• 0

BTW verleggen bij goudverkoop

Ik zat gisteren de verleggingsregels op de site van de belastingdienst te lezen en daarbij viel me op dat er een speciale pagina voor goud bestaat. verlegging bij verkoop goud. De onderliggende tekst staat in het uitvoeringsbesluit BTW art 24ba punt 1b

 

Ter info: Goud met een gehalte van minimaal 325/1000 omvat alle goudlegeringen die voor sieraden gebruikt worden.

 

Nu werk ik in de sieraden branche en heb er nog nooit van gehoord dat enig leverancier van gouden sierraden of halffabrikaten dit doet. Zit hier de gehele branche fout, of lees ik de tekst verkeerd?

 

Of wordt dit gewoon gedoogd bij de normale firma's en is dit artikel alleen een stok achter de deur om bij BTW fraude iemand aan te kunnen pakken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb niet het idee dat de hele branche hier fout zit. Ik heb er verschillende klanten in. De verleggingsregeling is vooral voor in- of opgekochte gouden sloopsieraden die worden doorverkocht aan smelterijen. De smelterij wordt daardoor BTW-plichtig. Het gaat dus niet over de inkoop c.q. verkoop van gewone gouden sieraden of gouden munten met al dan niet numismatisch belang of puur beleggingsgoud.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Sloopsieraden vallen al onder het hoofdstuk afval. Daar had hooguit een regel bij gekund dat 'sloopgoud' ook afval is.

 

De term halffabrikaten wekt bij mij niet echt de indruk dat er afval mee bedoeld is. Halffabrikaten van goud zijn in mijn beleving toch echt de onderdelen die goudsmeden of fabrikanten inkopen om er een mooi sieraad van te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het liet me toch geen rust, dus heb ik er nog eens dieper uitgespit. De verleggingsregeling voor afval stamt uit 1-1-2007, maar deze verleggingsregeling voor goud stamt al uit 1-1-2000.

 

In de officiële bekendmaking van dit uitvoeringsbesluit staat een zeer uitgebreide toelichting, maar ook die is wazig omdat er steeds gesproken wordt over "(beleggings)goud". Ik vind het een vreemde schrijfwijze want taalkundig valt daar al het goud onder en niet uitsluitend beleggingsgoud.

 

Op 12 October 1998 is er echter een Europese richtlijn 98/80/EC uitgevaardigd die lidstaten toestemming geeft om een BTW uitzondering te maken voor beleggingsgoud. Voor industrieel goud moet nog steeds btw geheven worden, maar op beleggingsgoud mag een vrijstelling ingevoerd worden.

 

Uit die Europese richtlijn

Overwegende dat, aangezien goud zowel voor industriële als voor beleggingsdoeleinden kan worden gebruikt, belastingplichtigen voor normale belastingheffing moeten kunnen kiezen…

 

…Overwegende dat, naar de ervaring leert, de toepassing van een verleggingsregeling bij de meeste leveringen van goud met ten minste een bepaalde zuiverheid belasting- ontduiking kan helpen voorkomen en tevens de lasten in verband met de financiering van de handeling verlicht; dat het derhalve gerechtvaardigd is de lidstaten toe te staan een dergelijke regeling te hanteren;

 

Dus het Nederlandse uitvoeringsbesluit is een voortvloeisel hieruit. Ik vind hem in de gepubliceerde vorm echter nog steeds zo beknopt dat hij voor heel veel uitleg vatbaar blijft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.