De BTW situatie is op 1-1-15 sterk veranderd. Nu moet je de BTW aangeven in het land van de afnemer en dus niet meer in het land van de aanbieder. Dit zette mij aan het denken.
Wie is nou de afnemer? Kickstarter (dat denk ik) of de mensen die geld geven?
Voor de BTW is het “onder bezwarende titel”. In hoeverre gaat dat op. Stel ik heb een game met de verkoopwaarde van 15 euro. Mensen van kickstarter geven 10 euro in de pre-order. Moet ik dan 21% over de 10 euro (dat denk ik) of over 15 euro betalen?
Ook kun je meer hebben, bijvoorbeeld als je meer geld inlegt dat je dan een plekje in het spel krijgt. Dit is geen bezwarende titel (denk ik). Je kunt het niet kopen. Ook krijg je het spel. Laten we zeggen dat deze reward 200 euro kost. Moet ik dan 21% btw over 10 (dat denk ik), 15 of 200 euro rekenen?
Klopt deze beredenering?
Ik hoop dat ik het in het juiste board heb geplaatst.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jeroen R
Jeroen R
Beste forum leden,
Ik wilde een kickstarter runnen voor een game, daarbij bedacht ik mij ineens dat je ook nog te maken hebt met de belastingdienst.
Het volgende artikel geeft wel goede informatie, vooral antwoord #6 van Marcel Spruit. Ook is eruit gekomen dat je BTW moet afdragen als je:
- in het economisch verkeer
- goederen of diensten levert
- onder bezwarende titel (lees: tegen een vergoeding)
Hier voldoe je vrij snel aan.
https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=51843;start=msg484168
De BTW situatie is op 1-1-15 sterk veranderd. Nu moet je de BTW aangeven in het land van de afnemer en dus niet meer in het land van de aanbieder. Dit zette mij aan het denken.
Wie is nou de afnemer? Kickstarter (dat denk ik) of de mensen die geld geven?
Voor de BTW is het “onder bezwarende titel”. In hoeverre gaat dat op. Stel ik heb een game met de verkoopwaarde van 15 euro. Mensen van kickstarter geven 10 euro in de pre-order. Moet ik dan 21% over de 10 euro (dat denk ik) of over 15 euro betalen?
Ook kun je meer hebben, bijvoorbeeld als je meer geld inlegt dat je dan een plekje in het spel krijgt. Dit is geen bezwarende titel (denk ik). Je kunt het niet kopen. Ook krijg je het spel. Laten we zeggen dat deze reward 200 euro kost. Moet ik dan 21% btw over 10 (dat denk ik), 15 of 200 euro rekenen?
Klopt deze beredenering?
Ik hoop dat ik het in het juiste board heb geplaatst.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Jeroen
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50626-kickstarter-anno-2015/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag