• 0

Schippers verhuren op de boot van henzelf.

http://

Goedendag,

 

Wat een enorm leerzame website, goed te lezen dat er veel enthousiastelingen zijn die hun kennis delen. Ondanks de aanwezige informatie en een goede middag googelen en lezen kom ik er nog niet geheel uit.

 

Ik ben een schipper-verhuur bedrijf begonnen. Dus u heeft een boot en wilt deze zelf niet besturen, of u leent de boot aan de buurman maar hebt liever wel een deskundige aanwezig: u huurt via de een website een BootjeBob.

 

In feite hebben wij een website, waar de klant een schipper boekt. De schipper heeft een bepaalde kwaliteitstest moeten doen om te mogen varen, maar allen zijn studenten en willen dit als zomer-bijbaan doen. Er komt een boeking binnen op de site, die gooi ik in de groep, en iemand zegt "ja ik doe hem wel".

 

We zijn net gestart in Amsterdam (als een marktverkenning), op dit moment is het bedrijf een eenmanszaak en betaal ik de jongens dmv een factuur (dit jaar zullen er weinig tochtjes gedaan worden, volgend jaar is de grote uitrol en moet alles dus goed ingericht zijn). In overleg met de belastingdienst (telefonisch, helaas niet zwart op wit) samen bedacht dat ik deze tochten als klus weg kan zetten bij de studenten, en van hen mag verlangen dit juist op te geven (inkomen uit andere werkzaamheden?)

 

Ik heb lang met iemand van de belastingdienst gebeld en wij kwamen hier uit:

De werknemer heeft zich verplicht om voor de werkgever te werken.

NEE* alleen als schipper toezegt op een tocht, moet hij deze doen of doorzetten naar een medeschipper, maar verder maakt het niet uit.

De werkgever is verplicht om de werknemer voor het werk loon te betalen.

JA * immers schipper verricht werk en dat moet betaald worden.

Tussen de werknemer en de werkgever bestaat een gezagsverhouding.

JA * schipper werkt onder een soort naam bootjebob, een soort merknaam en kwaliteitsborging.

 

Omdat het bedrijfsmodel nog niet vaststaat zijn er nog mogelijkheden om het beste model te kiezen:

Mijn opties als bedrijf zijn:

klantvraag - factuur naar klant - vaartocht met schipper. Einde maand: schipper verloond als werknemer.

 

Klantvraag - factuur naar klant - oproep aan ZZP'schippers - vaartocht - ZZP'er stuurt factuur naar mij, ik betaal.

 

Ik kan dus bemiddelaar (pak een fee en zet de tocht door, of huur losse dienst in per tocht) of werkgever worden (neem geheel bedrag en maak loon+extra's over) volgens mij, en dit beïnvloedt de vrijheid in de contractkeuzes.

 

0 uren contracten zou kunnen, dan zie ik de vragen die binnenkomen als oproep en zet ik die door aan de schipper die kan. Dan neem ik wel veel verantwoordelijkheid. Echter doorbetalen bij ziekte en dergelijken klinkt niet aantrekkelijk.

 

Bruto uitbetalen en de verantwoordelijkheid verschuiven naar schipper kan ook, nav de "uitwisselbaarheid" van de schippers. Zij zijn allen student en hoeven denk ik erg weinig belasting te betalen. Maar of zij voor andere werkgevers werken... het zullen bijbaantjes zijn waar zij als werknemer werken.

 

Op het forum zie ik meerdere opties langskomen voor het "verhuren" van studenten:

 

Payrolling (lijkt erg duur op eerste gezicht, ik zie 52-62% op het brutoloon staan.)

uitzendbureau starten (geen idee of dit moeilijk is?)

0 uren contract (wordt weinig aangeraden)

af en toe ZZP

 

Ik begrijp nu beter dan ooit dat adviseur op dit gebied een vak is. De belastingdienst helpt slecht en geeft geen garanties. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben in mijn studententijd nog nooit betaald tijdens ziekte of afwezigheid, dus ik dacht dat een 0 uren contract een goede uitkomst was.

 

Help...!

 

Alle tips zijn welkom. Verzekering en aansprakelijkheid zijn minstens net zo belangrijk, maar onderwerp van een andere thread.

 

Eeuwig dank voor alle hulp

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel!

 

0 uren contracten zou kunnen, dan zie ik de vragen die binnenkomen als oproep en zet ik die door aan de schipper die kan. Dan neem ik wel veel verantwoordelijkheid. Echter doorbetalen bij ziekte en dergelijken klinkt niet aantrekkelijk.

Als je een feitelijk werkgever bent, heb je volgens mij niet erg veel keus daarin. En als de werknemers hun opdrachten (moeten) kunnen weigeren, dan kom je al snel uit op een nulurenovereenkomst. Het is trouwens wel zo dat je per oproep minimaal 3 uur moet uitbetalen. En na een maand of 3 kan de schipper vragen om een contract met het aantal uren dat er in het afgelopen kwartaal is gewerkt.

 

Maar, zoals je al aangaf, is payroll natuurlijk ook een optie om te overwegen. Als je een allin-tarief weet af te spreken, betaal je alleen voor de feitelijk gewerkte, productieve uren een uurloon plus een opslag. Bij zo'n allin-tarief hoef betaal je dan niets bij ziekte of verlof, terwijl de werknemer dan wel gewoon krijgt doorbetaald.

 

Payrolling (lijkt erg duur op eerste gezicht, ik zie 52-62% op het brutoloon staan.)

Dat klinkt heel schappelijk, afhankelijk van de overige payrollvoorwaarden.

 

Je moet sowieso rekening houden met een opslag van al snel 40 tot 50% op het uurloon, ook als je zelf werkgever bent. Je moet immers rekening houden met vakantiedagen (~8 tot 13%), vakantiegeld (8%), doorbetaalde feestdagen (~ 2%), ziektekostenpremie (~ 7%), sociale premies (~ 11%), werkkosten (~ 1%) en tijd die je kwijt bent met de administratieve rompslomp.

 

Als je gaat payrollen moet je deze opslag uiteraard aan de payrollorganisatie betalen. Het grootste voordeel van payrollen vond ik persoonlijk altijd het kunnen 'verzekeren' van loondoorbetaling bij ziekte (tegen een extra opslag uiteraard) en het geen omkijken hebben naar het sturen van loonstroken, jaaraangiftes, reïntegratie, etc.

 

Bij het inzetten van scholieren en studenten kan het zijn dat die kunnen vragen om het (maximaal 3 maanden) toepassen van de Studenten- en scholierenregeling. Je hoeft dan soms minder loonheffingen in te houden. Er is overigens ook een regeling voor werkloze 'vakantiewerkers' (tot 6 weken dienstverband, bijvoorbeeld tijdens pieken in de vakantieperiode). In dat geval heb je minder sociale lasten. Een goed payrollingbedrijf zal deze voordelen doorgeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle antwoord!

 

0 uren: de minimale 3 uur zijn geen probleem. Als je een schipper wilt is dat vaker deze tijd.

Maar hoe werkt dit dan bij uitzendbureau's? Deze betalen m.i. nooit door/contract na 3 maanden werk?

 

"Je moet sowieso rekening houden met een opslag van al snel 40 tot 50% op het uurloon, ook als je zelf werkgever bent. Je moet immers rekening houden met vakantiedagen (~8 tot 13%), vakantiegeld (8%), doorbetaalde feestdagen (~ 2%), ziektekostenpremie (~ 7%), sociale premies (~ 11%), werkkosten (~ 1%) en tijd die je kwijt bent met de administratieve rompslomp."

 

40-50% op het bruto uurloon neem ik aan? Dan valt payrolling inderdaad mee. Ik zie hier vakantiedagen, vakantiegeld, en feestdagen. Deze gaan naar de werknemer (Y€). Dus Als ik wil dat zij X gaan verdienen, kan ik X-Y als brutoloon geven, toch?

 

De tijd van de administratieve rompslomp: helemaal mee eens. Ik snap de uitspraak "ik wens u veel personeel toe".

 

Als ik dit zo zie, is het niet verstandiger het model om te gooien en een bemiddelaar worden á la airbnb? Dan mogen zij zelf reageren op klantvragen, en betalen een fee om dat te mogen doen. Moeten zij zelf de belasting regelen (evt als inkomsten uit overige werkzaamheden, om aan de loonheffing te voldoen)?

 

Dank en Groet

 

Floris

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.