Ga naar inhoud

Onverkoopbare voorraad naar kringloopwinkel

Geplaatst:

N.A. Fets

Wij hebben onder andere een webwinkel met nieuwe, tweedehands en zgan boeken. Die boeken kopen wij in als partijen. Alle boeken worden in onze administratie opgenomen als individuele artikelen met een gespecificeerde inkoopprijs.

Tot zover niets bijzonders.

We willen ruimte maken in ons magazijn en daarvoor het overgrote deel van de boeken die een te lage opbrengst en een te lage omlooptijd hebben wegdoen.

Boeken weggeven kan door de fiscus gezien worden als een prive-ontrekking en aangezien ik alles netjes wil hebben ga ik dat dus niet doen.

Zou ik die partij boeken tegen 1 euro mogen verkopen aan een Kringloopwinkel. Dan is er netjes een factuur en ben ik van die handel af.

Een andere optie is dat ik de hele partij tegen inkoopsprijs verkoop aan mezelf maar dus weer zonde van mn eigen centen.

-Het gaat om een inkoopwaarde van nog geen 150 euro.

-ons bedrijf is een BV

Op termijn gaat dit ook wel spelen met andere producten als kleding en zo en daarom zpek ik een oplossing die op termijn ook houdbaar is.

thx stefan

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Dus je wil de boeken die je aan de straatstenen nog niet kwijtraakt dumpen bij de kringloopwinkel? Zullen ze blij mee zijn ::)

Maar is die kringloop niet eigenlijk gewoon je directe concurrent?

Het alternatief is om bij verkoop van een boek er gewoon een extra mee te sturen: "Bedankt voor je aankoop, misschien vind je deze ook wel leuk".

Tussen verkopen voor een symbolisch bedrag en weggeven zit niet zoveel licht. Dat maakt dus geen verschil. Die boeken hebben voor jouw onderneming geen waarde (meer), het alternatief is dat je ze in de papiercontainer gooit.

In je eigen boekenkast betekent overbrenging tegen waarde in het economisch verkeer. Daarover kun je altijd discussie krijgen, want dat je ze in je boekenkast zet, betekent dat ze een waarde hebben. Inkoopprijs is dan wel hoog genoeg, maar dan heb je dus geen afboeking.

Pas je eigenlijk de margeregeling toe?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.