• 0

Hoeveel BTW terugvragen voor priveauto bij zowel belaste als onbelaste omzet

OK, ik heb zoveel mogelijk alles doorgeleen, maar mijn vraag staat er niet bij.

Beter had ik dan in zo'n geval een nieuw topic geopend, maar dat mag ik (nog) niet.

Hopen maar dat dit nog gelezen wordt.

 

De case:

ik rijd vanaf 1-7 dit jaar ook zakelijk belast, daarvoor alleen zakelijk onbelast (en prive)

Ik rijd in prive-auto, en declareer 19 ct per km, ook de onbelaste omzet.

 

Nu wil ik voor de belaste kms ook de btw aftrekken. Ik heb perfect alle zakelijk-belast gereden kms

met akkoord, want betaling, van de opdrachtgever. En de bonnetjes vanaf 1-7. Stel dit is 4000 km, en da's 80%. Ik mag 80% van de btw aftrekken.

 

Echter, wanneer ik over het hele jaar een schatting maak van de percentages (onbelast-belast-prive)

kom ik met hetzelfde aantal kms (4000) uit op een lager percentage. (stel 50%)

Nu zou ik, volgens de op de belastingsite gehanteerde berekening, 50% van de btw mogen aftrekken.

Dat maakt niet uit, want is 50% van een groter geheel, maar nog steeds 4000 km.

 

Echter, ik heb de bonnetjes niet uit het eerste halfjaar. Dat was ook nergens voor nodig toen.

 

De vraag in concreto:

mag je voor het begin van deze activiteiten de peildatum ook verleggen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag in concreto:

mag je voor het begin van deze activiteiten de peildatum ook verleggen?

 

Nee, het blijft een jaar.

Het feit dat je geen 'bonnen' hebt van de eerste helft, dat is jouw probleem zeg maar.

 

(waarom kan je geen topic openen trouwens? ik zie zo veel topics voorbijkomen waar dat de eerste actie van de topicstarter is)

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik had gekeken binnen het onderwerp zelf (in dit geval onder 'fiscale zaken'.

Daar zag ik geen button. Gevoegd bij het vage vermoeden al eens zoiets gelezen te hebben,

dacht ik niks te kunnen openen.

Nu zie ik dat helemaal bovenin de boomstructuur ik wel een nieuw topic kan openen.

 

Ik ben toch niet helemaal overtuigd na je antwoord. Mijn verhaal leek mij zeer plausibel, en de rest van de fora, en site belastingdienst etc et doorlezend krijg ik meer en meer het gevoel dat wanneer je het netjes doet, men wel genegen is te kijken naar de letter van de wet. (in dit geval: de (btw van)benzine van 4000 km af te mogen trekken)

Link naar reactie
  • 0

Je mag voor mij natuurlijk precies doen zoals je wil.

Echter worden er geen uitzonderingen gemaakt voor iemand die "het netjes" doet.

 

Sterker nog:

Op basis van je nogal warrige (excusez-moi...) verhaal begrijp ik dat je vanaf 1 juli zowel met BTW belaste, als voor de BTW vrijgestelde, prestaties levert. Daarvoor alléén vrijgestelde prestaties.

 

Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook. Hoe dan ook:

 

Dan zou je ook de (eventuele) BTW op autokosten moeten splitsen over deze activiteiten.

- Als de ritten rechtstreeks te maken hebben met vrijgestelde prestaties, dan is de BTW in zijn geheel niet aftrekbaar.

- Als de ritten betrekking hebben op overhead (bijvoorbeeld om naar je boekhouder te rijden - want ik hoop dat je dit niet helemaal in je uppie gaat doen allemaal...), dan moet de BTW gesplitst worden in een aftrekbaar en een niet-aftrekbaar gedeelte. Dit op basis van omzet. Het gaat hierbij om cumulatieve omzet (excl. BTW) trouwens.

- En daarnaast moet je dus een BTW-correctie voor privégebruik maken. Op basis van je (sluitende) kilometeradministratie. Of je kan de forfaitaire regeling gebruiken, als je geen kilometeradministratie hebt.

 

Maar ook hier geldt natuurlijk:

Voor mij hoef je de wet niet te volgen hoor.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.