendkosten gaan fout want als jij alleen laag btw tarief verkoopt dan mag je de verzendkosten ook tegen laag tarief doorbelasten. verzendkosten volgen namelijk de hoofddienst en hebben geen eigen btw tarief.

verder moet je wel de omschrijvingen aanpassen naar het gebruik, want marge-comics is geen nultarief, je moet wel degelijk btw afdragen alleen de grondslag is anders, dus wel handig een aparte rekening te gebruiken om makkelijker btw aanslutingen te maken.

 

voorraad hoef je niet elke verkoop wat mee te doen (mag wel, maar dat valt niet te benoemen als eenvoudige boekhouding :) )

 

JE zult die rekening dan 1x per jaar gebruiken om de voorraad per 31-12 goed te registreren (je moet die dan altijd tellen en waarderen op die datum)

 

Als je dan de eindvooraad bepaald boek je het verschil tussen begin en eindvoorraad via de rekening 7100 inkoop comics naar de goede waarde. daarmee staat zowel je voorraad goed op de balans als je inkoopwaarde van je comics voor de resutlatenrekening.

want doordat je alle inkopen gedurende het jaar daarheen boekt boek je eigenlijk te veel kosten omdat je de inkoopkosten pas mag nemen als je de comic ook verkocht hebt.

De methode om dat 1x per jaar te corrigeren is wel gewoon toegestaan

 

 

 

Informatie over verzendkosten van de site van de belastingdienst

Voorbeeld: bezorgkosten

 

Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant? Dan geldt voor de bezorgkosten hetzelfde tarief als voor de goederen. Gelden voor de goederen verschillende tarieven? Dan berekent u de bezorgkosten in dezelfde verhouding als de goederen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah duidelijk, enkele vragen die hieruit voorkomen zijn:

 

[*]Ik koop comics als bulk in, dit betekend bijvoorbeeld 150 comics voor 100 euro, de waarde van de comics fluctueerd eigenlijk, de ene zal 25 cent waard zijn waar een ander 20 euro kan opleveren. Is de waarde van de voorraad dan de prijs die ik er voor betaald heb of wat ze verkoopwaarde is? (vermoed het laatste maar better safe then sorry)

[*]Als ik margegoederen verkoop mag op de factuur geen BTW vernoemd zijn dan, mag er op verzendkosten dan ook geen BTW gerekend worden of dient dat dan op een aparte factuur toegevoegd worden?

[*]Ik neem mijn verzendingen af bij Myparcel, daar moet ik 21% btw voorbelasting afdragen, hij gaat een beetje tegen mijn redenatie in dat ik voor iets waar ik 21% btw betaal vervolgens 6% moet rekenen aan een klant (ditzelfde geld denk ik ook voor de verpakkingskosten die in de verzendkosten zijn verrekend)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1450

[*]Ik koop comics als bulk in, dit betekend bijvoorbeeld 150 comics voor 100 euro, de waarde van de comics fluctueerd eigenlijk, de ene zal 25 cent waard zijn waar een ander 20 euro kan opleveren. Is de waarde van de voorraad dan de prijs die ik er voor betaald heb of wat ze verkoopwaarde is? (vermoed het laatste maar better safe then sorry)

Voorraad waardeer je meestal tegen historische aanschafprijs, maar zeker niet tegen verkoopwaarde want dan zou je al winst nemen voor je verkocht hebt, dat kan ook niet.

 

Dus als jij 100 comics koopt voor 25 euro dan mag je simpel zeggen 25 / 100 als waarde van elke comic. je mag ook een meer passende inkoopprijs eraan hangen op basis van vewachte verkoopprijs, als de totale waarde maar niet boven de inkoop uitkomt.

 

 

[*]Als ik margegoederen verkoop mag op de factuur geen BTW vernoemd zijn dan, mag er op verzendkosten dan ook geen BTW gerekend worden of dient dat dan op een aparte factuur toegevoegd worden?

verzendkosten zijn gewoon onderdeel van je kosten, wat jij betaalt aan je leverancier zijn kosten wat jij rekent aan je klant tel je bij je omzet en over de marge bereken je de btw uit.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.