• 0

Vragen bij aangifte belasting

Hallo,

 

Inmiddels aangemeld bij de KvK en nu nog aanmelden bij de belastingdienst.

Voornamelijk in laten schrijven om alles 'netjes' te kunnen doen en te factureren en wie weet wat er later allemaal nog komt. Ik heb (nu nog) gewoon een 40-urige baan (die later wel wat minder gaat worden).

Nu ben ik aan het kijken bij het invullen van het belasting aanmelding. Je moet daar opgeven of je winst geniet (ja, lijkt me wel bij een eenmanszaak) en daar moet je ook je inkomen invullen e.d. Is dit het totale inkomen? (gewoon werk + eigen zaak?) Hoe zit het dan met de ziekenfonds. Nu ben ik nog via het 'normale' werk ZF verzekerd. Gaat dat nu veranderen omdat ik er ook met een 'eigen zaak' er bij verdien?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

In jouw geval zul je de gemaakte winst (omzet minus kosten) op moeten geven bij inkomsten uit overige werkzaamheid. Dit komt omdat je, gezien je dienstverband, niet zult voldoen aan het urencriterium en dus niet aangemerkt wordt als IB ondernemer. Dit geldt voor de aangifte die je gaat doen over het jaar 2005. Op het formulier moet je in ieder geval de "winst" opgeven en het inkomen wat je verdiend bij je werkgever. M.b.t. het ziekenfonds (ik ga hierbij uit van het feit dat 2005 je startjaar is) zal er niets veranderen. Lees daarvoor dit topic even door: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;threadid=5501;action=display

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor uw reaktie! Ik ga morgen beginnen met het invullen van de aanmelding, dus als er vragen zijn dan stel ik ze hier!

 

PS.. ik moet toch invullen dat ik winst uit de onderneming geniet? En de te verwachtte omzet en winst zo laag mogelijk houden? Ik denk dat ik zeker het eerste jaar geen winst zal maken!

 

 

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval zul je de gemaakte winst (omzet minus kosten) op moeten geven bij inkomsten uit overige werkzaamheid. Dit komt omdat je, gezien je dienstverband, niet zult voldoen aan het urencriterium en dus niet aangemerkt wordt als IB ondernemer.

 

Belangrijk is hoe de belastingdienst jou ziet...

Ik haal het urencriterium ook niet (al 6 jaar inmiddels), omdat ik parttime ondernemer ben...

Voor de inkomstenbelasting ben ik gewoon ondernemer, echter vanwege het urencriterium voldoe ik niet aan de voorrechten van ondernemersaftrek....Mijn inkomsten geef ik al 6 jaar op bij winst uit onderneming en ook heb ik al een grondige belastingcontrole achter de rug...

 

Dus niet het urencriterium is belangrijk waar je je inkomsten moet opgeven, maar hoe de inspecteur jouw werkzaamheden ziet...; als ondernemer of als "bijklusser".....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

snef, ikzelf heb gewoon 0 ingevuld als winst, omdat ik ook had verwacht dat ik de eerste jaren investeer en dus geen geld overhou. voordeel hiervan is dat ik pas na 1 jaar post kreeg dat ik aangifte moet doen voor omzetbelasting en inkomstenbelasting. erg fijn, want hierdoor kon ik rustig aan de boekhouding werken en had ik genoeg tijd om informatie in te winnen. als ik wel een bedrag had ingevuld had ik misschien al eerder post gekregen, sowieso als ik een hoog bedrag had ingevuld.

Link naar reactie
  • 0

voordeel hiervan is dat ik pas na 1 jaar post kreeg dat ik aangifte moet doen voor omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Zeker als je denkt geen of weinig winst te gaan halen is het snel mogen invullen van de omzetbelasting juist een genot...

Je krijgt bij elke investering die je doet gelijk 19% van de belastingdienst retour...kun je weer snel investeren....

 

Ik zie je late ontvangst van de aangifte dan ook niet als voordeel...maar snel als nadeel als je het geld toch al genoeg nodig hebt....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Momenteel ben ik bezig met het invullen van de aanmelding. Er zijn wel wat vragen:

 

VRAAG 7:

7f) Wat is het totaal bedrag ziekenfondspremie werkgeversdeel in het startjaar?

7g) Wat is het totaalbedrag ingehouden ziekenfondspremie werknemersdeel in het startjaar?

7h) Wat is het totaalbedrag ingehouden loonheffing in het startjaar?

 

*Ik ben dit jaar gestart. Moet ik nu de bedragen invullen die tot nu bekend zijn?

 

VRAAG 8:

8c) Hoeveel zal de jaarafdracht omzetbelasting in het startjaar zijn?

 

* Hier dus invullen hoeveel BTW je op de facturen gaat zetten (naar verwachting)? Moet je hier ook rekening houden met uitgaven?

 

VRAAG 9:

9a) is de oonderneming belastingplichtig voor de vennootschapbelasting?

 

* Eenmanszaak. Dus ik neem aan van niet?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.