Beste mede ondernemers,

Momenteel ben ik bezig mijn 50% aandelen van mijn bedrijf te verkopen. In de koopovereenkomst is een non-relatiebeding geplaatst. Geen concurrentiebeding. Hieronder plaats ik zo direct het non-relatiebeding en ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Het bedrag dat ik ontvang is niet dusdanig hoog dat ik kan gaan rentenieren, in tegendeel ik zal weer gewoon aan het werk moeten. Het liefst met een nieuwe onderneming op een totaal ander gebied dan de huidige werkzaamheden.

Dit non-relatiebeding hindert mij gebruik te maken van mijn netwerk voor mijn nieuwe niet concurrerende zakelijke activiteiten. Is het terecht dat koper vooraf hier geen toestemming voor wil geven? Het enige dat ik krijg toegezegd is dat ik na het sluiten van de koopovereenkomst per relatie schriftelijk toestemming moet komen vragen. Naar mijn mening is dit in de praktijk geen werkbare situatie en wil ik dit liever nu vooraf goed en duidelijk geregeld hebben.

Ik heb overigens nog wel aangekaart dat volgens de huidige koopovereenkomst ik wel concurrerend kan zijn met de huidige business wanneer ik bij een nieuwe leverancier ga inkopen en aan niet relaties van het bedrijf ga leveren. Dit wil ik overigens niet gaan doen, maar die ruimte wordt gegeven. Wat mij betreft wordt ook dat beter verwoord zodat die ruimte er niet meer is.

Wat is jullie mening over deze situatie en dit non-relatiebeding? Is het onredelijk van mij om te vragen dat ik mijn huidige netwerk (tevens relaties bedrijf) mag benaderen om iets totaal anders voor te gaan doen?

Artikel 11: Non-relatiebeding

1. In verband met de in deze overeenkomst beschreven koop en verkoop van de aandelen verbinden verkoper en de in de aanhef genoemde bestuurder van de verkoper, ieder voor zich en gezamenlijk, zich jegens koper, om gedurende een periode van drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop levering van de aandelen – direct of indirect en in welke vorm of omvang ook – geen werkzaamheden te verrichten, onderhandelingen te voeren of zaken te doen met relaties van de vennootschap. Onder relaties van de vennootschap wordt verstaan: (rechts)personen, die opdrachten aan de vennootschap verstrekken of bij de vennootschap aanbrengen of die anderszins goederen of diensten aan, bij of van de vennootschap hebben verstrekt, aangebracht of afgenomen.

2. Verkoper en de bestuurder van de verkoper staan er jegens de koper voor in, dat (ook) de met hen of één van hen gelieerde vennootschappen dit non-relatiebeding zullen nakomen.

3. Verkoper en de bestuurder van de verkoper verbinden zich, na levering van de aandelen, op geen enkele wijze informatie te verstrekken aan derden omtrent de financiën, de werkwijzen, de relaties of anderszins vertrouwelijke informatie van de vennootschap te verstrekken, tenzij zij daartoe gehouden zijn op grond van een op hen rustende wettelijke verplichting.

4. In geval van een inbreuk op een van de in voorgaande leden omschreven verplichtingen verbeurt een partij die de inbreuk pleegt aan de koper een dadelijk en ineens zonder sommatie of andere voorafgaande verklaring opeisbare boete van € 25.000,-- per overtreding plus een dadelijk en ineens zonder sommatie of andere voorafgaande verklaring opeisbare boete van € 1.000,-- voor iedere dag dat de inbreuk voortduurt zonder dat enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst vereist is, ofwel, dit ter keuze van de wederpartij, aan de wederpartij een volledige schadevergoeding ter zake van de overtreding.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50090-non-relatiebeding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste User2015,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Ik heb overigens nog wel aangekaart dat volgens de huidige koopovereenkomst ik wel concurrerend kan zijn met de huidige business wanneer ik bij een nieuwe leverancier ga inkopen en aan niet relaties van het bedrijf ga leveren. Dit wil ik overigens niet gaan doen, maar die ruimte wordt gegeven. Wat mij betreft wordt ook dat beter verwoord zodat die ruimte er niet meer is.

Waarom? Een relatiebeding is meestal een stuk praktischer dan een concurrentiebeding. De koper verwacht meer hinder van het benaderen van bestaande klanten dan concurreren in de zelfde markt bij niet bestaande klanten

Wat is jullie mening over deze situatie en dit non-relatiebeding? Is het onredelijk van mij om te vragen dat ik mijn huidige netwerk (tevens relaties bedrijf) mag benaderen om iets totaal anders voor te gaan doen?

Nee, dat is niet onredelijk, maar ik vind het ook niet onredelijk dat je daar per relatie vooraf toestemming voor moet vragen bij koper. In die zin vind ik de huidige bepaling acceptabel.

Als ik de koper was zou ik het toch een reëel afbreukrisico vinden: stel dat jij er met je nieuwe werkzaamheden bij je oude klanten een potje van maakt, dan straalt dat ook direct negatief af op je oude bedrijf en kan dat de business van de koper schaden. Als koper zou ik hier dus zeer terughoudend in zijn.

Andersom geredeneerd: als jij uitdrukkelijk niet je activiteiten en klanten exclusief wil verkopen, dan moet je het verkooptraject anders insteken, met andere voorwaarden en zeker een andere prijs.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50090-non-relatiebeding/#findComment-501145
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar