• 0

Invoer uit China, Invoerrechten, en kleine ondernemingsregeling

Goede avond,

 

Ik ben een tijd terug begonnen voor mezelf. Eerst kleine inkopen uit China, vaak 40 euro die dan gewoon thuis aankwamen. Nu de bestellingen wat groter worden heb ik een vraag:

 

Stel ik koop voor 1000 euro iets in China voor het gemak is dat inclusief verzenden. Uiteraard zal ik hier uiteindelijk 210 euro btw over af moeten dragen. Echter is het vaak zo dat de douane niet het volledige btw bedrag berekend, bijvoorbeeld 100 euro BTW in rekening gebracht in plaats van 210.

 

Ik vul nu de 100 euro aan voorbelasting in bij 5b. Echter stel dat ik de producten nu voor 1300 zou verkopen, dan heb ik dus op het eind van het kwartaal 100 euro voorbelasting alvast betaald en moet ik nog 128.9 euro betalen bij de aangifte. (de overige 110 + 18.9 btw over de 90 euro winst).

 

In een normale situatie zou ik dus nu 210 eur voorbelasting hebben betaald en nu 238.9 moeten betalen wat netto op 18.9 eur btw afdragen uitkomt.

 

Mijn vraag, hoe vul ik in dat mijn inkoopwaarde eigenlijk 1000 euro was op de aangifte? Want ik moet dus nu 128.9 betalen in plaats van 18.9 waardoor de 1883 euro snel behaald zou worden.

 

 

Ik weet dat de administratiekosten ook nog bestaan maar dat even buiten beshouwing houden en soms nog andere kosten bij zo'n factuur.

 

Ik hoop dat iemand een antwoord op mijn vraag weet.

Groetnis!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goederen bij inkoop buiten Europa die niet vallen onder de artikel 23 regeling vul je niet in op de aangifte.

 

Voor deze partij alleen op 5b invullen wat werkelijk aan de douane betaald is voor BTW, en bij verkoop binnen Nederland op 1a de omzet en btw invullen. Of je voor KOR in aanmerking komt is afhankelijk van alle transacties met BTW over het gehele jaar.

 

Bij deze partij (zonder KOR) is de winst 74,38 (1300-225,62-1000) , onafhankelijk van wat de douane rekent.

1300 is verkoop inclusief 21% BTW (225,62)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Brood,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben dan op die manier toch benieuwd hoe het voor de belastingdienst werkt, ik moet immers wel de 115.62 extra BTW afdragen waardoor het "lijkt" alsof mijn inkoopbedrag circa 500 euro was, en niet 1000 zoals in werkelijkheid en hoe het werkt met de KOR, hoe kan ik er toch gebruik van maken? De regeling is immers ald de geïnde btw - de afgedragen btw kleiner is dan €1883 dan kom je er voor in aanmerking. In mijn geval is dat al snel bereikt hoewel de BTW over de winst nihil is.

Link naar reactie
  • 0

Wat de douane volgens jou niet correct rekent kun je niet op de aangifte corrigeren. Alleen wat deze rekent mag jij in de voorbelasting zetten . Voor het corrigeren moet je teruggaan naar de invoerder die de aangifte bij de douane voor je deed. Een weg die ik persoonlijk nooit zal nemen, omdat het niet als correctie te beschouwen is. Wat je kunt doen is de verkoper (China) uitdrukkelijk verzoeken de werkelijke waarde kenbaar te maken op verpakken en/of verzendformulieren. Bij grote regelmatige partijen is aanvraag en gebruik maken van artikel 23 een uitkomst.

 

Als je dus nu met een 'te lage' voorbelasting net boven de KOR limiet komt heb je gewoon pech.

 

Je kunt voorlopig de KOR per kwartaal in rekening brengen, dus invullen (saldo 125,62) . In plaats van te betalen wordt dit een winst. Winst = 200 (1300-225,62+125,62-1000).

 

Let wel op het eind van het jaar moet deze KOR altijd weer verrekend worden en vergeleken met de limiet bedragen (1345-1883)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is alleen al zo dat dit van afgelopen kwartaal misschien een keer of 20 is voorgekomen en het gaat dus vooral ook om hoe ik dit over het verleden zou kunnen compenseren. Ik begrijp dat dit simpelweg niet kan, de regeling is er ook vrij duidelijk in maar het leek me dat het om btw over de winst gaat en niet de btw die buiten de douane om geleverd is. Ik koop overigens regelmatig spullen van Ebay waarbij het sowieso niet langs de douane gaat. De bonnetjes daarvan vul ik wel in trouwens maar uiteraard niet op de belastingaangifte.

 

Als ik het goed begrijp dan vul ik op het eind van het jaar de jaaraangifte in waarbij ik aan kan geven wat ik daadwerkelijk uitgegeven heb aan de hand van de bonnetjes die ik heb, ook als daar bij de inkoop geen btw over afgedragen is? Het zou natuurlijk een beetje vervelend zijn dat straks alles waar bij het inkopen geen btw over betaald is als winst gezien wordt omdat het nooit zou zijn ingekocht?

 

(mijn veronderstelling was namelijk dat dit opgemaakt zou worden uit de belastingaangifte)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het 'denk' voor jou in het kort zo is:

 

Wat jij bij het totale aankoopbedrag aan BTW rekent (OB aangiftes) komt niet in de Kosten. Het is dus niet verplicht om (alle) BTW waarop je recht hebt (bonnen) in de OB aangifte te nemen.

 

Bij verkoop is het wel verplicht de BTW (OB aangiftes) te nemen over de omzet.

 

Winst (aangifte IB ) is Omzet minus Kosten. Alleen indien er bij de OB aangiftes de KOR in het spel is dan komt dit extra op de winst.

Link naar reactie
  • 0

Geacht Brood,

 

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat de omzetbelasting los staat van de jaaraangifte waar je de daadwerkelijke winst noteert en dus ook de IB. Ik had dit niet helemaal goed begrepen en dacht dat deze gewoon aan elkaar gekoppeld waren zodat 99% al bekend is op het moment dat je de aangifte gaat doen.

 

Ik ben alweer geholpen en bedankt voor de super duidelijke reacties! Ik hoop dat andere mensen hier ook ooit nog wat aan hebben :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Stel ik koop voor 1000 euro iets in China voor het gemak is dat inclusief verzenden. Uiteraard zal ik hier uiteindelijk 210 euro btw over af moeten dragen.

Als de producten belast zijn met invoerrechten betaal je ook BTW over de invoerrechten.

 

Echter is het vaak zo dat de douane niet het volledige btw bedrag berekend, bijvoorbeeld 100 euro BTW in rekening gebracht in plaats van 210.

De douane berekent dit niet, dat doet het bedrijf (vervoerder, koerier etc.) dat voor/namens jou de goederen bij de douane aangeeft. Aangezien je waarschijnlijk ook te weinig invoerrechten hebt afgedragen zou je ook eens contact met hen kunnen opnemen om tot een correcte aangifte te komen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

BJM,

 

Heel erg bedankt voor je reactie!

 

Op de specificaties van DHL staat vaak:

Duty (ik vul dit op de belastingaangifte in als onkosten)

VAT (Dit vul ik in als voorbelasting)

en Administratiekosten (dit is bij DHL met 21% belast)

 

Zou je misschien aan kunnen geven welk deel hiervan dan de invoerrechten zijn? En wat is "Invoerrechten" eigenlijk precies? Wie krijgt dat geld?

 

Vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag wat DHL noteert bij "duty" zijn de invoerrechten. Invoerrecht is een indirecte belasting die in de EU wordt geheven bij invoer van producten van buiten de EU. De hoogte hiervan afhankelijk van het soort product. Na aftrek van wat kosten die door de de douane in Nederland gemaakt worden komen ze uiteindelijk terecht in Brussel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.