• 0

Eenmanszaak of BV?

Goedendag allen,

 

Ik ben van plan van eenmanszaak naar een BV rechtsvorm over te stappen. De belangrijkste redenen zijn:

- opbouw pensioen in eigen beheer

- minder belasting betalen ;D

 

Zaken als aansprakelijkheid en vertrouwen van opdrachtgevers vanwege de BV rechtsvorm wegen voor mij minder zwaar.

 

Het idee is 2 BV's op te richten, 1 holding, eigenaar mijn vrouw en ik (50/50). De 2e is de werkmaatschappij die zaken doet met opdrachtgevers, factureert en een management fee betaalt aan de holding waar ik in dienst ben en die mij een salaris betaalt. Het meerdere blijft als pensioenreserve in de holding en zullen we bijv kunnen beleggen. De holding is 100% eigenaar van de werk BV.

 

Vragen: de holding betaalt mijn salaris en houdt loonbelasting in. Geen sociale verzekeringen (ZW, WAO, WW) want daar is een DGA niet voor verzekerd. Klopt deze aanname? Zo niet, wat moet er nog meer ingehouden?

 

Is het noodzakelijk dat beide BV's aan de DGA (moi :) ) een salaris betaalt? Of is het voldoende dat 1 BV dit doet? Moet elke BV tenminste 1 persoon in dienst hebben?

 

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? A.s. vrijdag bespreek ik bovenstaande met mijn adviseur, en jullie feedback is zeer welkom!

 

Thanks,

ToC

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi ToC,

 

Één van je vragen kan ik wel beantwoorden, als de holding jou betaald en je werkt in je werkmaatschappij dan is daarin géén arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst (en dus verzekeringsplicht voor ww, zw, wao en zfw) ontstaat als er sprake is van loon, persoonlijke arbeid en gezag. De laatste zal ontbreken omdat je zelf de baas bent binnen de werkmaatschappij. Hierdoor is er geen sprake van verzekeringsplicht o.g.v. de werknemersverzekeringen.

 

succes,

Ghostrider

Link naar reactie
  • 0

Hoi ToC,

 

Één van je vragen kan ik wel beantwoorden, als de holding jou betaald en je werkt in je werkmaatschappij dan is daarin géén arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst (en dus verzekeringsplicht voor ww, zw, wao en zfw) ontstaat als er sprake is van loon, persoonlijke arbeid en gezag. De laatste zal ontbreken omdat je zelf de baas bent binnen de werkmaatschappij. Hierdoor is er geen sprake van verzekeringsplicht o.g.v. de werknemersverzekeringen.

 

succes,

Ghostrider

 

OK Ghostrider, bedankt. Geldt dit dan ook voor de holding, dat ik daar als DGA niet verzekerd ben voor ww, zw, wao en zfw?

 

Groet,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi ToC,

 

Dit geldt in alle gevallen waarin óf loon, óf arbeid óf gezag ontbreekt. Dus als je je arbeidsverhouding op deze elementen toetst (met wie dan ook) en ze zijn niet allemaal aanwezig dan is er geen arbeidsovereenkomst in de zin van artikel 7:610 BW en dus geen verzekeringsplicht o.g.v. zw, ww, wao en zfw.

 

Dit geldt ook niet voor je holding, hierin ontvang je alleen salaris uit, maar persoonlijke arbeid en gezag ontbreken. Dus geen verplichte verzekering voor de werknemers verzekeringen.Mocht je op dit moment nog verplicht verzekerd zijn, dan zou je na afloop van de verplichte verzekering een vrijwillige verzekering bij UWV kunnen afsluiten.

 

Succes ermee,

Ghostrider

Link naar reactie
  • 0

Toc,

 

Je vroeg je af of beide B.V.'s aan de DGA een salaris moeten betalen.

 

Antwoord: Nee

(Je geeft aan dat je een management fee in rekening gaat brengen aan de Holding vanuit de werkmaatschappij Op deze wijze heeft de werkmaatschappij niets met de natuurlijk persoon (vous) te maken)

 

Er zijn een aantal scenario's denkbaar:

je gaat op de loonlijst van de werkmaatschappij. In de holding bouw je een pensioen op. De kosten van de opbouw worden door de holding in rekening gebracht.

 

je gaat op de loonlijst van de Holding. De holding stuurt een factuur voor management fee aan de werkmaatschappij. De holding betaalt loon.

 

Denk in beide scenario's aan een overeenkomst tussen beide B.V.'s

 

Andere aandachtspunten:

1) de wijze waarop je eenmanszaak ingebracht (ruisend, geruisloos)

2) de BTW-aspecten voor een DGA (fiscale eenheid!)

 

Ik heb pas voor een klant doorgerekend wat het netto-inkomenseffect zou zijn geweest als hij zijn eenmanszaak had omgezet. Daar werd hij niet vrolijk van. Het argument "pensioen in eigen beheer" op zich is niet voldoende. (In een eenmanszaak staat daar de fiscale oudedagsreserve tegenover! FOR) Een pensioenopbouw in eigen beheer (zowel via BV als via de eenmanszaak zijn voor een groot deel afhankelijk van de discipline van de verzkerde om van het pensioengeld af te blijven!)

 

Succes met je keuze!

 

Avi

www.aimin.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.