• 0

Verplichtingen voorraadbeheer

Ik verkoop mediaspelers, verschillende netwerk/hdmi kabels en accessoires via een webshop.

 

De voorraad is erg overzichtelijk. Wanneer ik zie dat er nog slechts een bepaald aantal van de kabels beschikbaar zijn, bestel ik nieuwe.

 

Ben ik verplicht om een administratie bij te houden van bijvoorbeeld deze kabels en accessoires?

De inkoopwaarde van de voorraad is eenvoudig te bepalen via fifo en de laatste rekening.

 

Waar ligt de grens voor het bijhouden? Verpakkingsmateriaal hoeft bijvoorbeeld niet bijgehouden te worden.

 

Mod edit: verwijzing naar eigen domein verwijderd

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar ligt de grens voor het bijhouden? Verpakkingsmateriaal hoeft bijvoorbeeld niet bijgehouden te worden.

De grens ligt bij goed koopmansgebruik. Maar bij voorraad is op zich nogal simpel. Als iets (handels)voorraad is moet je het gewoon tegen inkoopprijs excl btw (= historische kostprijs) als voorraad in de boekhouding zetten. Het gevolg daarvan is wel dat de inkoop van (bijvoorbeeld) een kabel pas in de kosten valt, zodra je er één verkoopt (die dan weer in de omzet valt).

 

Verpakkingsmateriaal, pennen, potloden, papier vallen daar inderdaad niet onder. Dat zijn gewoon kantoorkosten (tenzij je natuurlijk een bedrijf runt dat handelt in kantoorartikelen ;)).

 

Als je voorraad trouwens wat gaat toenemen (en dus onoverzichtelijker wordt), is het handig om van tijd tot tijd de voorraadwaarde om de zoveel tijd opnieuw vast te stellen (stuks x inkoopprijs). Dit kun je synchroon laten lopen met bijvoorbeeld je aangifte voor inkomsten- of omzetbelasting. Dat is geen verplichting, maar gewoon een makkelijk aanknopingspunt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben geen boekhouder/fiscalist. Maar het lijkt het mij gezond ondernemersverstand én logisch om je inkoop/verkoop goed bij te houden in de boekhouding. Ook de nevenkosten als bijv. kantoorartikelen voor eigen verbruik en verpakkingspapier voor verzending aan klanten. Fiscaal gezien kan dit zelfs voordeel hebben.

Maar temeer voor je cashflow (welke kosten gaan er uit welke kosten komen binnen) niet onbelangrijk om hier boekhoudkundig inzicht in te hebben.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.