• 0

Vraag mbt KIA regeling over 2014 bij omruil huidige auto

Geachte forum leden,

 

Ik heb me vierkant gezocht op het forum, maar ik kom helaas niet een echt antwoord op mijn probleem tegen. Is er iemand die mij kan voorlichten.

 

Ik heb een kleine autorijschool. Ik moet nog werken tot 31122016. daarna wil ik stoppen.

 

Ik heb in november 2014 een nieuwe auto gekocht die onder de 14% regeling valt. Op die auto is KIA toegepast (als dat zo heet in vakkringen. ik bedoel dan dat ik kleinschaligheidsinvestering aftrek heb gehad op die auto).

Inmiddels heb ik 35.000 km met die auto gereden en er zijn zo enorm veel problemen met deze auto, dat ik met deze auto niet meer verder kan werken. De dealer wil de auto terugnemen en mij voor een redelijke prijs een nieuwe auto verkopen. Ook zou een "compagnie car" tot de mogelijkheden kunnen behoren. (het zou dan om een gebruikte auto uit het bedrijf kunnen gaan).

De toekomstige auto zal dan niet meer in de 14% regeling vallen. Dat kan alleen bij een diesel, maar ik ben bang geworden van de diesel van merk Volvo, dat ik daar niet nog een keer geld aan uit durf te geven.

 

Mijn vragen concreet.

- Als mijn huidige auto nu weg gaat, na 9 maanden gebruik, heeft dat gevolgen voor mijn KIA die ik gehad heb,

- Kan ik mijn nieuwe auto, die dan in 20 of 25% zal vallen, beter privé kopen? Omdat ik die auto toch moet gaan overnemen voor 31122016.

- Kan mijn huidige auto ingeruild worden tegen een gebruikte auto van het bedrijf, naar ik aanneem ook een BTW auto.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.

 

Veel dank van een tot nu toe stille lezer en zoeker op dit forum

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan moet er een desinvesteringsbijtelling plaatsvinden (of je moet de aangifte 2014 nog veranderen).

 

Wat je het beste kan doen is zo niet te zeggen (maatwerk).

Heb je geen boekhouder of dergelijke dan?

 

(Rijscholen worden met enige regelmaat onder de loep gelegd door de belastingdienst. Vaak 'binnenstebuiten' gekeerd zelfs. Doe-het-zelf m.b.t. administratie/boekhouding/aangiften lijkt mij niet zo verstandig, eerlijk gezegd.)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je bericht Peter.

 

Mijn aangifte van 2014 is al enige tijd weg dus niet meer te veranderen.

 

Omdat ik maar een klein rij-schooltje heb moet ik de administratie wel zelf doen. De man die voor mij de belasting zaken doet heeft geen kantoor, maar komt uit de belasting wereld vandaan, alleen het zakelijke is voor hem niet echt zijn ding. Vandaar mijn vraag en lezen hier op het forum.

 

Zowel mijn belasting man als ik proberen onze zaken zo goed en eerlijk mogelijk te doen zodoende heb ik geen vrees voor de belasting dienst. Er op zitten wachten? Nee dat liever niet, want het kost natuurlijk wel de nodige energie.

Link naar reactie
  • 0

Nog even zitten spitten op het forum naar een antwoord op een nog onduidelijke vraag voor mij, misschien is er iemand die daar nog even op wil reageren, waarvoor alvast dank.

 

Ik begrijp inmiddels dat als ik een nieuwe of andere auto privé koop, ik desinvesteringsbijtelling moet toepassen. Immers vervreemd ik mijn bedrijfsmiddel. Dit zal in ieder geval al moeten gebeuren wanneer ik stop met mijn bedrijfje omdat er dan nog geen 5 jaar is verlopen na de aanschaf.

 

Blijft nog even mijn vraag staan, of ik desinvesteringsbijtelling moet toepassen als ik mijn auto gedwongen moet inruilen tegen een nieuwe met 14% bijtelling. En is dan de aanschaf van een 20 of 25% auto ook nog van invloed op deze bijtelling. Ofwel heb ik de KIA gekregen vanwege mijn investering of specifiek voor mijn investering in een 14% auto.

 

Nogmaals dank voor een eventuele reactie.

Link naar reactie
  • 0

Een "20%-auto" valt buiten de investeringsregeling, want die is niet zuinig genoeg. Of een "14%-auto" ook in 2015 binnen de regeling valt, zou ik niet uit mijn hoofd weten.

 

Je moet dus een desinvesteringsbijtelling doen. Daarnaast kan je misschien wel een nieuwe aftrekpost hebben, als je opnieuw investeert (hangt er dus vanaf in wát).

 

Overigens zou ik persoonlijk toch (denk ik) gewoon de aangifte 2014 opnieuw insturen (de aanslag is niet definitief - dat kan ik mij tenminste niet voorstellen), zonder investeringsaftrek.

Lijkt mij makkelijker. En:

 

Qua bedrag zal het nergens over gaan lijkt mij. Want met een winst van zo'n 50.000 en een investering van 20.000 zal je een 'netto-voordeel' van zo'n 2-2.500 hebben. Te verdelen over 5 jaar, dus zeg maar (een kleine) 500 in 2014.

En in 2015 moet je dan (waarschijnlijk) de rest terugbetalen. Anders in 2016, wanneer je stopt.

 

Is het werkelijk de moeite om al deze toeren uit te halen, voor dit bedrag?

 

Maar ja, je kan inderdaad wel een paar honderd euro besparen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een "20%-auto" valt buiten de investeringsregeling, want die is niet zuinig genoeg. Of een "14%-auto" ook in 2015 binnen de regeling valt, zou ik niet uit mijn hoofd weten.

 

Je moet dus een desinvesteringsbijtelling doen. Daarnaast kan je misschien wel een nieuwe aftrekpost hebben, als je opnieuw investeert (hangt er dus vanaf in wát).

 

Overigens zou ik persoonlijk toch (denk ik) gewoon de aangifte 2014 opnieuw insturen (de aanslag is niet definitief - dat kan ik mij tenminste niet voorstellen), zonder investeringsaftrek.

Lijkt mij makkelijker. En:

 

Qua bedrag zal het nergens over gaan lijkt mij. Want met een winst van zo'n 50.000 en een investering van 20.000 zal je een 'netto-voordeel' van zo'n 2-2.500 hebben. Te verdelen over 5 jaar, dus zeg maar (een kleine) 500 in 2014.

En in 2015 moet je dan (waarschijnlijk) de rest terugbetalen. Anders in 2016, wanneer je stopt.

 

Is het werkelijk de moeite om al deze toeren uit te halen, voor dit bedrag?

 

Maar ja, je kan inderdaad wel een paar honderd euro besparen.

 

 

Super bedankt Peter! Dit is het antwoord waar ik naar op zoek was. De KIA was alleen voor de zuinige auto. Het is voor mij nu duidelijk. Ik ga het opnemen met mijn belasting man.

 

Nogmaals super veel dank voor het uit de droom helpen.!!!

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe motor erin en anders het gemiste voordeel aan garage presenteren. Ze zijn toch bereid te verrekenen?

 

Groet,

 

Highio

 

Is helaas geen optie bij deze auto. Volvo heeft het probleem met de V40 D4 vanaf model 2015. Vandaar mijn "probleem" mbt tot deze auto. Normaal zou ik nooit een nieuwe auto kopen na 9 maanden gebruik. Daar is het allemaal te prijzig voor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.