• 0

Hoe stevig is mijn mondelinge overeenkomst?

In een eerder topic aangegeven dat ik een pand kan huren. De verhuurder wil ook mijn kapitaal om te starten (40k) financieren. De voorwaarde hieraan was dat ik een borg moest regelen voor de helft van de financiering. Alles van belang voor het contract, dus huurprijs, borg voor de huurovereenkomst en huurperiode zijn we mondeling overeengekomen. In een gesprek met 4 personen (2 om 2).

 

Na een tweetal weken had ik helaas nog geen borg voor de financiering kunnen vinden. In een email van de verhuurder is mij aangegeven dat ik bij het vinden van een borg voor de financiering zaken kan gaan doen. Ook in een persoonlijk gesprek wordt weer aangegeven dat de afspraken nog steeds van kracht zijn en dat het wachten is op mij. Na een week geeft de verhuurder mij in een persoonlijk gesprek aan dat hij ook verder is gaan zoeken naar een huurder en dat ik bij het vinden van een borg het direct moet laten weten, zodat we de overeenkomst in orde kunnen gaan maken.

 

Jullie raden het al... Ik heb een week later een borg gevonden en dit meegedeeld aan de verhuurder. De verhuurder is het gesprek aangegaan met een andere partij en die wil hij nu voorrang gaan geven. Hij zet mij nu in de wacht.

 

Zou ik mijn "nummer 1-positie" kunnen afdwingen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn er bijvoorbeeld ook juridisch mogelijkheden? Niet dat me dat verstandig lijkt (lekker begin van een overeenkomst) ;-)

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In een eerder topic aangegeven dat ik een pand kan huren.

 

PSA: het gaat om deze draad.

 

Zou ik mijn "nummer 1-positie" kunnen afdwingen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn er bijvoorbeeld ook juridisch mogelijkheden? Niet dat me dat verstandig lijkt (lekker begin van een overeenkomst) ;-)

 

Om met het laatste te beginnen: als jij schade oploopt, bijvoorbeeld omdat jij nu je opdracht nu misloopt, zou je dat eventueel kunnen verhalen op de verhuurder.

 

Wat betreft de vraag uit de topic hoe stevig je mondelinge overeenkomst is: een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke, alleen: hoe je bewijs je wat jullie precies hebben afgesproken? Je zou een brief kunnen schrijven aan de verhuurder waarin je jullie afspraak zoals jij je hem herinnert in herhaalt. Maar misschien dat je dat even met een advocaat moet overleggen.

 

Zakelijk gezien is de positie van de verhuurder tamelijk sterk, want hij heeft nu meerdere kandidaten voor hetzelfde pand.

 

Ik vraag me overigens twee dingen af: 1. Welk aanbod heeft de verhuurder aanvaard? Het klinkt alsof hij alleen nog maar heeft gezegd: onder die en die voorwaarden zouden we zaken kunnen gaan doen. 2. Hebben jullie termijnen afgesproken waarbinnen e.e.a. gebeurd moet zijn?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Na een week geeft de verhuurder mij in een persoonlijk gesprek aan dat hij ook verder is gaan zoeken naar een huurder en dat ik bij het vinden van een borg het direct moet laten weten, zodat we de overeenkomst in orde kunnen gaan maken.

Als je niet expliciet besproken hebt wat dit betekent voor jouw "nummer-1 positie", dan zou je hieruit kunnen afleiden dat die in dit gesprek is omgezet naar "wie het eerst komt ...". Waarom zou je het hem anders direct moeten laten weten als je de borg gevonden had? Als jij vanaf dat moment namelijk nog steeds op nummer 1 stond, dan zou het andersom zijn, dan zou hij jou moeten bellen bij het vinden van een serieuze kandidaat.

 

Altijd lastig met mondelinge afspraken. De precieze bewoordingen - en daarmee de bedoelingen van beide kanten - zijn dan vaak niet meer te achterhalen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, jullie hebben allebei een punt. Er is niet heel veel meer afgesproken dan geschreven. Wel is er een e-mail dat er alleen nog aan een voorwaarde voldaan moest worden en dan konden de formaliteiten afgewikkeld worden.

Deadline was ik in principe overheen. Alleen is het dan wel weer zo frustrerend dat er in een gesprek wordt gezegd dat ik bij het vinden van een borg er vanuit kan gaan dat we de papieren in orde kunnen gaan maken.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.