Ik ben van plan van eenmanszaak naar een BV rechtsvorm over te stappen. De belangrijkste redenen zijn:
- opbouw pensioen in eigen beheer
- minder belasting betalen ;D
Zaken als aansprakelijkheid en vertrouwen van opdrachtgevers vanwege de BV rechtsvorm wegen voor mij minder zwaar.
Het idee is 2 BV's op te richten, 1 holding, eigenaar mijn vrouw en ik (50/50). De 2e is de werkmaatschappij die zaken doet met opdrachtgevers, factureert en een management fee betaalt aan de holding waar ik in dienst ben en die mij een salaris betaalt. Het meerdere blijft als pensioenreserve in de holding en zullen we bijv kunnen beleggen. De holding is 100% eigenaar van de werk BV.
Vragen: de holding betaalt mijn salaris en houdt loonbelasting in. Geen sociale verzekeringen (ZW, WAO, WW) want daar is een DGA niet voor verzekerd. Klopt deze aanname? Zo niet, wat moet er nog meer ingehouden?
Is het noodzakelijk dat beide BV's aan de DGA (moi :) ) een salaris betaalt? Of is het voldoende dat 1 BV dit doet? Moet elke BV tenminste 1 persoon in dienst hebben?
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? A.s. vrijdag bespreek ik bovenstaande met mijn adviseur, en jullie feedback is zeer welkom!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.I.P. - Fred Wiersma
R.I.P. - Fred Wiersma
Goedendag allen,
Ik ben van plan van eenmanszaak naar een BV rechtsvorm over te stappen. De belangrijkste redenen zijn:
- opbouw pensioen in eigen beheer
- minder belasting betalen ;D
Zaken als aansprakelijkheid en vertrouwen van opdrachtgevers vanwege de BV rechtsvorm wegen voor mij minder zwaar.
Het idee is 2 BV's op te richten, 1 holding, eigenaar mijn vrouw en ik (50/50). De 2e is de werkmaatschappij die zaken doet met opdrachtgevers, factureert en een management fee betaalt aan de holding waar ik in dienst ben en die mij een salaris betaalt. Het meerdere blijft als pensioenreserve in de holding en zullen we bijv kunnen beleggen. De holding is 100% eigenaar van de werk BV.
Vragen: de holding betaalt mijn salaris en houdt loonbelasting in. Geen sociale verzekeringen (ZW, WAO, WW) want daar is een DGA niet voor verzekerd. Klopt deze aanname? Zo niet, wat moet er nog meer ingehouden?
Is het noodzakelijk dat beide BV's aan de DGA (moi :) ) een salaris betaalt? Of is het voldoende dat 1 BV dit doet? Moet elke BV tenminste 1 persoon in dienst hebben?
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? A.s. vrijdag bespreek ik bovenstaande met mijn adviseur, en jullie feedback is zeer welkom!
Thanks,
ToC
r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag