• 0

Hoe nemen jullie een goede zakelijke beslissing?

Uit een weekend en een fles wijn is een serieuze ondernemersvraag gekomen:

Als ik er over nadenk heb ik alle grote zakelijke beslissingen in mijn leven puur 'op gevoel' gedaan.

 

Voor wat euro verschil per maand op een leaseauto maak ik hele berekeningen in Excel, maar een keuze die het verschil tussen zakelijk succes en mislukking kan betekenen vertrouw ik op mijn onderbuik.

 

Ik denk dat het te maken heeft met hoe persoonlijk ondernemers hun bedrijf ervaren. Mensen zeggen 'het is je kindje', maar voor mij is het nog meer dan dat, het is wie ik zélf ben. Als dingen goed uitpakken geeft mij dat een niet te evenaren trots gevoel. Maar als je plan faalt raakt het je tot op het bot.

 

Ik heb in het verleden vanuit een schuurtje een miljoenenbedrijf gebouwd.

Maar toen ik met de verkoop daarvan een nieuw idee wilde opzetten mislukte dat grandioos.

Let wel, dit nieuwe idee was veel beter doordacht dan mijn eerste bedrijf. Bovendien had ik nu geld en 10 jaar ervaring.

 

Daarna mislukte twee andere dingen ook. Zou dat eerste succesvolle bedrijf dan gewoon een kwestie van geluk zijn?

Moet ik dan juist niet meer gewoon mijn ‘ondernemersgevoel’ volgen?

 

Mijn concrete vraag op dit forum is nu: Hoe neem jij belangrijke zakelijke beslissingen?

 

Luister je naar de experts en doe je daarna toch je eigen ding? Luister je naar de massa (als iedereen zegt dat iets niet kan, is dat voor jou dan een reden om het juist wél te doen)?

Is er een groep vrienden/familie die je goed de waarheid kunnen zeggen, of steunen ze je juist ook als het een dom plan is.

 

Ben ik goed bezig met mijn vertrouwen op mijn ondernemersneus.

Of zijn er wetenschappelijke methoden om echt betere beslissingen te nemen?

Bijvoorbeeld door heel systematisch jezelf vragen te stellen of alle plussen en minnen tegen elkaar uit te zetten?

 

hoe doe jij het?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Belangrijkste stelregel is voor mij: hoeveel win ik ermee en hoeveel verlies ik ermee. Zeg maar kosten/baten. En veel rondvragen, iedereen bekijkt het weer vanaf andere kant en kan misschien weer met andere oplossing komen met nog meer win en minder verlies.

Dus bij deze voorbeeld met de 3dprinter, net zoals Frans zegt, wil hij nog veel groeien en zoekt hij nog leuke uitdaging of vind hij het wel best zo?

 

Tijd terug zocht ik een oplossing voor het sneller verpakken van artikelen omdat sociale werkplaats te langzaam was. Uiteindelijk weegmachine gevonden van rond de 12.000 euro waarmee je dus snel kan verpakken. Je kan het echter ook zelf uit China halen voor rond de 5000 euro. Maar dan loop je wel risico, in hoeverre wordt het goed opgelost als je tegen een probleem aanloopt. Het voelde als geld verspillen maar uiteindelijk toch gekozen om in Nederland te kopen met het idee dat je nu ook veel begeleiding krijgt, veel erover kan leren, en ook wel omdat het dan snel opgelost is (zou nog best tijd nodig hebben gehad voor China dus nog langer voorraadachterstand en hogere kosten door sociale werkplaats). Stel je hebt er ooit toch nog 1 nodig en je weet al beter waar je op moet letten, dan kan je het altijd nog uit China halen. Moet ook zeggen dat degene in Nederland 0,01 gram nauwkeurig is EN ook in Nederland is gemaakt met onderdelen uit Duitsland. Het bedrijf was heel eerlijk over wat ze uit China halen, als ze deze daar ook vandaan haalden had ik misschien nog wel gezocht. Het was dus ook kwestie van kijken wat je het belangrijkste vindt, betrouwbaar en snelle levering vond ik belangrijker dan geld besparen.

 

Als je kan rekenen wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is moet je dat doen, maar veel keuzes hebben veel voor/nadelen, en dan is het toch weer kwestie van ook gevoel volgen.

Link naar reactie
  • 0

Leuk voorbeeld van de weegmachine Sandra. Ik had precies hetzelfde bij een vorig bedrijf. We leverden bij een bestelling bijpassende enveloppen. Die moesten we met de hand aftellen. Dat was een tijdvreter.

 

Het ene argument was we kopen zo'n super weegschaal dan hoeven we niet meer te tellen maar gaan we wegen. Uiteindelijk is besloten het niet te doen want "er lopen hier heel veel mensen rond die soms ff niks te doen hebben, en dan gaan ze maar in die verloren uurtjes enveloppen tellen".

 

Was dat een goede zakelijke beslissing? Ik vraag het me nog steeds af.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Weegschaal om te tellen via gewicht heb je al voor paar honderd euro ;) zou dan eerder andere klusjes voor ze hebben bedacht. Weegmachine die ik nu heb doseert automatisch, hoef alleen zakje eronder te houden. Haal dan zo 'n 6 per minuut ipv 2 per minuut. En minder kans op fouten, vandaar dat ik het wilde. Terwijl het eigenlijk vooral voor geldbesparing moet zijn, alsof ik met verkeerde reden ernaar op zoek ging. ;)

 

Wat ik ook lastig vind, door tijdgebrek besteed ik steeds meer uit en maak ik dus ook meer gebruik van betaald advies. Maar hoe weet je dat het goede advies is? Je verdiept je er in, vraag door, maar altijd kans dat er nog een betere manier was die je niet wist.

Link naar reactie
  • 1
Of zijn er wetenschappelijke methoden om echt betere beslissingen te nemen

 

Ja, er zijn bergen literatuur over het maken van beslissingen. Kreeg toevallig net een mail met de moocs / cursussen voor het zomerseizoen en daar zit er één tussen die wellicht interessant is:

 

Creative Problem Solving and Decision Making

 

There are multiple ways to make decisions, but one option proven to be very useful is the analytical approach-a methodology for making the problem explicit and rationalising the different potential solutions. In short: analytically based support of decision making, design and implementation of solutions.

 

Creative Problem Solving and Decision Making as a course teaches you this method.

This course explores and evaluates tools and problem solving methods such as:

 

[*] Actor analysis

[*] Causal modeling

[*] Goal trees and means-end diagrams

[*] Problem diagrams

[*] Uncertainty

[*] Decision support

[*] Score cards

 

This course introduces each technique and applies each to a concrete case. Ultimately, the combination of each technique provides a coherent analysis of the problem.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.