• 0

Investeren in vastgoed: zakelijk / prive, haalbaar?

Dag,

 

In het kort; ik heb 5 jaar een VOF, draaide alle afgelopen jaren goede winsten, en heb op basis daarvan een huis gekocht vorig jaar, 300k, ondertussen 100k daarvan afbetaald. Verder heb ik ongeveer 100-150k eigen vermogen in mijn bedrijf, en nog overal en nergens 15-20k prive waar ik direct bij kan. Verwacht dit jaar een winst van rond de 150k.

 

Nu liep ik vorige week langs een vrijstaand pand. Om de hoek van waar ik woon. Pand is oud (enkelglas etc), onder een winkel, boven een woning. 1100m3 inhoud, op 700m2 grond. Kost 200k. Oorspronkelijk is het pand gebouwd alszijnde 2 woonhuizen. Ik ga er dinsdag kijken met een aannemer. Eerste idee is om het pand weer terug te brengen naar 2 woningen, enigzins netjes te maken, en kaal te verkopen (gok 50k investeren). Ik verwacht er dan zeker 150k / stuk voor te krijgen. Andere idee is om meer te investeren (keukens, badkamers, vloeren, kozijnen, isolatie) en het dan te verkopen (175k/ stuk) of te verhuren.

 

Hoe zouden jullie het aanpakken?

1) Zakelijk, winst drukken van VOF met investering in het pand.

2) Zakelijk vanuit BV's.

3) Particulier.

 

Hoe vinden jullie dit klinken? Haalbaar? Ik weet het; magere informatie..

 

Verder; ga ik 200k van de bank krijgen? De verbouwing zou ik zelf betalen.

 

Tevens; mijn schoonpa heeft een eigen team Polen die dit soort klusjes elke dag voor 'm doen in Duitsland (heeft daar veel vastgoed). Goedkope (witte) arbeid met prima kwaliteit. Ander voordeel is dat 't om de hoek is en ik dus prima oogje in 't zeil kan houden.

 

Ik ben niet van de snelle winst; mijn ideaal is dat ik 't nu koop, verhuur, over 20 jaar 't afbetaald heb. Zoiets. Stukje pensioensopbouw.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In het kort; ik heb 5 jaar een VOF, draaide alle afgelopen jaren goede winsten, en heb op basis daarvan een huis gekocht vorig jaar, 300k, ondertussen 100k daarvan afbetaald. Verder heb ik ongeveer 100-150k eigen vermogen in mijn bedrijf, en nog overal en nergens 15-20k prive waar ik direct bij kan. Verwacht dit jaar een winst van rond de 150k.

Dus na afloop van dit jaar kun je ongeveer je gehele hypotheek aflossen en woon je daarna footloose and fancy free? De rest van je leven dus elke maand woondividend™! Hoeveel is de cumulatieve rentebesparing als je je hypotheek volgend jaar nagenoeg geheel af zou lossen in plaats in de komende 29 jaar?

 

Dat is wellicht een wat contraire invalshoek, maar niettemin een zeer serieuze. Als je het namelijk toch over "een stukje pensioensopbouw" hebt, zou ik toch echt dáár beginnen. Wat ik gekscherend woondividend noem is feitelijk een direct ingaand onbelast 'pensioen'. Je verlaagt namelijk onmiddellijk je woonlasten en die komen ook niet meer terug.

 

Voor het overige ben je eigenlijk afhankelijk van alle relevante factoren. Ben je bijvoorbeeld met je VOF al actief op het gebied van woning-/projectontwikkeling? Is de prijs van de winkel wel goed? Hoe hoog zijn de kosten in de tussentijd (lokale lasten, gas/licht/water)? Is de locatie wel gewild? Is je geprognostiseerde verkoopprijs realistisch? Krijg je de vergunningen voor het opsplitsen rond en zo ja, binnen welke termijn? Heb je ervaring met verbouwen? Heb je ervaring met verhuren in de sociale of vrije sector en alle bijkomende haken en ogen?

 

En of je die lening bij de bank krijgt...daarvoor zul je toch echt bij een bank moeten wezen. Daar kunnen wij hier geen antwoord op geven. Als je deze risky business al zou willen doen, zou ik dat persoonlijk eerder vanuit een BV dan vanuit een VOF doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.