Ik ben op deze site op aanraden van een goede vriend van mij gekomen en hoop dat jullie mij verder kunnen/willen helpen.
De situatie is als volgt.
Ik ben samen met twee andere personen eigenaar van een Holding BV.
Aandeelhouder 1 bezit 60% vd aandelen
Aandeelhouder 2 bezit 20% vd aandelen
Ik bezit de resterende 20% vd aandelen.
Onder de holding 'hangen' twee werkmaatschappijen. De holding is 100% eigenaar van de werkmaatschappijen.
Op zakelijk en persoonlijk vlak zijn er laatste tijd steeds vaker meningsverschillen/aanvaringen met aandeelhouder 1 en 2.
Zij houden zicht met name bezig met werkmaatschappij 1, ik richt mij voor 95% op werkmaatschappij 2.
Nu zou ik het liefste zelfstandig doorgaan met werkmaatschappij 2.
Wat zijn mijn mogelijkheden om werkmaatschappij 2 volledig op mijn naam te krijgen?
Zelf dacht ik eraan om een gedeelte van mijn 20% belang in de Holding te verkopen aan de andere aandeelhouders, in ruil voor 100% van de aandelen van werkmaatschappij 2.
In feite koop ik het bedrijf dan van hen.
Is zoiets überhaupt mogelijk?
In het uiterste geval escaleert de boel en wil ik uit de hele zaak stappen.
Wat heb ik dan voor rechten/plichten? Op basis van de omzet en winst van de totale onderneming is mijn aandeel behoorlijk wat waard (omzet is ca 15 mln/jaar).
Kan ik aandeelhouder 1 en 2 dwingen om mijn 20% over te nemen? En zo ja, hoe wordt dan de prijs berekend? Lijkt mij niet fair om dat op intrinsieke waarde te doen (geld in kas + voorraad)
Heb al diverse artikelen gezocht en gelezen, maar kan nergens exact mijn situatie vinden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Luxorm
Luxorm
Goedemiddag allen,
Ik ben op deze site op aanraden van een goede vriend van mij gekomen en hoop dat jullie mij verder kunnen/willen helpen.
De situatie is als volgt.
Ik ben samen met twee andere personen eigenaar van een Holding BV.
Aandeelhouder 1 bezit 60% vd aandelen
Aandeelhouder 2 bezit 20% vd aandelen
Ik bezit de resterende 20% vd aandelen.
Onder de holding 'hangen' twee werkmaatschappijen. De holding is 100% eigenaar van de werkmaatschappijen.
Op zakelijk en persoonlijk vlak zijn er laatste tijd steeds vaker meningsverschillen/aanvaringen met aandeelhouder 1 en 2.
Zij houden zicht met name bezig met werkmaatschappij 1, ik richt mij voor 95% op werkmaatschappij 2.
Nu zou ik het liefste zelfstandig doorgaan met werkmaatschappij 2.
Wat zijn mijn mogelijkheden om werkmaatschappij 2 volledig op mijn naam te krijgen?
Zelf dacht ik eraan om een gedeelte van mijn 20% belang in de Holding te verkopen aan de andere aandeelhouders, in ruil voor 100% van de aandelen van werkmaatschappij 2.
In feite koop ik het bedrijf dan van hen.
Is zoiets überhaupt mogelijk?
In het uiterste geval escaleert de boel en wil ik uit de hele zaak stappen.
Wat heb ik dan voor rechten/plichten? Op basis van de omzet en winst van de totale onderneming is mijn aandeel behoorlijk wat waard (omzet is ca 15 mln/jaar).
Kan ik aandeelhouder 1 en 2 dwingen om mijn 20% over te nemen? En zo ja, hoe wordt dan de prijs berekend? Lijkt mij niet fair om dat op intrinsieke waarde te doen (geld in kas + voorraad)
Heb al diverse artikelen gezocht en gelezen, maar kan nergens exact mijn situatie vinden.
Hoop dat jullie raad weten!
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50241-uitinkopen-onderdeel-holding-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag