• 0

Deel huidige hypotheek voortaan vanuit de BV

Over dit onderwerp zijn meerdere berichten geschreven, toch krijg ik het voor mijn specifieke situatie niet scherp.

 

Situatie:

huidige hypotheek loopt bij de bank en bestaat uit 3 leningsdelen, en is afgesloten voor 1 januari 2013.

1 deel van de lening betreft 183k euro welke aflossingsvrij is, de andere delen zijn annuitair.

 

Het aflossingsvrije deel van 183k zou ik graag willen oversluiten op de BV, wederom aflossingsvrij en met behoud van rente aftrek.

 

vragen:

1. Moet ik dit melden bij de fiscus ? volgens mij niet aangezien het oversluiten betreft

2. Welke modelovereenkomst kan ik nemen zodat ik geen gemekker achteraf krijg met de fiscus inzake de rente aftrek ? (moet hier een neg/pos hype verklaring in ?)

3. Kan ik dit weer voor 30 jaar afsluiten ? (loopt nu nog 22 jaar bij de bank)

4. Hoe bepaal ik een zakelijke rente/ hoe hoog zou deze nu zijn op moment van schrijven?

 

 

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet helemaal 'mijn ding' maar omdat verder niemand iets zegt... vooruit dan maar:

 

- Als je hypotheekrenteaftrek wil claimen, dan zal je de lening bij de BD moeten melden.

 

- Je kan de looptijd volgens mij wel 130 jaar maken, maar waar het om gaat is (lijkt mij) of je hypotheekrenteaftrek kan claimen en dat is afhankelijk van de situatie in deze (meestal is er dan wel een max van 30 jaar, maar het kan ook korter zijn).

 

- Als je een bank opbelt en je vraagt een offerte voor dezelfde hypotheek, dan hoor je wel wat een 'zakelijke rente' is.

 

- Er zullen vast zat voorbeelden van overeenkomsten te vinden zijn op internet (Googelen, maar!).

Link naar reactie
  • 0

1. Zolang het overgangsrecht van toepassing is, hoef je de lening niet te melden bij de Belastingdienst. Dat geldt alleen voor nieuw-regime eigenwoningschulden, als de bestaande schuld correct is overgesloten, is daar geen sprake van.

 

2. Een pos/neg hypotheekverklaring wordt door de belastingdienst niet klakkeloos geaccepteerd (je kunt er vrij weinig mee, zeker omdat de bank al een (eerste) recht van hypotheek zal hebben), maar zekerheid is geen absolute voorwaarde. Het heeft doorgaans wel invloed op de hoogte van de rente, maar ook daarvoor geldt dat de waarde van de zekerheid beperkt is vanwege het hypotheekrecht van de bank.

 

3. Voor oud-regime schulden geldt geen maximale looptijd, wel een maximale renteaftrekperiode (30 jaar, waarvan je er kennelijk al 8 hebt gebruikt). Voor nieuw-regime schulden geldt wel een feitelijk maximum, namelijk 360 maanden.

 

4. Daar heb je een aardige marge in, vergeet vooral niet te kijken naar wat de optimale rente is: je betaalt uiteindelijk aan jezelf, dus het gaat vooral om de fiscale verschillen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.